تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۰۵ دی ۱۳۹۵

تجدید نظر آمریکا در ائتلاف با عربستان، راه پایان بحران انسانی یمن

روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: گام های نیم بند کافی مثل لغو فروش سلاح به عربستان برای خاتمه دادن به بحران انسانی یمن کافی نیست، آمریکا باید برای این کار در ائتلاف دائمی خود با سعودی ها تجدید نظر کند.
رویداد۲۴-روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: گام های نیم بند کافی مثل لغو فروش سلاح به عربستان برای خاتمه دادن به بحران انسانی یمن کافی نیست، آمریکا باید برای این کار در ائتلاف دائمی خود با سعودی ها تجدید نظر کند.

«بونی کریستیان» سردبیر هفته نامه های ویک (The Week) و رِیر (Rare) و از اعضای سازمان نوبنیاد «Defense Priorities» در آمریکا در تفسیری در واشنگتن تایمز ارگان جمهوریخواهان آمریکا افزود: دو ماه بعد از گذشت حملات هوایی سعودی ها به یک مراسم سوگواری در یمن که به کشته شدن 140 تن منجر شد، دولت اوباما تصمیم گرفت سطح حمایت هایش را از مداخله خونین نظامی ریاض در جنگ داخلی یمن این کشور کوچک در خلیج عدن بکاهد.


یکی از مسئولان دولت اوباما بدون ذکر نام در این باره به شبکه خبری ABC News گفته است 'ما چون گذشته درباره نزاع یمن و اینکه این جنگ چرا و چگونه درگرفت و بخصوص درباره عملیات هوایی موجود در آن بشدت نگرانیم'.
این مقام آمریکایی افزوده است 'بر این اساس ما تصمیم گرفتیم فروش بعضی از مهمات را تصویب نهایی نکنیم. این ثابت می کند که ما بشدت درباره اشکالاتی که در هدف گیری نیروهای ائتلاف به رهبری سعودی ها در یمن وجود دارد، نگرانیم و بطور کلی حملات هوایی در یمن را مورد پیگرد قانونی قرار می دهیم'.


واقعیت این است که آمریکا تا حال اصرار داشت که موضوع جنگ یمن و بحران انسانی آزاردهنده آن را کم اهمیت جلوه دهد. حتی اکثر رسانه های آمریکایی هم درباره این مسئله غفلت ورزیدند. حال در این فضا چنین چرخش رویکردی، خبری شادکننده است.
مداخله نظامی عربستان و بویژه محاصره ای که آمریکا هم در اجرای آن بنوعی سهیم است، شهروندان یمنی را در هم می کوبد، مردمان بسیاری را داخل یمن آواره ساخته و فقر و گرسنگی را بر آنها تحمیل کرده است؛ ضمن آنکه میلیونها انسان را نیز از دسترسی به ابتداییترین امکانات بهداشت و درمان و یا حتی آب سالم هم بازداشته است.
مداخله نظامی سعودی در یمن که با پشتیبانی آمریکا در جریان است، (همچنین) بساط غوغا و هرج و مرجی در یمن به راه انداخته و آن را مستعد رشد و نمو گروههای تروریستی در این کشور کرده است. گروههایی شامل داعش و القاعده شبه جزیره عربستان از نمونه این دست گروهها هستند .


القاعده شاخه شبه جزیره عربستان از خلاء قدرتی که در یمن به وجود آمده نهایت بهره را برده است تا قلمروی کوچک در نوار ساحلی خلیج عدن برای خود ایجاد کند.
تصمیم دولت آمریکا در مورد تجدید نظر در حمایتش از مداخله نظامی ریاض در یمن، خیلی دیر است و می باید مدتها پیش گرفته می شد؛ اما همین هم شروع خوبی است.
البته آمریکا بخش اعظم کمک هایش را به این مداخله نظامی دست نخورده باقی گذاشته است که البته این اقدام به سهم خود، یک اشتباه استراتژیک است .
کاخ سفید می گوید که به سعودی ها چک سفیدامضا نداده است اما در عین حال بعید نیست سعودی ها را بابت هر اقدامی غیر از خواست کاخ سفید ببخشد.


روزنامه واشنگتن پست گزارش داده است که دولت اوباما ضمن کاستن از سطح حمایت نظامیش، همچنان به تبادل اطلاعاتی خود با نیروهای عربستانی در جنگ یمن ادامه می دهد و یا حتی شاید آن را بیشتر هم بکند.
آمریکا ضمن آن همچنان به آموزش دادن به این نیروها برای انجام عملیات هوایی و پشتیبانی وسیع نامشخص خود در دفاع از مرزهای سعودی ادامه می دهد .
بنا بر این لغو قرارداد فروش سلاح، فقط یک پشت دست زدن به سعودی هاست، در صورتی که باید نشست و اندیشید آیا وقت آن نرسیده است که در ائتلاف دائمی آمریکا با سعودی ها و یا اصلا در یاری رساندن به سعودی ها در حملات هوایی تجدید نظر کرد و دید که آیا این واقعا به نحو احسن منافع ملی آمریکا را تامین می کند یا نه.
در واقع آنچه که در این منظر مهم است، تجدید نظر است که البته زمان آن هم خیلی دیر است.

ستون نویس هفته نامه ویک: جنگ یمن تمام آبروی آمریکا را مخدوش می کند

'مایکل برندان داگرتی' ستون نویس محافظه کار هفته نامه ویک هم در تفسیری در این نشریه نوشت: عربستان یکی از متحدان دیرینه آمریکاست؛ یک دوست در منطقه ای که ایران و عراق دشمنان آمریکا هستند، اما جنگ سعودی در یمن، نبردی است که دارد چندین مورد از متحدان ما را خشمگین می کند، مانند استرالیا که خواهان اجرای آتش بس در یمن است.


وی در ادامه تفسیر خود افزود: این جنگ ضمن آن تمام آبرو، وجهه و اعتبار اخلاقی آمریکایی که ستم و بیداد را در سایر نقاط خاور میانه محکوم کرده است، پاک مخدوش می کند'.
هر چند واشنگتن معتقد است که حفظ امنیت آمریکا ایجاب می کند که روابط دوستانه محکم با برخی کشورها داشته باشد، اما موضوع این است که رابطه واشنگتن با عربستان دیگر چون گذشته چندان حیاتی و مهم نیست.
پیامدهای منفی چشم پوشی آمریکا روز به روز دارد جدیتر می شود.
درگیر بودن آمریکا در یمن، دیگر فقط انجام وظیفه به عنوان پلیس کنترل کننده منازعات فرقه ای نیست و قدری بالاتر از این است. این درگیر بودن در راستای طرحی گسترده برای از نو ساختن منطقه از راه دور است.
این کاری است بس ناممکن و بسیار پرهزینه که در باطن خود، عملا آمریکا را ناامنتر می سازد و خود یمن را هم به نابودی می کشاند.


یک مقام بلندپایه آمریکایی در باره لغو قرارداد فروش سلاح به یمن به واشنگتن پست عنوان کرده است 'این اقدامی تنبیهی نیست بلکه یک اقدام تأدیبی و اصلاح است'.
وی افزوده است 'ما در روند بریدن از تمام چیزهایی که در خدمت منافع ملی ما نیست؛ باید دقت نظر داشته باشیم تا مبادا چیزهایی را که به سود ما هست را قطع نکنیم'.
این ارزیابی کاملا صحیح است.
مشکل این است که شخصیتهای درجه اول سیاست خارجی آمریکا بصیرتشان را از دست داده اند و نمی دانند منافع حیاتی ملی آمریکا کدام است.
نخبگان واشنگتن که معمار همه عملیاتهای نظامی آمریکا در عرض 15 سال گذشته بوده اند و این عملیاتها را با عناوین تغییر رژیم، پروژه های ساخت ملت و سایر ماجراجویی های شوم و ناگوار رهنمون شده اند، هزینه های سنگینی را بر کشور آمریکا و بر بنیاد نظامی آن تحمیل کرده اند و نتیجه همه این عملیاتها هم جز مرگ و ویرانی هرچه بیشتر و تولید سیلی از مهاجران نبوده است.
وقت تنگ است و ما زمان زیادی برای جبران مافات و از بین بردن تمام چیزهایی که به سود ما نیست، نداریم. بیایید این کار را با قطع حمایت آمریکا از اعمال عربستان در جنگ داخلی یمن که با سبک سری و زیر پا گذاردن قانون در حال انجام است، آغاز شروع کنیم .

منبع: ایرنا
برچسب ها: یمن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان