تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۹ دی ۱۳۹۵

این تراجنسیتی جنجالی، مورد عفو اوباما قرار گرفت/نگاه ها معطوف به "آسانژ "شد

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با کاهش حبس چلسی مانینگ که در سال 2010 به جرم درز اسناد محرمانه به ویکی لیکس زندانی شده بود موافقت کرده است.
رویداد۲۴- باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با کاهش حبس چلسی مانینگ که در سال 2010 به جرم درز اسناد محرمانه به ویکی لیکس زندانی شده بود موافقت کرده است.

مانینگ که در سال 2010 بازداشت شده بود در سال 2013 به خاطر انتشار مکاتبات دیپلماتیک به سایت افشاگر ویکی لیکس به 35 سال زندان محکوم شد.

این سرباز سابق ارتش آمریکا یک تراجنسیتی است که در زندان جنسیت خودش را به زن تغییر داد و نام قبلی اش بردلی منینگ بود و 29 سال دارد. بر اساس حکم مجازات اولیه، او باید سال 2045 آزاد می شد اما با بخشش بخش اعظم مجازات، روز 17 مه آزاد خواهد شد. دولت اوباما برای بخشش او زیر فشار بوده است. منینگ سال پیش در زندان دو بار دست به خودکشی زد. او در زندان مردان در پایگاه فورت لیونوورت در کانزاس نگهداری می شود.

 

 

مدارکی که سایت افشاگر ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ با توجه به مدارک چلسی منینگ منتشر کرد، شامل یک ویدیوی محرمانه از حمله سال ۲۰۰۷ یک بالگرد آمریکا به غیرنظامیان و روزنامه‌نگاران در عراق می‌شد. این فیلم با محکومیت از سوی فعالان حقوق بشری روبرو شد. چلسی منینگ در ۲۰ مورد از ۲۲ مورد اتهامی گناهکار شناخته شد اما از اصلی‌ترین اتهام که همان کمک به دشمن بود، تبرئه شد. در آن صورت، او حبس ابد می‌گرفت. 

منینگ همچنین پیام‌های حساس میان دیپلمات‌ها، ارزیابی‌های اطلاعاتی در مورد بازداشتی‌های گوانتانامو که بدون محاکمه محبوس بودند و گزارش‌های نظامی دو جنگ عراق و افغانستان را در اختیار داشت. آن افشاگری‌ها برای دولت آمریکا مایه شرمساری شد و واکنش دولت اوباما برای جلوگیری از هرگونه درز اسناد دولتی را به دنبال داشت. منینگ در جریان محاکمه‌اش به خاطر "آسیب زدن به آمریکا" عذرخواهی کرد و گفت، فکر می‌کرده "می‌تواند جهان را جای بهتری کند."
جولیان آسانژ بنیانگذار ویکی لیکس سال گذشته گفت که اگر  اوباما چلسی مانینگ را ببخشد ، او تسلیم مقام های آمریکایی خواهد شد. آسانژ از سال 2012 در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته است. او به اتهام تعرض جنسی تحت پیگرد کشور سوئد قرار دارد.

حال باید دید که بنیان گذار ویکی لیکس پای گفته های خود می ایستد و تسلیم دولت آمریکا می شود یا خیر، که بستگی به واکنش او دارد چرا که از مدت انتشار این خبر تا کنون جولیان آسانژ واکنش رسمی نشان نداده است.

نظرات شما
پیشخوان