تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۱۹ دی ۱۳۹۵

احمدی‌نژاد مشکلات را گردن تحریم‌هایی انداخت که زمانی آن‌را کاغذ پاره می‌نامید

محمدخوش چهره نوشت: دولت وارث شرایطی بوده که اگر منصفانه نگاه کنیم این شرایط ناگوار، سرشار از عوارضی مثل نرخ رشد اقتصادی پایین، تورم بالا، بیکاری متراکم، حجم سرمایه گذاری پایین و شکاف طبقاتی ناگوار بوده است.
رویداد۲۴-محمدخوش چهره نوشت: دولت وارث شرایطی بوده که اگر منصفانه نگاه کنیم این شرایط ناگوار، سرشار از عوارضی مثل نرخ رشد اقتصادی پایین، تورم بالا، بیکاری متراکم، حجم سرمایه گذاری پایین و شکاف طبقاتی ناگوار بوده است.

محمد خوش‌چهره گفت: دولت احمدی‌نژاد که ابتدا همه چیز را بی اثر می دانست و تحریم را کاغذ پاره عنوان می کرد زمان رفتن همه چیز را مربوط به عوامل بیرونی و تحریم می دانست. اما همان زمان در سال 91 رئیس مجلس می گفت علت مشکلات کمتر از 20 درصد مربوط به تحریم و 80 درصد مربوط به محیط داخل کشور است بنا بر این وقتی دو قوه تا این حد اختلاف نظر دارند به نسخه‌ای که می‌پیچند، شک می‌کنیم.

محمد خوش‌چهره، اقتصاددان اصولگرا و نماینده سابق مجلس ، در تشریح وضعیت اقتصادی کشور گفت: اگر فقط بگوییم که دولت اقتصاد کشور را تثبیت کرده، این ملاحظه می‌تواند سخنی رسانه‌ای با کمی چاشنی سیاسی باشد اما اگر بخواهیم عمیق‌تر نگاه کرده و بر مبنای روش‌های علمی بحث را دنبال کنیم باید آسیب شناسی کرده و مسائل را ریشه یابی کنیم تا دلایل مشکلات ایجاد شده را بیابیم.

وی افزود: دولت وارث شرایطی بوده که اگر منصفانه نگاه کنیم این شرایط ناگوار، سرشار از عوارضی مثل نرخ رشد اقتصادی پایین، تورم بالا، بیکاری متراکم، حجم سرمایه گذاری پایین و شکاف طبقاتی ناگوار بوده که بسیاری ممکن است با نگاه اول هم آنها را تشخیص دهند اما هر عارضه ای نوع و عمق متفاوتی دارد.

خوش چهره تصریح کرد: زمانی که ریشه‌ها و دلایل ایجادی یک عارضه مشخص شود می توان به درمان آن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه باید ریشه ابهامات تشخیص داده شود، اظهار داشت: بسیاری دلایل ایجاد مشکلات اقتصادی را مطلقا به محیط داخل، دولت‌ها و مجالس قبل مربوط می‌دانند. برخی ریشه ها را مربوط به جریان افراطی، محیط بیرون و تحریم می دانند. در حالی که منطقی است تلفیقی از هر دو عامل را دلیل این مشکلات عنوان کنیم یعنی هم ضعف مدیریت و تصمیم و هم عوامل بیرونی نقش داشته است.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: دولت احمدی‌نژاد که ابتدا همه چیز را بی اثر می دانست و تحریم را کاغذ پاره عنوان می کرد زمان رفتن همه چیز را مربوط به عوامل بیرونی و تحریم می دانست. اما همان زمان در سال 91 رئیس مجلس می گفت علت مشکلات کمتر از 20 درصد مربوط به تحریم و 80 درصد مربوط به محیط داخل کشور است بنا بر این وقتی دو قوه تا این حد اختلاف نظر دارند باید به نسخه ای که می‌پیچند، شک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان عوارض را همزمان حل کرد بلکه باید به لحاظ موقعیت استراتژیک و اهداف اولیت بندی شوند.

خوش چهره با بیان اینکه در مورد دولت یازدهم باید قبول کنیم که در یک شرایط سخت دولت را تحویل گرفت، افزود: دولت آقای روحانی توانسته از شدت سقوط ماشینی که در حال سقوط است بکاهد و جلوی سرعت سقوط این ماشین را  بگیرد ولی جریان اقتصاد ملی هنوز روی شیب است.

این فعال اصولگرا گفت: یکی از ویژگی هایی که دولت یازدهم وارث آن بود رکود تورمی بوده که این پدیده غیر متعارف در اقتصاد مانند تب و لرز است، یعنی متضاد عمل می‌کند و یعنی نمی‌توان آن را موردی درمان کرد.

وی افزود: در دو سال ابتدایی فعالیت دولت یازدهم، تلاش و تمرکز دولت روی حل تورم بود و شجاعانه اعلام کرد که رکود شدید شده است اما به طور جداگانه به هر یک پرداخته شد. این خطاست چرا که باید بطور همزمان به درمان رکود و تورمی که به دولت ارث رسیده بود، پرداخته می شد.

خوش چهره با اشاره به بسته سیاستی خروج از رکود، اظهار داشت: عدم مطالعه و حل مسئله رکود و تورم به صورت همزمان از جمله اشتباهات دولت یازدهم است ضمن اینکه دولت در بسته پیشنهادی خود به جای رفع موانع از تولید ملی به عوارض جانبی پرداخت مثلا به خاطر عدم فروش محصولات ایران خودرو به عنوان یک عارضه، منابع مالی بسیار تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: موردی نگاه کردن به مشکلات خطرناک است و باعث می‌شود که اصل و ریشه مشکل دیده نشده و زمان از دست برود و هزینه های زیادی تحمیل شود.

نماینده مجلس هفتم خاطرنشان کرد: باید نظام پولی و بانکی و سیاست پولی کشور به صورت جهت دار بر روی بخش های تولیدی و اشتغال زا تمرکز کند و از ارائه تسهیلات به بخش هایی که به سوداگری، دلالی و واسطه گری منجر می شود، خودداری شود.  لذا خروج از رکود تورمی به این معناست که باید جلوی سوداگری گرفته شود.

 

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان