تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۱۸ دی ۱۳۹۵
ایندیپندنت مطرح کرد

رویای بربادرفته عربستان برای تبدیل شدن به قدرت جهان اسلام و عرب

فشار نظامی عربستان به اسد تنها باعث شد او به دنبال کمک گرفتن بیشتر از روسیه برود و مداخله‌ای را تسریع کند که آمریکا آمادگی مخالفت با آن را نداشت.
رویداد۲۴- فشار نظامی عربستان به اسد تنها باعث شد او به دنبال کمک گرفتن بیشتر از روسیه برود و مداخله‌ای را تسریع کند که آمریکا آمادگی مخالفت با آن را نداشت.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از ایندیپندنت، همین دو سال پیش تلاش نیم‌قرنی عربستان برای اینکه خود را به‌عنوان یک قدرت اصلی میان کشورهای عرب و مسلمان تثبیت کند، موفقیت‌آمیز به نظر می‌رسید. در سال 2014 یک سند وزارت خارجه آمریکا توسط هیلاری کلینتون،  وزیر خارجه سابق آمریکا ارسال شد که بر اساس افشاگری ویکی لیکس، از عربستان و قطر به‌عنوان رقبایی که در حال مقابله «برای تسلط بر جهان سنی» هستند، یاد شده بود.

یک سال بعد در دسامبر سال 2015، سرویس اطلاعات و امنیت برون‌مرزی آلمان چنان از نفوذ رو به رشد عربستان نگران بود که در اقدامی غیرعادی طی یادداشتی اعلام کرد «موضع دیپلماتیک محتاطانه سابق اعضای ارشد خانواده سلطنتی در حال جایگزین شدن با ضربه سیاست مداخله است.»

دولت سردرگم آلمان، سرویس اطلاعات و امنیت برون‌مرزی این کشور را مجبور کرد حرف خود را رسماً پس بگیرد اما طی یک سال گذشته ترس آن از تأثیرات بی‌ثبات کننده سیاست‌های تهاجمی‌تر عربستان بی‌جا بود. آنچه آلمان پیش‌بینی نکرد سرعت عربستان در بر باد رفتن بلندپروازی‌هایش تقریباً در تمامی جبهه‌ها بود. طی یک سال گذشته عربستان شاهد از رفتن آخرین مرکز شهری بزرگ در شرق حلب از دست متحدانش در جنگ داخلی سوریه بود. در اینجا حداقل مداخله عربستان غیرمستقیم بود اما در مداخله مستقیم آن در یمن، ماشین نظامی به‌شدت گران‌قیمت عربستان نتوانست به یک پیروزی برسد. به‌جای آنکه نفوذ ایران به واسط سیاست فعال‌تر عربستان محدود شود، دقیقاً عکس این ماجرا اتفاق افتاد. در آخرین نشست اوپک نیز عربستان در حالی با کاهش تولیدات نفتی خود موافقت کرد ایران سطح تولید خود را افزایش داد، مسئله‌ای که ریاض همواره گفته بود مخالف آن است.

در آمریکا باراک اوباما به‌عنوان آخرین ضامن تداوم حکومت آل سعود اجازه داد که به نقل از او از قرارداد واشنگتن برای دوست و متحد ماندن عربستان با آمریکا سخن گفته شود.  در سطح ملی، دشمنی رو به رشدی نسبت به عربستان وجود دارد و این امر بازتاب اجماع کنگره نسبت به مسئول بودن دولت عربستان در حملات 11 سپتامبر بود.

در دوره ریاست محمد بن سلمان بر وزارت دفاع عربستان که قدرتمندترین شخصیت در حوزه تصمیم‌گیری‌ها محسوب می‌شود، سیاست خارجی عربستان نظامی‌تر و ملی‌گرایانه‌تر شده است. مداخله نظامی عربستان در یمن در پی روی کار آمدن وی صورت گرفت و کمک‌های سعودی‌ها به تروریست‌های سوریه نیز تشدید شد.

برای عربستان هیچ‌چیز در سوریه و یمن درست پیش نرفته است. ظاهراً سعودی‌ها انتظار داشتند که حوثی‌ها در مقابل نیروهای مورد حمایت عربستان شکست بخورند، اما پس از 15 ماه بمباران توسط آن‌ها و متحدشان، علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن، حوثی‌ها هنوز کنترل صنعا و شمال یمن را در دست دارند.

تقویت مشارکت عربستان در مسئله سوریه طی سال 2015 که با حمایت از تروریست همراه بود، نیز پیامدهای آسیب‌زننده و غیرمنتظره‌ای داشت. سعودی‌ها در سال 2013 توانسته بودند حمایت قطر به‌عنوان یک کشور مهم عربی را جلب کرده بودند و گمان می‌کردند متحدان سوری آن‌ها می‌توانند بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را شکست دهند یا آمریکا را وسیله دستیابی به این هدف قرار دهند. در این شرایط، فشار نظامی بیشتر بر اسد تنها باعث شد وی به دنبال کمک گرفتن بیشتر از روسیه و ایران برود و همین امر مداخله نظامی روسیه را در سپتامبر 2015 تشدید کرد و این در حالی بود که آمریکا آمده مقابله با این مسئله را نداشت.

در حال حاضر  محمد بن سلمان به دلیل قضاوت‌های نادرست که شکست یا بن‌بست را برای عربستان به ارمغان آورده، در داخل و خارج این پادشاهی مورد سرزنش قرار می‌گیرد. 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان