تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۱۳ دی ۱۳۹۵
زهرا‌نژاد بهرام، فعال حقوق زنان در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد

عقیم‎سازی زنان کارتن‎خواب دستاویز جدید انتخاباتی تندروها

عقیم شدن یا نشدن زنان کارتن خواب سوالی است که فعالان حقوق زنان در جبهه موافق و مخالف دولت این روز‌ها درباره آن اظهار نظر می‌کنند. در هر دو گروه تعداد کثیری با این تصمیم ابراز مخالفت می‌کنند.
رویداد۲۴- عقیم شدن یا نشدن زنان کارتن خواب سوالی است که فعالان حقوق زنان در جبهه موافق و مخالف دولت این روز‌ها درباره آن اظهار نظر می‌کنند. در هر دو گروه تعداد کثیری با این تصمیم ابراز مخالفت می‌کنند. 

هرچند به نظر نمی‌رسد این مخالفت‌ها در راستای حل شدن مشکلات زنان باشد. زنان و آسیب‌های اجتماعی به نظر می‌رسد بار درگیر تبدیل به سلاح انتخاباتی شده‌اند. 

مخالفان این طرح هجمه‌های خود نسبت به معاونت زنان ریاست جمهوری را مطرح می‌کنند. نگاهی گذرا به اخبار منتشره از سوی رسانه‌ها تندور حاکی از آن است که شهیندخت مولاوردی تصمیم به اجرای طرح عقیم سازی زنان کارتن خواب دارد. این درحالی است که مولاوردی تاکید کرده است نظراتش درباره عقیم سازی زنان نسبت به ابتدای سال تغییری نکرده است. 

زهرا‌نژاد بهرام، فعال حقوق زنان درباره طرح عقیم سازی زنان معتاد در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: اولین بار فاطمه دانشور، عضو شورای اسلامی شهر تهران این مسئله را مطرح کرد. اظهار نظر این عضو شورای شهر هم به دلیل بررسی‌های میدانی بود که مدت‌ها از سوی وی انجام شده بود. با توجه به گستردگی این موضوع یکی از راهکار‌ها برای جلوگیری از تولد نوزادان معتاد و فروخته شدن این کودکان عقیم‎سازی زنان کارتن خواب بود. همچنین این فقط یک اظهار نظر از سوی یک فعال اجتماعی بوده است. 

به اعتقاد نژادبهرام طرح چنین مسائلی ورود به حقوق انسانی افراد است بنابراین در ادامه این سوال مطرح است که آیا ما اجازه داریم به حوزه زندگی خصوصی افراد ورود پیدا کنیم؟ به هر روی هر انسانی‌‌ همان قدر که حق دارد زنده باشد، زندگی کند و به امور روزمره و جاری خود بپردازد حق بارداری هم دارد. 

این فعال حقوق زنان تاکید کرد: مخالفت با چنین طرحی کاملا در چارچوب حقوق شهروندی است. اما به هر روی این بحران را باید پذیرفت که زنان کارتن خواب و معتاد در این شهر زندگی می‌کنند. راهکار این آسیب حذف این افراد نیست. این زنان با مشکلاتی جدی مواجه هستند. در پی زندگی توام با بحران این گروه، تولد نوزدان معتاد و متاسفانه فروش این نوزادن به وجود می‌آید. 

وی افزود: اقدام به عقیم‎سازی پاک کردن صورت مسئله است. راهکار مناسب و قابل اجرا در چنین شرایطی ایجاد مکان‌هایی است که زنان معتاد را تحت پوشش قرار دهد، هنگام بارداری خدمات بهداشتی به آن‌ها ارائه دهد و حاصل این خدمات در ‌‌نهایت تولد نوزادی سالم خواهد بود که می‌تواند تحت پوشش سازمان‌های مسئول هم قرار گیرد. 

مخالفت این فعال حقوق زنان در شرایطی است که وی از ابتدای طرح این موضوع در جرگه مخالفان بود. هر چند بررسی و اظهار نظر‌های مختلف درباره طرح عقیم‎سازی نوزدان بیش از یک سال است که مطرح شده است، اما چند روز اخیر شاهد موجی از سوی رسانه‌های تندرو در مخالفت با این طرح بوده‌ایم. این روز‌ها تندرو‌ها و رسانه‌های حامی این گروه بیش از پیش درباره آسیب‌های اجتماعی ابراز نگرانی می‌کنند. این نگرانی‌ها اما هم زمان شده است با چالش‌های انتخاباتی. 

نژادبهرام همچنین درباره ورود تندرو‌ها به این موضوع تاکید کرد: در شرایط فعلی اما اگر از سوی رسانه‌های تندرو، مخالفت‌هایی جنجالی مطرح می‌شود نه به دلیل ارائه راهکار بلکه برای تبلیغ و بازی‌های سیاسی است. با نزدیک شدن به ایام انتخابات گروهی به دلیل ناکامی‌های سیاسی که با آن مواجه شده‌اند، عقیم‎سازی زنان کارتن خواب را تبدیل به دستاویزی انتخاباتی کرده‌اند. 

به اعتقاد وی، قرار نیست در راستای مطامع سیاسی با هر جریانی بازی شود. اگر قرار است دولت و معاونت زنان ریاست جمهوری تخریب شود تا در ‌‌نهایت گروهی به مصالح سیاسی خود دست پیدا کنند، آسیب‌های اجتماعی دیگر به طور جدی و علمی بررسی نمی‌شوند و در ‌‌نهایت هم نتیجه مثبتی برای جامعه نخواهدداشت. 

اظهار نظر‌نژاد بهرام درباره سواستفاده گروهی در راستای دستیابی به مطامع سیاسی خود در شرایطی مطرح می‌شود که، استانداری تهران نیز نسبت به عقیم‎سازی زنان واکنش مناسبی نشان نداده است. 

سیاوش شهریور؛ مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران درباره زنان کارتن خواب و معتاد معتقد است؛ برخی از این زنان علاوه بر اعتیاد و کارتن‌خوابی و توسعه فحشا، عین ماشین جوجه‌کشی بچه تولید می‌کنند و چون بچه‌ها سرپرست ندارند، به فروش می‌رسند. 

وی با طرح این سوال که با این وضعیت چه باید چه کرد؟ گفت: یک پروژه، واقعیت و نظری وجود دارد که بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد و نخبگان اجتماعی نیز با آن موافق هستند؛ مبنی بر اینکه اگر زنی بیماری دارد، سکس ورکر هم هست و جا هم ندارد، با رضایت خودش عقیم شود نه اینکه به زور این کار انجام شود. 

این در حالی است که چندی پیش حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت درباره عقیم سازی زنان کارتن خواب گفته بود: یکی از پیشنهاد‌های داده شده، معرفی آن‌ها در جهت عقیم سازی است، اما تا مجوز شرعی نداشته باشیم این کار را نخواهیم کرد. همچنین تلاش می‌کنیم در جهت آموزش، ‌تامین شغل و مراقبت این دسته از زنان گام برداریم. در مجموع همواره بر اساس دستور شارع مقدس و قانون عمل خواهیم کرد. 

به گزارش رویداد۲۴؛ بررسی معضلات اجتماعی از جمله زنان کارتن خواب و معتاد باید از سوی چند نهاد مسئول انجام شود که وزارت بهداشت، وزارت رفاه و تامین اجتماعی و همچین بهزیستی کشور در این گروه قرار دارند. در این بین اما نگاه‌های غیر حرفه‌ای و غیر علمی به آسیب‌های اجتماعی این آسیب‌ها را عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌کند. 

 در همین چارچوب است که آسیب‌های اجتماعی حل نمی‌شوند بلکه پاک می‌شوند. پاک شدن صورت مسئله آسیب‌های اجتماعی و نادیده گرفتن آن‌ها در ‌‌نهایت موجب انباشته شدن این آسیب‌ها روی هم و در ‌‌نهایت تبدیل به دملی چرکی وکهنه خواهد شد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان