تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵

گوترش باج‌خواهی اسرائیل درباره سلام فیاض را تکذیب کرد/ "من رئیس جهان نیستم"

دبیرکل سازمان ملل در حاشیه نشست بین‌المللی حکومت‌داری در امارات دیدگاه‌های خود را برای حل مشکلات جهانی بیان کرد اما گفت که او رئیس جهان نیست و محدودیت‌هایی برای فائق آمدن بر بحران‌های بین‌المللی دارد.
رویداد۲۴-دبیرکل سازمان ملل در حاشیه نشست بین‌المللی حکومت‌داری در امارات دیدگاه‌های خود را برای حل مشکلات جهانی بیان کرد اما گفت که او رئیس جهان نیست و محدودیت‌هایی برای فائق آمدن بر بحران‌های بین‌المللی دارد.

 آنتونیو گوترش، در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز عربی در حاشیه این نشست بین‌المللی در دوبی گفت: به عنوان دبیرکل سازمان ملل تمام تلاش خود را برای حل مشکلات و بحران‌ها در جهان به کار می‌گیرم اما من رئیس جهان نیستم. وظیفه دبیرکل سازمان ملل میانجی‌گری است و از این راه تلاش می‌کنیم تا مشکلات را حل کنیم. نبود اعتماد میان حکومت ها یکی از مشکلاتی است که اکنون در جهان مطرح است و ما باید تلاش کنیم که این اعتماد بازگردد.

گوترش در پاسخ به سوالی درباره مخالفت با تعیین سلام فیاض، نخست‌وزیر پیشین فلسطین به عنوان نماینده سازمان ملل در امور لیبی و نیز گمانه زنی‌های رسانه‌ای درباره باج‌خواهی اسرائیل برای تعیین تزیپی لیونی در مقابل این پیشنهاد گفت: پیشنهاد ما برای تعیین سلام فیاض با مخالفت برخی کشورهای عضو سازمان ملل مواجه شد. به نظرم او گزینه‌ای مناسب در جایی مناسب بود و با توانایی‌هایی که از او سراغ داریم می‌توانست به حل اختلافات در لیبی کمک کند. اما صحبت‌هایی که درباره تعیین تزیپی لیونی به عنوان معاون دبیرکل سازمان ملل در مقابل انتخاب سلام فیاض زده می‌شود تنها گمانه زنی رسانه‌ای است و صحت ندارد.

دبیرکل سازمان ملل درخصوص بحران سوریه و میزان موفقیت نشست آتی ژنو نیز گفت: سازمان ملل همه تلاش خود را برای حل این بحران ادامه دار به کار می‌گیرد اما نباید انتظار داشت که مشکلات یک شبه حل شود. ما تلاش می‌کنیم نشست ژنو به دستاوردهای قابل قبولی برسد.

گوترش درباره مقابله با افراط گرایی و تروریسم در منطقه نیز گفت: سازمان ملل مقابله با پروپاگاندای داعش و دیگر جریان‌های افراطی را در دستور کار خود دارد. ما تلاش می‌کنیم با تفکرات افراط گرایانه و در مقابل آن ایده‌های حامی اسلام هراسی مقابله کنیم.

او در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به سوال اسکای نیوز درباره اختلافات شیعه و سنی در عراق گفت: باید به اختلافات قومیتی در عراق احترام گذاشت. عقیده سازمان ملل بر این است که همه مردم عراق باید در اداره کشور و مناطق خود سهیم باشند. از جمله در موصل،‌ کردها، عرب‌ها و پیروان ادیان و مذاهب گوناگون زندگی می‌کنند که هر یک باید سهمی در اداره مناطق خود داشته باشد.

نشست جهانی حکومت‌داری در دوبی چهارمین نشست از این دست در کشور امارات است که هرساله با حضور کارشناسان، مسئولان حکومتی و مقامات نهادهای مختلف بین‌المللی برگزار می‌شود و به بررسی مدل‌های حکومت‌داری و بهبود آن در حوزه‌های مختلف در سراسر جهان می‌پردازد.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان