تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
بهاران بنی احمدی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ عنوان کرد

«چیزی به تابستان نمانده»؛ کتابی برای همه مادر و دخترها

نویسنده کتاب چیزی به تابستان نمانده معتقد است این کتاب متعلق به تمام مادران و دخترها در همه سنین می باشد و همچنین مطالعه ی آن را به همه ی افرادی که یک زن در زندگی خود دارند نیز پیشنهاد کرده است.
رویداد۲۴-نویسنده کتاب «چیزی به تابستان نمانده» معتقد است این کتاب متعلق به تمام مادران و دخترها در همه سنین می باشد و همچنین مطالعه ی آن را به همه ی افرادی که یک زن در زندگی خود دارند نیز پیشنهاد کرده است.

بهاران بنی احمدی، نویسنده و بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با رویداد۲۴ با بیان اینکه نگارش این کتاب از سال 1381 آغاز شده است؛ ابراز داشت : حقیقتا در این سالها بسیار به دنبال یک عنوان مناسب برای این کتاب بودم، اما هیچکدام نمی توانست تمام ویژگی هایی که مد نظر داشتم را ادا کند؛ اما در روز امضای قرارداد با نشر چشمه به این عنوان رسیدیم، عنوانی که بیانگر فصل جوانی، نشاط و هیجان است.

او ادامه داد: بیش از 14 سال قبل ایده ی نگارش این کتاب، در هن من شکل گرفت و در این سالها مدام به یاد آن بودم تا آن را به پایان برسانم؛ در این سالها این کتاب بارها و بارها تغییر کردو امروز به این نسخه ای که به ثمر نشسته است تبدیل شده است؛ در ابتدا تنها به یک رابطه ی مادر و دختری اشاره داشت اما بعدها به دلیل آنکه تجربه ی بیشتری از زندگی کسب کرده و جهان بینی ام گسترده تر شده بود، لایه های دیگری نیز به این کتاب اضافه شد.

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره بر اینکه دهه شصت، دهه ی بسیار مهمی در تاریخ ایران است؛ بیان کرد: در زندگی من و همه ی هم نسلان من نیز خاطرات بسیار مهمی از آن دوران وجود دارد، و چون تاثیر بیشتری در زندگی من داشته است بدون شک بیشتر به آن پرداخته ام.

او افزود: براساس آنچه که نوشته شده است اتفاقات درون این کتاب با واقعیات روز دنیا فاصله ای ندارد و در فصل آخر این کتاب کاملا اتفاقات امروز به نگارش در آمده است؛ فکرمیکنم این کتاب روز به روز با تاریخ زندگی هم نسلان من پیش رفته است تا به آن روز به خصوص خود می رسد.

بنی احمدی با تاکید براینکه فرم دفترچه خاطراتی در امر نویسندگی یک فرمت جدید بود، عنوان کرد: علاوه بر جدید بودن، این فرمت کمتر در ادبیات داستانی کشورما مورد استفاده قرار گرفته است به همین دلیل استفاده آن را مناسب دیدم؛ همچنین در رابطه با دفترچه خاطرات، آنچه در باورمان قرار دارد این است که صمیمی ترین فرد زندگی مان نیز نمی تواند برخی از حرف هایمان را بشنود، نکاتی در این میان وجود دارد که برای ما غیرقابل پخش است بنابراین تمام تفکر، جهان بینی و باورها نمی تواند با کلام منتقل شود.

او ادامه داد: این حرف های ناگفته درون دفترچه خاطرات جمع آوری می شوند و فرد به دلیل آنکه در خلوت خود مشغول به نوشتن آن می شود، فکرمیکند که این دفترچه تنها برای مطالعه ی شخص اوست و فرد دیگری آن را مطالعه نخواهد کرد، به همین دلیل اتفاقاتی از درون فرد خارج می شود و به صورت نوشته درون این دفترچه ظاهر می شود که شاید هیچ زمانی، هیچ فردی نمی تواند آن هارا دیده یا شناخته باشد.

بازیگر فیلم سینمایی هیهات گفت: قطعا در داستان الگوبرداری های متنوعی از اتفاقات جامعه رخ داده است اما تفاوت این داستان در این است که تنها به تقابل های یک مادر و دختر از دو نسل متفاوت اشاره ندارد و لایه های دیگری را با نکات تازه ای مورد تاکید قرار می دهد؛ اما اتفاقات روزمره، زندگی انسان های اطراف و... تاثیرات مهمی بر روند این داستان داشته اند.

او با بیان اینکه در پایان داستان کاملا نتیجه گیری کرده ام، خاطرنشان کرد: این اتفاق کاملا واضح و روشن است اما اینکه مخاطب کدام لایه از نتیجه گیری من را درک می کند و آن را باور می کند یقینا به خودش بستگی دارد.

نویسنده کتاب چیزی به تابستان نمانده تاکید کرد: الزاما به این موضوع که این داستان برای مخاطب جذاب است یا خیر، فکر نکرده ام اما یک دغدغه ای در ذهن من شکل گرفته بود و تمایل داشتم تا آن را در قالب یک داستان نوشته و منتشر کنم؛ بنابراین جذابیت داستان آن را مخاطب تعیین می کند، درعین حال بازخورد های دریافت شده از ارتباط خوب مادران و دختران با این کتاب بسیار قابل توجه بوده است و آن ها براین باوربوده اند که تجربه های مشترک زیادی را با مادر و دختر درون داستان سپری کرده اند.

بنی احمدی ادامه داد: در طول این سالها بارها و بارها هدفم از نوشتن این کتاب تغییر کرد؛ باوجود اینکه معمولا مادران و دختران رابطه ی نزدیکی با یکدیگر دارند اما یک سری از ویژگی های یکدیگر را نمی شناسند، هدف من در ابتدا ترسیم قصه ای با این محوریت بود اما در ادامه راه اتفاقات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... نیز به آن اضافه شد و تاثیرات مهم آن، روند داستان را تغییر داد و باعث بوجود آمدن لایه هایی جدیدی شد.

او با تاکید براینکه یادگیری هنرهای مختلف، پتانسیل یک انسان را بالا می برد، اظهار داشت: این یادگیری هرچه بیشتر رخ دهد، بر توانایی انسان در درک اتفاقات و هنرهای دیگر افزوده می شود چراکه تاثیر ناخودآگاه خودرا بر روند زندگی فرد می گذارد چراکه برآیند این چند هنر قطعا نتیجه ی بهتری نسبت به یادگیری یکی از آنها دارد.

این هنرمند ادامه داد: ادعایی براینکه این کتاب، یک کتاب فلسفی، سیاسی یا اجتماعی است ندارم و معتقدم این کتاب یک داستان است و اگر لایه های دیگری در آن پیدا شده است قطعا برداشت مخاطب و نحوه دید اوست، اما نگارش من، نگارش یک داستان ساده بوده است.

کارشناس ارشد رشته فلسفه در پاسخ به این سوال که این داستان تخیلی است یا واقعی؛ بیان کرد: شرمین نادری، یکی از داستان نویسان خوب کشورمان یک بار در پاسخ به نمونه ی مشابه این سوال چنین پاسخ داد :"اگر صرفا این داستان واقعی بود، تبدیل به یک گزارش می شد"؛ من نیز میتوانم براین موضوع تاکید کنم و بگویم اگر داستانی واقعی باشد، دیگر خلاقیت و هنر در آن وجود نخواهد داشت و صرفا یک گزارش ساده از یک واقعه است.

او ادامه داد: تخیل من برای نگارش این داستان بر مبنای یک خط واقعی بوده است، این خط ممکن است خیلی کوچک یا کمرنگ باشد اما به هرحال وجود داشته است؛ این خط بخشی از زندگی من و بخشی از زندگی انسان های نزدیک به من را شامل می شود؛ اتفاقات واقعی وجود داشته است اما سوار بر تخیل من شده است و تبدیل به داستانی دیگر شده است.

بازیگر فیلم سینمایی قاعده تصادف با بیان اینکه دو کتاب رمان دیگر نیز به زودی از او چاپ خواهد شد؛ گفت: در آینده نزدیک و پس از چاپ دو کتاب دیگرم، قصد دارم تا زندگی یک مرد یا یک پدر را نیز ترسیم کنم اما برای این کتاب از فرمت کتاب چیزی به تابستان نمانده استفاده نخواهم کرد و به دلیل آنکه شناخت کمتری نسبت به این موضوع دارم، بدون شک باید بیشتر به تحقیق بپردازم.

بهاران بنی احمدی در پایان ابراز داشت: از تمام کسانی که مادر دارند، دختر دارند و در نهایت یک زن را در زندگی خود دوست دارند دعوت می کنم تا این کتاب را مطالعه کنند اما فکر میکنم این داستان به طور خاص برای مادران و دخترها بسیار دلنشین خواهد بود، چراکه یک رابطه را مجددا میبینند.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان