تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵

خروج ناوهای چینی از خلیج فارس پس از توقف در آب‌های عربستان، قطر، امارات و کویت

سه ناو جنگی چین که به خلیج فارس آمده‌اند پس از توقف در آبهای عربستان، قطر، امارات و کویت راهی کشورشان شدند.
رویداد۲۴-سه ناو جنگی چین که به خلیج فارس آمده‌اند پس از توقف در آبهای عربستان، قطر، امارات و کویت راهی کشورشان شدند.

 خبرگزاری اسوشیتدپرس، وزارت دفاع چین امروز (دوشنبه) در بیانیه ای اعلام کرد، این سه ناو متعلق به یگان ویژه نیروی دریایی چین روز یکشنبه پس از توقف در آبهای عربستان، قطر و امارات، کویت را به مقصد کشور مبدا ترک کردند. این ناوها پیشتر به اسکورت کشتی‌های تجاری و گشت زنی در خلیج عدن برای مقابله با دزدی دریایی پرداخته بودند.

نیروی دریایی چین از زمان پیوستن این کشور به پیمان چند ملیتی گشت زنی دریایی از دسامبر 2008 به انجام عملیات در آب های آزاد و دور از خانه می‌پردازد و از ارتش بعنوان ابزار دیپلماسی به خوبی استفاده می کند.

این گشت زنی ها همچنین به نیروی دریایی چین این امکان را می دهد تا به مدیترانه دسترسی داشته باشد به طوریکه در سال 2011، این کشور در اقدامی بی سابقه یکی از ناوهای پیشرفته خود را برای کمک به خروج 35 هزار شهروند چینی از لیبی، به جنوب مدیترانه فرستاد.

در سال 2015 نیز چین سه ناو جنگی خود را برای نجات شهروندانش و مردم سایر کشورها از جنگ در یمن به منطقه اعزام کرد و در همان سال، در نخستین رزمایش مشترک دریایی با روسیه شرکت کرد.

وزارت دفاع چین در گزارش خود آورده که ورود ناوهای چینی به آبهای چهار کشور حوزه خلیج فارس در راستای اجرای طرح این کشور برای مرتبط ساختن اقتصادهای اروپا و آسیا است.

علاوه براین، بازدید این ناوها از این چهار کشور چین را برای ایجاد مرکز پشتیبانی و لجستیکی در جیبوتی که نخستین پایگاه برون مرزی ارتش چین است، کمک کرده است.

این کشور آفریقایی در حاضر میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا، فرانسه و ژاپن است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: ناو ، چین ، عربستان ، رویداد24
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان