جت جنگنده KF-۲۱ بورامای کره جنوبی

رویداد۲۴ | حسین فلاحی: در ۱۹ فوریه ۲۰۲۵، KF-۲۱-۰۰۴ صنایع هوافضای کره (KAI)؛ یکی از دو نمونه اولیه جت جنگنده دوسرنشینه KF-۲۱ بورامای کره جنوبی، یک پرواز آزمایشی در پایگاه هوایی ساچئون کره جنوبی انجام داد.
ژنرال لی یونگ سو، رئیس ستاد نیروی هوایی جمهوری کره (ROKAF) شخصاً در آزمایش KF-21، جدیدترین جنگنده کره جنوبی شرکت کرد. این آزمایش بر ویژگیهای مانورپذیری، ارزیابی عملکرد و کنترل و دقت اویونیک هواپیما متمرکز بود.
پروژه توسعه KF-۲۱
KF-۲۱ بورامای یک جت جنگنده مافوق صوت نسل ۴.۵ است که به عنوان بخشی از پروژه جنگنده کلاس متوسط کرهای فایتر اکسپریمنتال (KF-X) در حال توسعه است.
هدف این برنامه کسب توانایی کره جنوبی در توسعه جنگندههای بومی و جایگزینی آنها با پلتفرمهای قدیمی مانند اف-۴ فانتوم ۲ و KF-۵ Gaegoho است. KF-۲۱ بورامای قرار است با جنگندههای قدیمیتر از جمله KF-۱۶U تا سال ۲۰۳۹ و F-۱۵K تا سال ۲۰۴۹ جایگزین شود.

این پروژه با شرکت صنایع هوافضای کره و آژانس توسعه دفاعی و با مشارکت بیش از ۲۲۵ شرکت داخلی، ۱۰ موسسه تحقیقاتی دارای بودجه دولتی و ۱۵ دانشگاه در حال انجام است. مشارکت کنندگان بین المللی پروژه شامل PTDI اندونزی (در حال حاضرهوافضای اندونزی)، لاکهید مارتین، یوروفایتر تایفون لیمیتد و تامین کنندگان قطعاتی مانند تکس استارس، مارتین-بیکر، هروکس-دِوتِک، Cobha و لئوناردو هستند.
تاریخچه توسعه جنگنده KF-۲۱ بورامای کره جنوبی
KF-۲۱ اولین پرواز خود را در ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۲ به پایان رساند. در ۱۵ مه ۲۰۲۳ ارزیابی تناسب رزمی موقت را به دست آورد و اولین قرارداد تولید انبوه این جنگنده در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۴ منعقد شد.
بیشتر بخوانید: مشخصات جنگنده KF۱۶| وقتی کرهایها مشابه F۱۶ آمریکایی را میسازند
این جت جنگنده تا ۲۸ نوامبر ۲۰۲۴، هزارمین سورتی بدون حادثه خود را تکمیل کرد. این برنامه شامل تقریباً ۱۰۰۰ پرواز آزمایشی است که پیش بینی میشود تا سال ۲۰۲۶ مستقر شود. ستاد نیروی هوایی جمهوری کره قصد دارد ۱۲۰ فروند را در اولین دسته معرفی کند که تولید انبوه بلوک ۱ از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ برای ۴۰ هواپیما و بلوک ۲ از سال ۲۰۲۹ تا ۲۰۳۲ برای ۸۰ هواپیما برنامه ریزی شده است. اکثر جنگندهها تک سرنشینه خواهند بود و تعداد محدودی دونفره نیز برای آموزش سفارش داده شده است.

در طول پرواز آزمایشی، ژنرال لی و خلبان آزمایشی سرگرد وو هونگ گیون ویژگیهای کنترلی و سیستمهای اویونیک هواپیما را ارزیابی کردند. این پرواز شامل مانورهایی بر فراز سواحل جنوبی بود که با سرعت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت در ارتفاع تقریباً ۴۵۰۰ متری انجام شد. در این آزمایش که با همراهی جنگندههای KF-۱۶ انجام شد توانایی عملیات تاکتیکی KF-۲۱ با هواپیماهای ستاد نیروی هوایی جمهوری کره مورد بررسی قرار گرفت. در این پرواز رادار آرایه اسکن شده الکترونیکی فعال (AESA) تولید کره جنوبی که توسط آژانس توسعه دفاعی توسعه یافته و توسط شرکت هانوها سیستمز ساخته شده است نیز مورد آزمایش قرار گرفت.
نسبت تولید داخلی این پروژه از ۶۵ درصد شروع و برنامههایی برای فراتر رفتن از ۸۰ درصد از طریق طرحهای بومی سازی آغاز شد. KF-۲۱ همچنین برای صادرات در حال توسعه است و انتظار میرود ۵۰ فروند در فاز بلوک ۱ برای اندونزی تولید شود. KF-۲۱SA نوع صادراتی است که برای برآوردن نیازهای بازار بین المللی طراحی شده است. نسخههای دیگر KF-۲۱ شامل مدل جنگ الکترونیک KF-۲۱EA و نوع KF-۲۱N است.

تسلیحات جنگنده KF-۲۱
این هواپیما مجهز به اسلحه ۲۰ میلیمتری ولکان M۶۱A۲ است و از سیستمهای تسلیحاتی و موشکهای مختلفی از جمله AIM-۹X AIM-۱۲۰، SDB، CBU-۱۰۵ WCMD، JDAM، LJDAM، LGB، AGM-۶۵، AGM-۸۴، KEPD ۳۵۰ Metaurus، Cheap ۳۵۰، Cheap ۳۵۰، Cheap ۳۵۰، Cheap ۳۵۰، Cheap ۳۵۰، Cheap ۳۵۰، Cheap ۳۵۰، Cheap ۳۵۰، Cheap ۳۵۰، ۱۲۰، ۱۲۰، ۳۰۰، ۳۵۰، ۳۵۰ پشتیبانی میکند.

تجهیزات KF-۲۱
این جنگنده دارای سیستمهای اویونیک پیشرفته و ارتقاء قدرت مانورشامل پرواز با سیم، Leading Edge eXtension (LEX) و بالهای کمبر متغیراست.KF-۲۱ همچنین دارای ویژگیهای ایمنی مانند ناوبری مسیر، بازیابی خودکار و سیستمهای جلوگیری از برخورد زمینی است که توسط البیت سیستمز اسرائیل توسعه یافته است.


به هر حال کره جنوبی همان کشوری هستش که در دهه 50 شمسی مثل ایران داشت خودرو خارجی مونتاژ میکرد! الان اون کجاست و ما کجاییم. اگر برفرض هردو کشور اون موقع روی نقطه صفر محور مختصات بودند حالا کره روی 10+ و ایران روی 10- قرار داره.
