ماجرای دانش آموز دبیرستانی که از رییس ناسا پیشنهاد کار گرفت چیست؟

رویداد۲۴| جرد آیزاکمن، مدیر ناسا، به یک دانشآموز دبیرستانی پس از شناسایی ۱.۵ میلیون جرم فضایی، پیشنهاد کار در ناسا و پرواز با جت جنگنده داد.
ماتئو پاز، دانشآموز دبیرستانی آمریکایی، با استفاده از هوش مصنوعی و دادههای ماموریت بازنشسته ناسا NEOWISE، ۱.۵ میلیون جرم کیهانی جدید را کشف کرد.
او با پردازش ۲۰۰ میلیارد رکورد مادون قرمز در شش هفته، اجرام از کهکشانهای دور تا ابرنواخترها را شناسایی کرد.
رسانه هندی ایندیا تودی در این باره گزارش میدهد؛ پیشرفت علمی گاهی از منابعی غیرمنتظره سر در میآورد. نمونه اخیر آن، کشفی شگفتانگیز از سوی ماتئو پاز، دانشآموز دبیرستانی از ایالات متحده است که با استفاده از هوش مصنوعی و دادههای ماموریت بازنشسته ناسا به نام NEOWISE، میلیونها جرم کیهانی را شناسایی کرد.
نتیجه کار پاز، شناسایی ۱.۵ میلیون جرم فضایی بود که پیشتر توسط ستارهشناسانی که به روشهای سنتی تکیه داشتند، دیده نشده بود. دنیای نجوم با اکتشافاتی از یک منبع غیر منتظره تکان خورد؛ یک نوجوان دبیرستانی که با بهرهگیری از دادههای آرشیوی NEOWISE، میلیونها جرم فضایی جدید را کشف کرد.
بیشتر بخوانید: کشف نقاشی دیواری ۳۰۰۰ ساله با طرح سهبعدی در پرو!
پروژه پاز در «آکادمی جستجوی سیاره» موسسه کالتک آغاز شد. در آنجا، او به عنوان دانشآموز دبیرستانی پاسادنا، با اخترفیزیکدانی به نام دیوی کرک پاتریک همکاری کرد که تجربه و راهنمایی او مسیر پیشرفت پروژه را شکل داد.
پاز با طراحی یک مدل یادگیری ماشینی منحصربهفرد، ۲۰۰ میلیارد رکورد مادون قرمز استخراج شده از NEOWISE را پردازش کرد. نشانههای ظریف بسیاری که تحلیلگران انسانی از دست داده بودند، توسط هوش مصنوعی او شناسایی شدند. در مدت تنها شش هفته، سیستم او پدیدههایی متنوع از کهکشانهای دور تا ابرنواخترهای در حال انفجار را کشف کرد.
یافتههای پاز به حدی معتبر و برجسته بود که باعث شد مقالهای در آسترونومیکال ژورنال منتشر شود و او به عنوان دستیار پژوهشی در کالتک پذیرفته شود. کار او تنها به تکمیل نقشههای ستارهای محدود نشد؛ بلکه مختصات دقیق اجرام شناسایی شده توسط او برای هدایت مشاهدات بعدی تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز به کار گرفته شد.
این موفقیت نمونهای بارز از روند رو به رشد نقش ابزارهای هوش مصنوعی و پژوهشگران جوان در پیشرفت علمی است؛ به طوری که دیدگاههای تازه و رویکردهای نوآورانه، حتی از کلاس درس، میتوانند تاثیرات تاریخی و علمی برجستهای بر جهان نجوم بگذارند.
وسعت اکتشافات پاز و رویکرد نوآورانه او، همراه با راهنمایی کرکپاتریک، نشان میدهد که همکاری و تنوع ایدهها ارزش فراوانی در نجوم معاصر دارد و دانشآموزان و پژوهشگران غیرسنتی نقش فزایندهای در گسترش فهم ما از کیهان ایفا میکنند.


