مشخصات جنگنده رهگیر جی-۵ چین

رویداد۲۴| حسین فلاحی: شنیانگ جی-۵ (Shenyang J-5)، یک هواپیمای رهگیر و جنگنده تک سرنشینه ساخت چین است که بر اساس جنگنده میگ-۱۷ شوروی ساخته شد.
آغاز فعالیت نیروی هوایی چین را باید جنگ کره دانست که در آن خلبانان چینی با میگ-۱۷های ساخت شوروی پرواز میکردند. چین، در همان زمان، تولید تحت لیسانس میگ-۱۷پیاف را آغاز کرد و نام آن را به جی-۵ تغییر داد.
جنگنده J-۵ تولید تحت لیسانس جنگنده مافوق صوت شوروی میگ-اف ۱۷ بود. میگ-اف ۱۷ عمدتاً برای نبرد برای برتری هوایی، دفاع هوایی و پشتیبانی نزدیک هوایی مورد استفاده قرار میگرفت. طراحی این جنگنده در شوروی در سال ۱۹۴۸ و آزمایش پرواز آن در سال ۱۹۴۹ آغاز شد. تحویل میگ-اف ۱۷ به نیروهای مسلح شوروی در سال ۱۹۵۱ آغاز و تولید آن در سال ۱۹۵۸ تکمیل شد.

میگ-اف ۱۷ از یک موتور توربوجت گریز از مرکز با پسسوز نیرو میگرفت. هوای موتور از طریق یک ورودی از نوع پیتوت در دماغه هواپیما وارد میشد. حداکثر سرعت ۱۱۴۵ کیلومتر در ساعت، سقف پرواز ۱۶۶۰۰ متر، حداکثر برد با مخازن کمکی ۲۰۲۰ کیلومتر و حداکثر مداومت پروازی ۳ ساعت بود. این جنگنده از بال عقبگرد استفاده میکرد و در آن زمان یکی از پیشرفتهترین جنگندههای جت جهان بود.
تاریخچه توسعه جنگنده جی-۵ چین
تولید J-۵ در کارخانه هواپیماسازی شنیانگ انجام شد که به عنوان یکی از ۱۵۶ پروژه بزرگ مهندسی با کمک اتحاد جماهیر شوروی در برنامه پنج ساله اول ساخته شده بود. به منظور سرعت بخشیدن به تولید، این کارخانه تصمیم گرفت در حین ساخت کارخانه، تولید هواپیما و آموزش پرسنل را نیز انجام دهد.

تصمیم به تولید جت جنگنده جی-۵ در اکتبر ۱۹۵۴، اندکی پس از اولین پرواز اولین هواپیمای ساخته شده در چین گرفته شد. هنگامی که هواپیمای آموزشی اصلی ۵-سی جی در سال ۱۹۵۵ در نانچانگ به صورت دستهای تولید شد، تولید آزمایشی جی-۵ و موتور آن با سرعت کامل در کارخانه هواپیماسازی شنیانگ انجام شد.

هواپیمای جی-۵ یک جت جنگنده مادون صوت با سرعت بالا بود که در اوایل دهه ۱۹۵۰ در خدمت نیروی هوایی شوروی بود و در آن زمان یکی از پیشرفتهترین جتهای جنگنده در جهان محسوب میشد. ساخت این نوع هواپیما بسیار پیچیدهتر از هواپیمای آموزشی اصلی ۵- سی جی بود.
کارخانه هواپیماسازی شنیانگ چین، عمدتاً به دلیل تجربه و آشنایی با هواپیماهای میگ، J-۵ را تولید کرد. این کارخانه پیش از این در طول جنگ کره ۲۰۰ فروند میگ را تعمیر کرده بود و پیش از این نیز به طور آزمایشی قطعات زیر بدنه، بدنه و سایر اجزای کلیدی میگ-۱۵ را تولید کرده بود.

کارخانه هواپیماسازی شنیانگ از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۳، ۵۳۴ فروند جنگنده جت را تعمیر و همچنین بیش از ۱۴۰ قطعه اصلی بال هواپیما، بدنه جلو و عقب و دم هواپیما را تولید کرده بود. این کارخانه اساساً بر فناوری ساخت هواپیماهای نوع میگ تسلط یافته بود. با راهنمایی شوروی، تولید آزمایشی در آوریل ۱۹۵۵ آغاز شد. جی-۵ برنامههای آزمایشی خود را در اوت ۱۹۵۶ تکمیل کرد و در ۸ سپتامبر رسماً پذیرفته شد.
موتور جی-۵ چین
جی-۵ به موتور WP۵ مجهز بود. کارخانه موتور هوایی شنیانگ، موتور WP۵ را تحت لیسانس تولید کرد که در ژوئن ۱۹۵۶ گواهینامه گرفت. این موتور برای جنگنده جی-۵، حداکثر سرعت ۱۱۴۵ کیلومتر بر ساعت، سقف پرواز ۱۶۶۰۰ متر و حداکثر برد ۲۱۲۰ کیلومتر را فراهم می کرد. جنگندههای جی-۵ در رهگیری تخصص داشتند و همچنین قادر به حمله زمینی بودند. یکی از ویژگیهای اصلی جی-۵ این بود که ورودی هوای آن در دماغه هواپیما قرار داشت.

مشخصات فنی کلی جی-۵ چین
- نوع: جنگنده رهگیر
- سازنده: چین
- شرکت سازنده: شنیانگ
- موتور: ۱ موتور Wopen WP-۵ (موتور مجوزدار چینی) / Klimov VK-۱
- نیروی رانش: ۷۶۰۰ پوند-نیرو · ۳۴ کیلونیوتن
- حداکثر سرعت: ۱۱۴۵ کیلومتر بر ساعت
- سقف پرواز: ۱۶۶۰۰ متر
- حداکثر برد: ۲۱۲۰ کیلومتر

