تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۰ دی ۱۳۹۵
رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان هشدار داد

نیروهای ساختمانی در حال فرار هستند

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با اشاره به روند هجوم کاردان‌های ساختمانی به سوی دانشگاه‌ها برای گرفت مدرک مهندسی گفت: صنعت ساختمان تا کمتر از پنج سال آینده تمام نیروهای فنی خود را که آستین بالا می‌زنند و کار می‌کنند از دست می‌دهد.
رویداد۲۴رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با اشاره به روند هجوم کاردان‌های ساختمانی به سوی دانشگاه‌ها برای گرفت مدرک مهندسی گفت: صنعت ساختمان تا کمتر از پنج سال آینده تمام نیروهای فنی خود را که آستین بالا می‌زنند و کار می‌کنند از دست می‌دهد.

مهدی موذن اظهار کرد: قانون می‌گوید هر مهندس ساختمان باید سه نفر کاردان فنی در اختیار داشته باشد اما الان تناسب به طرز عجیبی برعکس شده و به ازای یک کاردان، هفت مهندس وجود دارد. بر اساس آمار ثبت شده سازمان نظام مهندسی ۴۰۰ هزار نیرو در اختیار دارد و اعضای سازمان نظام کاردانی فقط ۶۰ هزار نفر هستند؛ ‌ زیرا به دلیل نبود کار برای کاردان‌ها همه به سمت دانشگاه‌ها برای گرفتن مدرک مهندسی هجوم برده و دست کشور از نیروی انسانی کاربلد خالی شده است.

وی افزود: وقتی فردی مدرک مهندسی می‌گیرد توقعش بالا می‌رود و دیگر کف کارگاه کار نمی‌کند. این مشکل حادی است که صنعت ساختمان را تهدید می‌کند و ما به خاطر وظیفه‌ی سازمانی که بر عهده داریم به تمام مسوولین هشدار داده و می‌دهیم اما توجهی نمی‌شود. با این وضعیت مطمئن باشید پنج سال آینده هیچ کاردانی که کارهای اجرایی را انجام دهد باقی نمی‌ماند.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با طرح این سوال که چرا وقتی سیاست بر این است که کاردان، بیشتر از مهندس باشد آیین‌نامه‌ها به صورت برعکس اجرا می‌شود گفت: شاهدیم که امروز هرم جمعیتی در صنعت ساختمان واژگون شده و خسارات آن را در سال‌های آینده خواهیم دید. در بخش ساختمان، نیروی انسانی حرف اول را می‌زند ولی با این نوع نیرویی که امروز داریم و روندی که در تصمیمات  مسوولان وزارت راه و شهرسازی شاهد هستیم نه تنها این روند خروج نیروی انسانی از چرخه اجرا اصلاح نمی‌شود بلکه تشدید خواهد شد.

موذن به تاکید بر لرزه‌خیز بودن کشور ایران گفت: ایران سرزمین زلزله‌خیزی است و تجربه‌ی زمین‌لرزه‌های بویین زهرا، رودبار و بم باید برای ما درس عبرت باشد. امروز ۵۰ هزار هکتار بافت فرسوده داریم و ۱۹ میلیون نفر زیر این سقف‌ها زندگی می‌کنند که عدد بسیار قابل توجهی است. ما وظیفه داریم ساختمان‌های محکم برای آنها بسازیم ولی از نبود نیروی انسانی رنج می‌بریم. ساختمان‌های در معرض خطر با زلزله‌های کمتر از ۶ ریشتر تخریب می‌شوند؛ این نگاه و تشخیص وظیفه‌ی ملی، شرعی و میهنی بر گردن ما می‌اندازد.

وی با بیان این‌که سازمان نظام کاردانی در حال اضمحلال و نابودی است افزود: مشکلات اقتصادی، سازمان نظام کاردانی را از پای درآورده و کسی به داد آن نمی‌رسد. باید ریشه‌ها را درست کنیم، اما می‌بینیم که در صنعت ساختمان توجهات به سوی ظواهر معطوف شده است. اگر سازمان نظام کاردانی یا حتی سازمان نظام مهندسی و سایر بخش‌ها قوام و دوام نداشته باشند، ساختمان‌ها قوام و دوام نخواهد داشت.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران یادآور شد: بر اساس آمار بیش از ۸۰ درصد شهرها و روستاهای کشور در معرض وقوع زلزله آن هم باشدت زیاد یا خیلی زیاد هستند. زمان وقوع نیز برای کسی پیدا نیست و هر آن می‌تواند این اتفاق رخ دهد.

موذن، تاسف خوردن و اشک ریختن بعد از وقوع زمین‌لرزه را بی‌فایده دانست و گفت: وقتی زلزله می‌آید مسوولان ذی‌ربط به جنب و جوش می‌افتند و حداکثر تا ۵-۶ ماه اقداماتی انجام می‌دهند که آثار آن به تدریج کاهش می‌یابد و بعد فراموش می‌شود. ما تاثیر ماندگار از تجربه‌های این زلزله‌ها را برای خود نگه نمی‌داریم و ثبت نمی‌کنیم، لذا خود را ملزم به آیین‌نامه‌ها و مقررات نمی‌دانیم.

وی تصریح کرد: هنوز نمی‌توان گفت عمر ساختمان‌های ما از حدود ۲۵ سال به حدود ۵۰ سال رسیده است. بهترین شاخصی که برای ارزیابی مقاومت ساختمان‌ها می‌توان داشت توجه به عمر و قدمت آن است؛ در حالی که اغلب ساختمان هایی که هم‌اکنون ساخته می‌شود بیش از ۲۵ سال عمر نمی‌کند.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران خاطرنشان کرد: بر اساس تبصره ماده ۴ قانون نظام مهندسی مصوب ۱۳۷۴ مجلس بنا بوده کلیه کارگران و دست‌اندرکاران ظرف مدت ۱۰ سال آموزش ببیند و کارت مهارت فنی دریافت کنند ولی این اتفاق نیفتاد؛ در حالی که هم‌اکنون ۲۰ سال از زمان تصویب قانون گذشته و شاید بیشتر از ۳۰ درصد افراد آموزش ندیده‌اند. نمی‌شود از کارگری که کاربلد نیست بخواهیم جوش بدهد و بتن بسازد. مساله دیگر این است که در آموزش دادن به مهندسین، کاردان‌ها و معماران تجربی به‌روز نیستیم و صنعتی‌سازی را جدی نمی‌گیریم.
منبع: ایسنا
برچسب ها: رویداد24 ، مهندس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان