تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۲۹ آبان ۱۴۰۴

بحران پنهان جاده‌ای؛ قاچاق انسان با استفاده از تصادف ساختگی!

حادثه مرگبار محور سراوان–خاش تنها یک سانحه جاده‌ای نبود، بلکه نمادی از گسترش بحران قاچاق انسان در استان‌های مرزی است؛ بحرانی که با استفاده روزافزون از خودرو‌های شوتی، امنیت راه‌ها و جان مسافران را به‌شدت تهدید می‌کند.

قاچاق انسان

رویداد۲۴| در روز‌های اخیر، تصادف مرگبار یک خودروی شوتی حامل ۱۵ تبعه خارجی در محور سراوان–خاش بار دیگر خطر قاچاق انسان با خودرو‌های سبک را نمایان کرد. پلیس راهور و پلیس‌راه تأکید دارند که برخورد با این پدیده تنها با اقدام هماهنگ همه نهاد‌ها و استفاده استانداری‌ها از اختیارات ویژه امکان‌پذیر است؛ چرا که رانندگان سودجو با رفتار‌های پرخطر، جاده‌ها و جان مردم را در معرض تهدید جدی قرار داده‌اند.

خاش سیستان‌وبلوچستان در روز‌های اخیر فقط یک سانحه تلخ جاده‌ای نبود؛ بلکه نشانه‌ای هشداردهنده از بحران عمیقی است که در استان‌های مرزی هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند.

استفاده از خودرو‌های شوتی برای قاچاق انسان به ویژه اتباع افغان روندی است که نه فقط جان مهاجران غیرمجاز را می‌گیرد، بلکه امنیت مسافران و راه‌های کشور را هم با تهدیدی جدی مواجه می‌کند.

گزارش‌های پلیس‌راه نشان می‌دهد که رانندگان سودجو با انگیزه‌های مالی، انسان‌هایی را در فضا‌هایی کاملا غیرایمن و غیرمتعارف در خودرو‌ها پنهان می‌کنند و برای فرار از پلیس، دست به رانندگی‌های انتحاری می‌زنند؛ رفتاری که نمونه آن در تصادف دوشنبه هفته جاری به فاجعه انسانی انجامید. در چنین شرایطی، صرفاً برخورد‌های پلیسی کفایت نمی‌کند و استفاده استانداری‌ها از اختیارات تفویض‌شده رئیس‌جمهوری برای اتخاذ و اجرای تصمیم‌های قاطع، هماهنگ و چندبخشی به ضرورتی جدی بدل شده است؛ چرا که تداوم این وضع می‌تواند هر لحظه به بحرانی بزرگ‌تر در جاده‌های کشور منجر شود.


بیشتر بخوانید: افشای جزییات جدید از پرونده گم شدن سما جهانباز | ماجرای عجیب یک بند قاچاق انسان


پلیس راهور: تمامی نهاد‌ها همگام شوند

سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اطلاعات درباره طرح برخورد با خودرو‌های شوتی که سبب وقوع حوادث و مرگ کاربران جاده می‌شود، می‌گوید: خودرو‌های شوتی حامل قاچاق، اعم از کالا، سوخت یا انسان، موضوع انتظامی است و بیش از آن که بار ترافیکی داشته باشد، به پلیس امنیت اقتصادی مربوط می‌شود.

وی می‌افزاید: درباره برخورد با تخلفات رانندگان خودرو‌های شوتی دستورالعملی از سوی پلیس امنیت اقتصادی صادر شده است و پلیس راهور هم در بخش‌های مرتبط نقش خود را ایفا می‌کند که مسئولیت اصلی با پلیس راه راهور فراجاست.

حسینی ادامه می‌دهد: تجربه نشان می‌دهد که برخورد با خودرو‌های شوتی متاسفانه می‌تواند در شرایطی حادثه‌آفرین هم باشد؛ چندی قبل در یکی از موارد در آزادراه قم – کاشان برای توقیف یک خودروی شوتی ناچار به ایجاد ترافیک کنترل‌شدیم، اما راننده برای فرار از دام پلیس ناگهان مسیر خود را تغییر داد و خلاف جهت حرکت کرد که این اقدام منجر به برخورد مستقیم با خودرویی دیگر شد و حادثه تلخی را رقم زد.

رئیس پلیس راهور فراجا می‌گوید: بنابراین برای برخورد با این نوع جرائم که منجر به وقوع حادثه هم می‌شود، باید تمامی نهاد‌ها همگام با یکدیگر حرکت کنند تا دیگر شاهد وقوع حوادث رانندگی به دلیل تخلفات رانندگان خودرو‌های شوتی نباشیم و استانداری‌ها هم با توجه به اختیاراتی که دارند، باید درباره این پدیده خطرناک تصمیمات قاطع بگیرند.

تهدید جدی خودرو‌های شوتی برای امنیت راه‌ها

سردار احمد کرمی‌اسد، رئیس پلیس‌راه راهور فراجا هم با اشاره به وقوع سانحه مرگبار در محور سراوان – خاش که بر اثر برخورد یک دستگاه سواری پژو حامل اتباع غیرمجاز خارجی با تریلر اتفاق افتاد و منجر به کشته شدن ۹نفر در صحنه حادثه شد.

می‌گوید: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این خودرو ۱۶نفر سرنشین داشته است، شامل یک راننده ایرانی و ۱۵تبعه خارجی که به طور غیرمتعارف، غیرایمن و به‌شدت خطرناک در نقاط مختلف خودرو شامل صندوق عقب، صندلی‌های عقب، بخش جلویی کابین و فضا‌های استتاری جاسازی شده بودند.

وی می‌افزاید: اینگونه رانندگان برای فرار از پلیس، دست به تخلفات کاملاً عامدانه می‌زنند و با سرعت‌های بسیار بالا و حرکات رعب‌آور رانندگی می‌کنند. به عنوان مثال آنها مسیر سراوان – خاش را با بیش از ۱۲۰کیلومتر در ساعت طی می‌کنند. در مجموع این رفتار‌های خطرناک نهایتاً به انحراف و برخورد شدید با خودرو‌های دیگر می‌انجامد و مرگ می‌آفریند.

رئیس پلیس‌راه راهور فراجا با تأکید بر این که رفع معضل خودرو‌های شوتی فقط با اقدام پلیس راهور ممکن نیست، می‌افزاید: بر اساس تدابیر رئیس‌جمهوری و اختیارات ویژه‌ای که در همه حوزه‌ها به استانداران سراسر کشور تفویض شده، اکنون ظرفیت ارزشمندی در اختیار استان‌ها قرار گرفته است.

وی تأکید می‌کند: استانداران بهتر است با استفاده حداکثری از این اختیارات، تصمیم‌های قاطع، عملیاتی و فوری برای مهار پدیده غیرایمن و قاچاق و به‌ویژه قاچاق انسان‌ها اتخاذ کنند.

کرمی‌اسد با ابراز تأسف از مرگ اتباع خارجی در اینگونه حوادث می‌گوید: شمار معدودی از رانندگان سودجو با انگیزه کسب درآمد و با حمل ۱۰تا ۱۵نفر داخل خودرو‌های سواری، امنیت جاده‌ها را به‌شدت تهدید می‌کنند.

رئیس پلیس راه با اشاره به افزایش رفت و آمد غیرمجاز اتباع در ماه‌های گذشته می‌گوید: ورود‌های غیرقانونی در پوشش‌های مختلف و با روش‌های بسیار خطرناک انجام می‌شود و افراد سودجو با مخفی‌کردن اتباع در قسمت‌های بار کامیون‌ها، جعبه بغل خودرو‌های باربری و فضا‌های کاملا غیرایمن، آنان را با خطر جدی و بالای مرگ جابه‌جا می‌کنند.

منبع: روزنامه اطلاعات
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قاچاق انسان ، دزدی
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظرات شما