تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۸ دی ۱۳۹۵
سردار اسماعیل کوثری در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

استفاده از تیر جنگی برای سقوط پهپادهای غیر نظامی مناسب نیست

رئیس سابق اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح درباره استفاده از ضدهوایی برای مقابله با پهپادها تاکید می‎کند که در چنین مواردی همیشه نیاز نیست تا از تیر جنگی استفاده شود، روش‎های دیگر مانند«جنگال» وجود دارد که می‎توان به وسیله آن پهپادها را هدایت کرد.
رویداد۲۴رئیس سابق اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح درباره استفاده از ضدهوایی برای مقابله با پهپادها تاکید می‎کند که در چنین مواردی همیشه نیاز نیست تا از تیر جنگی استفاده شود، روش‎های دیگر مانند«جنگال» وجود دارد که می‎توان به وسیله آن پهپادها را  هدایت کرد.

عصر روز گذشته صدای تیرهای ممتد ضد هوایی در محدوده مرکزی شهر تهران باعث ایجاد رعب و وحشت شد. این صدا از محدوده میدان حر تا میدان ولیعصر و حتی میدان آرژانتین به گوش می‎رسید. فیلم‎های منتشر شده از این واقعه در شبکه‎های اجتماعی سبب شد تا مقامات نسبت به آن هر چند ضد و نقیض، اما واکنش نشان دهند.

 امیر الهامی، معاون قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در یک گفتوگوی تلویزیونی دراین‎باره گفته است که هلی‎شات (پرنده بدون سرنشین بسیار سبک) که وارد محدوده پرواز ممنوع شده بود با شلیک پدافند هوایی از این منطقه خارج شد و هیچ مورد خاص و نگران کننده‎ای نیست و همه چیز آرام است. آنچه ما رویت کردیم تهدید خاصی محسوب نمی‎شد. این شلیک‎ها صدای هوشیاری و آمادگی پدافند هوایی است.

علی اصغر ناصربخت، معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران نیز در همین رابطه اظهار کرده است که پدافند هوایی دانشگاه یک ریزپرنده را ساقط کرده است. هنوز معلوم نیست این ریزپرنده متعلق به کدام نهاد و سازمان بوده است.

در همین رابطه یک مقام آگاه به خبرگزاری ایلنا نیز مطرح کرده است که شیء مورد نظر درآسمان تهران یک کوادکوپتر بوده که به سمت شرق تهران تغییر مسیر داده و منهدم نشده است.

نکته‎ای که در اظهارنظر مسوولان مورد توجه قرار نگرفته، این است که برای سرنگونی یک پهپاد آیا نیاز به استفاده از ضد هوایی بود؟ آن هم در شرایطی که روش‎های جایگزین همچون بهره‎برداری از عقاب، تور، هک کردن جی‎پی‎اس از جمله روش‎هایی است که می‎تواند بدون ایجاد رعب و وحشت مردم مورد استفاده قرار گیرد.

اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس هشتم و نهم، رئیس سابق اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره استفاده از ضد هوایی برای سرنگونی پهپادهایی غیر نظامی گفت: از دونگاه باید یه این قضییه توجه شود اول اینکه واکنش فوق نشان از آمادگی نیروهای نظامی کشور دارد و علاوه بر آن عکس‎العمل سریع و موثر بودن آنها را به نمایش می‎گذارد.

وی در ادامه درباره بخش بعدی مسئله فوق تاکید کرد: نکته‎ای که در رابطه با موضوع مورد بحث باید مدنظر قرار گیرد این است که در چنین مواردی همیشه نیاز نیست تا از تیر جنگی استفاده شود، روش های دیگر مانند«جنگال» یا وسایل دیگر که نام برده نمی‎شود و برادران به خوبی از آن اطلاع دارند، وجود دارد که می‎توان به وسیله آن پهپادها را  هدایت کرد.

کوثری در ادامه اضافه کرد: بهتر آن است از وسایل و ابزار غیر جنگی برای سقوط پهپادهای غیر نظامی استفاده شود تا  این شائبه در بین مردم پیش نیاید که اتفاقی در حال روی دادن است، کشور ما در این خصوص توانایی های لازم را دارد و به این سطح از هوشیاری رسیده که برای سقوط پهپاد بهترین راه کدام است.

این نماینده مردم تهران در مجلس هشتم در این باره که پرواز در منطقه ممنوعه برای دومین بار است که صورت می گیرد، اظهار داشت:  در خصوص پهپاد اول که توضیحات داده شد و اشتباه مستند ساز صداوسیما بود. مورد دوم هم جای هیچ نگرانی ندارد زیرا از این موارد می‎تواند توسط هر دانشجویی به وجود آید، زیرا به سادگی ساخته می‎شود و مورد پیگیری قرار می‎گیرد.

رئیس سابق اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه اضافه کرد: مسلما باید به کسانی که در این مناطق دست به چنین کارهایی می‎زنند تذکر داده شود که در منطقه ممنوعه پهپادها را به پرواز در نیاورند و مکانی را برای آنان جهت انجام تست و نتیجه‎گیری مشخص سازند.

وی در ادامه توضیح داد: پدافند هوایی در منطقه ممنوعه کوچکترین پرنده‎ای را که مشاهده کند براساس ماموریتی که برای آنان در نظر گرفته شده، در کوتاهترین زمان با آن مقابله می‎کند، در واقع براساس وظیفه این کار را انجام می‎دهند و همانطور که اشاره شد، بهترین راه این است که به افراد مشتاق برای پرواز پهپاد توضیحات لازم داده شود.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان