تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
نیوزویک:

چرا روسیه درباره دستور منع مهاجرت «ترامپ» سکوت کرد؟

اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای منع سفر از هفت‌کشور با اکثریت مسلمان، کارمندان فرودگاه‌ها را سردرگم کرده و خشم دول مختلف از سراسر جهان را به همراه داشت.
رویداد۲۴- اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای منع سفر از هفت‌کشور با اکثریت مسلمان، کارمندان فرودگاه‌ها را سردرگم کرده و خشم دول مختلف از سراسر جهان را به همراه داشت.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از نیوزویک، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس این ممنوعیت را اشتباه خواند؛ آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت این سیاست «علیه ایده اصلی کمک بین‌المللی به پناه‌جویان و همکاری بین‌المللی است»؛ درحالی‌که ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه تأکید کرد که «تروریسم هیچ ملیتی نمی‌شناسد و تبعیض واکنش درستی نیست».

در این میان رهبر یک کشور که از سوی منتقدان ترامپ به‌عنوان ذینفع اصلی دولت او محسوب می‌شود، به شکل قابل‌توجهی سکوت اختیار کرده است.

زمانی که از دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه در مورد این اقدام بحث‌برانگیز ترامپ سؤال شد، وی گفت: «این مسئله ربطی به ما ندارد. این اقدام از سوی تعدادی از دولت‌ها در خاورمیانه و خارج از آن محکوم شده است. بر اساس گزارش رسانه دولتی ریانووستی روسیه این قانون جدید همچنین شامل بندی می‌شود که شهروندان روسی که به دنبال تجدید ویزای خود به آمریکا هستند را مشمول فرآیند مصاحبه می‌کند.

باوجودآنکه لفاظی های ضدسازمانی ترامپ در دیگر موضوعات ازجمله درگیری‌ها در سوریه، باعث خوشنودی مقامات مسکو شده، کرملین از اظهارنظر در مورد سیاست جدید وی سرباز زده است.

تنها حزب ال دی پی آر دست راستی روسیه اقدام ترامپ را تحسین کرده و در بیانیه‌ای بار دیگر انتقادات خود در مورد مسئله مهاجرت را از اساس مطرح کرده و به‌طور ویژه به برنامه ترامپ اشاره‌ای نکرده است.

آلکسی مالاشنکو، کارشناس مسائل اسلام در روسیه در اندیشکده کارنگی معتقد است رژیم پوتین به متحدان مسلمان خود در داخل و خارج از کشورش متکی است و همین مسئله می‌تواند سکوت او در مورد اقدام ترامپ را تااندازه‌ای توضیح دهد.

مالاشنکو گفت: «این سکوت بدان دلیل است که پوتین می‌خواهد روابط خوب خود با «تمام مسلمانان» را حفظ کند. برای روسیه با 20 میلیون جمعیت مسلمان، این مسئله بسیار مهم است.»

روسیه نه‌تنها دارای جوامع بزرگی است که اکثریت شان مسلمان هستند، ازجمله تاتارستان و مناطقی در قفقاز شمالی، بلکه برخی از نزدیک‌ترین شرکای بین‌المللی‌اش مانند قزاقستان نیز کشورهایی با اکثریت مسلمان هستند. بااین‌حال همان‌طور که مالاشنکو اشاره می‌کند، پوتین در میانه یک سرمایه‌گذاری روی ترامپ است که می‌تواند لغو تحریم‌های روسیه را به دنبال داشته باشد، بنابراین ترجیح او این است که اقدام رئیس‌جمهور جدید آمریکا را محکوم نکند.

این کارشناس مسائل اسلام در ادامه افزود: «به همین دلیل است که مسکو سکوت اختیار کرده و نمی‌خواهد در مورد مواضع ترامپ درباره مسلمانان اظهارنظر کند. پوتین نمی‌خواهد باعث دلخوری ترامپ شود.»

منطقه قفقاز شمالی و به‌خصوص رمضان قدیروف، رئیس‌جمهور جمهوری خودمختار چچن در طول انتخابات وفاداری جدی خود به پوتین را نشان دادند و این وفاداری بیشتر ناشی از آن بود که پوتین تمایلی به مداخله در سیاست‌های مذهبی که مقامات محلی را درگیر می‌کرد، نداشت.

مالاشنکو گفت: «ضمن اینکه نباید شرایط در خاورمیانه را فراموش کرد؛ جایی که روسیه سعی دارد نقش رهبری را در آن ایفا کند.» ایران و سوریه که هر دو از متحدان روسیه در جنگ داخلی سوریه هستند، در فهرست ممنوعیت سفر ترامپ جای دارند.

وزیر خارجه ایران یکی از جدی‌ترین واکنش‌ها را به بیانیه ترامپ داشت و این محدودیت تازه را «توهین آشکار ب جهان اسلام و به‌خصوص ملت بزرگ ایران» خواند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
0
2
حاکمان روسیه رو همه دنیا شناخته الا مسئولین ما! اونا در "کشورهای‌دوست فروشی"، اونم بعد از چپاول این کشورها لنگه ندارند، این جماعت روسی پف... اصولاً نمی‌تونند یک ایران قوی رو در کنار خودشون تحمل کنند، چه برسه به ایرانی که ادعای یک شریک هم‌عرض و برابر رو داشته باشه. اگه ما یک قدم می‌رفتیم سمت آمریکا، فقط از بابت رفع اختلافات، اونوقت همین روسیه حاضر بود به خاطر احساس خطر نوکری ما رو هم بکنه ... اما هزار افسوس...
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان