تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۵

فلاحت‌پیشه: سرخورده شده‌ایم /فراکسیون‌های سیاسی مجلس ماهیت ژله‌ای دارند

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس می‌گوید: نمایندگی قائم به شخص است و شاید برخی دوستان نمی‌خواهند با ورود به یک فراکسیون به در یک جریان سیاسی تعریف شوند و عمل کنند.
رویداد۲۴- نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس می‌گوید: نمایندگی قائم به شخص است و شاید برخی دوستان نمی‌خواهند با ورود به یک فراکسیون به در یک جریان سیاسی تعریف شوند و عمل کنند.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره چرایی عضو نشدن حدود 30 تا 40 نماینده در هیچ یک از فراکسیون های سیاسی مجلس و شناور بودن آرای آنها براساس تصمیمات فردی گفت: به هر حال نمایندگی قائم به شخص است و شاید برخی دوستان نمی خواهند با ورود به یک فراکسیون در یک جریان سیاسی تعریف شوند و عمل کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا نمایندگان بی فراکسیون به عضویت فراکسیون مستقل در نیامدند؟ توضیح داد: فراکسیون مستقلان واقعا روی مستقل بودنش حرف است، شخصا معتقدم به سختی می شود این فراکسیون را مستقل نامید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: معتقدم حتی فراکسیون های سیاسی در مجلس هم یک ماهیت ژله ای دارند چون فراکسیون ها موضوعی شکل نمی گیرند بلکه براساس نوع تقسیم مناصب و جایگاه های سیاسی درون پارلمان تشکیل می شوند، به همین دلیل ماهیتا خیلی ژله ای هستند.

وی با بیان اینکه در ابتدای مجلس دهم فراکسیون هایی به وجود آمد اما بعد از آن عملا آرایش جدیدی اتفاق افتاد، افزود: یکی از مشکلات اصلی فراکسیون های مجلس شورای اسلامی این است که مثل حزب عمل نمی کنند، احزاب موضوعی و براساس شرایط مختلف در عرصه سیاسی کشور هستند و به فعالیت حزبی خودشان ادامه می دهند ولی فراکسیون ها بیشتر در مجلس براساس یکسری تقسیم مناصب سیاسی اعلام موجودیت می کنند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من در فراکسیون ولایت که در نخستین روزهای مجلس دهم تشکیل شد حضور پیدا کردم اما وقتی آرایش فراکسیون ها تغییر کرد دیگر در هیچ فراکسیونی عضو نیستم، ادامه داد: فراکسیون ولایت نخست قرار بود موضوعی عمل کند اما بعد تبدیل به فراکسیونی شد که خیلی از مناصب سیاسی پارلمان را توزیع کرد و رفت، به همین دلیل یک سرخوردگی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: بزرگترین آسیب جناح های سیاسی آن است که از نمایندگان برای تقسیم مناصب داخل مجلس استفاده می کنند این باعث می شود که ضربه اساسی به اعتماد نمایندگان نسبت به جناح های سیاسی شکل بگیرد. معتقدم حتی برخی فراکسیون هایی که بعدا اعلام موجودیت کردند مجموعه هایی هستند که با هدف تطهیر خودشان از جمع اولیه شکل گرفتند ولی در اصل کسانی بودند که آن فراکسیون ها را در ابتدای مجلس شکل دادند اما بعد که زیر سئوال رفتند فراکسیون جدیدی را راه اندازی کردند.

فلاحت پیشه درباره تعداد نمایندگان بی فراکسیون مجلس گفت: نمی دانم و آمارشان را ندارم اما چون از آنها استفاده سیاسی شد یک نوع سرخوردگی و عدم اعتماد در آنها پدید آمد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا نمایندگانی که از کار فراکسیونی سرخورده شدند خود نمی توانند در قالب یک مجموعه جدیدی دور هم جمع شوند؟ یادآور شد: خیر، چنین شرایطی شکل نگرفت، این امکان وجود داشت که مستقلان را این دسته از نمایندگان تشکیل بدهند اما باز دیدیم این موقعیت را همان گروه های قبلی کسب کردند و اسم مستقلان را  بردند و عملا مستقلان واقعی هیچ وقت نتوانستند با هم همسو شوند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری فراکسیون سیاسی جدیدی در مجلس به سه فراکسیون امید، ولایت و مستقلان ولایی اضافه خواهد شد؟ اظهار کرد: خیر بعید می دانم اما معتقدم به میزان جدی شدن فضای انتخابات ریاست جمهوری به همان میزان در مجلس هم صف بندی ها خیلی جدی تری به وجود خواهد آمد.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان