تاریخ انتشار: ۲۳:۴۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۵

قاسم ساعدی: فئودالیسم اداری کشور را فرا گرفته است

قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس دهم می‌گوید دولت‌ها همیشه شعار رفع بیکاری و ایجاد اشتغال را سر داده‌اند اما وقتی در میدان عمل قرار می‌گیرند کاری از پیش نمی‌برند. وی معتقد است تا زمانی که فئودالیسم اداری در کشور استمرار داشته باشد نمی‌شود حرف از عدالت به میان آورد.
رویداد۲۴-قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس دهم می‌گوید دولت‌ها همیشه شعار رفع بیکاری و ایجاد اشتغال را سر داده‌اند اما وقتی در میدان عمل قرار می‌گیرند کاری از پیش نمی‌برند. وی معتقد است تا زمانی که فئودالیسم اداری در کشور استمرار داشته باشد نمی‌شود حرف از عدالت به میان آورد.

همواره یکی از شعارهای اصلی مسئولین رفع بیکاری و ایجاد اشتغال بوده است. امروز و پس از گذشت ۳۸ سال از انقلاب همچنان با مشکل بیکاری در کشور مواجه‌ایم. شما ریشه این مشکل را در کجا می‌بینید و چه راه حلی برای رفع این معضل دارید؟
پدیده بیکاری یک پدیده عام است که گریبان بسیاری از کشور‌ها را گرفته است. متاسفانه نرخ بیکاری در کشور ما بسیار بالا و نگران کننده است. در این بین بسیاری از فارغ التحصیلان میهنمان از داشتن شغل بی‌بهره هستند. دولت‌ها همیشه شعار رفع بیکاری را سر دادند اما در میدان عمل اتفاق خاصی برای مردم و مخصوصاٌ جوانان نیافتاده است. اگر نگاهی به ظرفیت کشور بیاندازیم متوجه می‌شویم که کشور ما از ظرفیت و پتانسیل‌های بالایی برخوردار است. اگر برنامه ریزان اقتصادی ما علایق و سلایق خود را کنار بگذارند و با یک دید علمی جلو بروند تا حد زیادی این معضل برطرف می‌شود. امروز استان خوزستان یک استان با ظرفیت است و ۸۰ درصد انرژی کشور را تولید می‌کند و به همین میزان هم برای کشور درآمدزا است. با کمال تاسف باید گفت این استان با این همه ظرفیت با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند که انتظار می‌رود برخی وزارتخانه‌ها و مخصوصاً وزارت نفت به این موضوع ورود پیدا کنند و نیروهای بومی را با شایستگی بکار گیرند.

از تصاویر کانال تلگرامی شما می‌شود فهمید که دفتر فعالی در شهرستان دارید. چقدر این سرکشی‌های جنابعالی و دفتر ارتباط مردمی شما موثر واقع شده است؟
به خاطر آنکه شناسایی دقیق همراه با مطالعه داشته باشیم مجبوریم که مرتباً در منطقه سرکشی داشته باشیم. این بازدید‌ها به ما کمک می‌کند تا با اطلاعات میدانی برای مشکلات منطقه چاره‌ای بیاندیشیم. یکی دیگر از مزایای این بازدید‌ها آنست که به صورت مستند مشکلات منطقه را به مسئولین گوشزد می‌کنیم. خود من به عنوان نماینده با پیگیری‌های مستمر تلاش دارم تا کمبود‌ها را به وزارتخانه‌ها اعلام کنم و مدیران ارشد را وادار کنم تا توجه‌ای بیشتری به منطقه محروم ما داشته باشند.

شما در کمیسیون انرژی حضور دارید. این حضور شما به خاطر منابع بالای انرژی در استان خوزستان است یا تحصیلاتی مرتبط با این تخصص دارید؟
خوزستانی‌ها اگر تحصیلاتی در رابطه با انرژی نداشته باشند و یا شغلی غیرمرتبط با انرژی داشته باشند بازهم تا حد قابل قبولی اطلاعات دارند زیرا از بچگی در کنار چاه‌های نفتی زندگی کرده‌اند. تحصیلات من در دانشگاه مرتبط با انرژی نبوده ولی می‌خواهم یک تسهیلگر خوب برای وزارت نفت باشم از اینرو تصمیم گرفتم به کمیسیون انرژی بروم.

این روز‌ها بحث گورخواب‌ها در کشور داغ است. در استان شما هم این پدیده غم انگیز گزارش شده است؟ و به نظر شما چقدر با این موضوع سیاسی برخورد شد؟
این بحث، این روز‌ها در پایتخت کشور خیلی داغ شده است. برخی افراد هم به دنبال سیاسی کردن این پدیده هستند. باید گفت که این معضل و یا اعتیاد جامعه ناشی از نبود شغل و درآمد است. امروز قشر ضعیف جامعه به فراموشی سپرده شده است در حالی که دولت‌ها باید رفاه، آسایش و معیشت مردم را به عنوان اصلی ترین وظیفه خود در دستور کار قرار دهند. در استان خوزستان به خاطر فرهنگ غنی و اینکه روابط عاطفی در بالا‌ترین سطح قابل لمس است این مشکل مشاهده نشده است هرچند که وضعیت معیشتی مردم نسبت به تهران به مراتب بد‌تر است.

مهم‌ترین چالش پیشرو جنابعالی در این مدت چندماه نمایندگی چه بوده است؟
مهم‌ترین چالش پیشرو بنده و حتی بسیاری از مسئولین کشور، سلایق و علایق سیاسی است. متاسفانه بسیاری از برنامه‌هایی که تدوین می‌شود بازیچه دست عده‌ای از افراد سیاسی قرار می‌گیرد. متاسفانه فئودالیسم اداری وقتی استمرار پیدا می‌کند از عدالت دور می‌شویم و همین دور شدن از عدالت باعث می‌شود برنامه‌ها درست و منطقی به پیش نرود. امیدوارم به زودی شاهد آن باشیم که منطق جای احساسات و تصمیمات غیرمنطقی را بگیرد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان