تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد

درخواست اروپایی‌ها برای خریدآب‎سنگین اراک

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی از بررسی درخواست‌های برخی کشورهای اروپایی برای خرید آب سنگین ایران خبر داد.

رویداد۲۴-دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی از بررسی درخواست‌های برخی کشورهای اروپایی برای خرید آب سنگین ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، اصغر زارعان در حاشیه سی و هفتمین نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: به دنبال فروش حدود 70 تن آب سنگین به روسیه و آمریکا برخی کشورهای اروپایی خواستار آب سنگین ایران شدند که در حال بررسی این درخواست‌ها هستیم.

وی همچنین از رونمایی اولین نوع سانتریفیوژ مورد درخواست پژوهشگاه نفت در 20 فروردین خبر داد و گفت: این نوع سانتریفیوژ اولین ماشینی است که با تمامی ویژگی‌های به‌روز شده در دنیا ساخته شده و تحویل پژوهشکده نفت می‌شود.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی، اظهار کرد: ایران امروز وارد باشگاه جهانی هسته‌ای شده است و علاوه بر تولید و فروش آب سنگین با خلوص بالا شاهد خرید اورانیوم به مقادیر زیاد هستیم که در گذشته حتی یک گرم آن را هم به ما نمی‌دادند. همچنین در کنار این مسأله بحث دو نیروگاه 1000 مگاواتی بوشهر را داریم که روس‌ها در حال دنبال کردن مباحث عملیاتی سازی آن هستند. این دو نیروگاه حدود 10 میلیارد دلار هزینه دارد که از بزرگترین قراردادهایی است که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران اجرایی می‌شود.

زارعان در رابطه با گازدهی به سانتریفیوژ IR-8 گفت: کار گازدهی آغاز شده است و تا رسیدن به پایداری مدنظر کار ادامه دارد.

وی گفت:‌ هر یک سانتریفیوژ IR-8 مطابق با 24 ماشین IR-1 است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: صنعت هسته‌ای با اقتدار و پویایی به فعالیت خود ادامه داده و می‌توان گفت در عرصه فنی بهتر از گذشته کار می‌کند. با توجه به تحولاتی که در صنعت هسته‌ای شاهد هستیم از جمله رویکرد تجاری‌ سازی در این صنعت به دنبال آن هستیم تا نیاز سایر بخش‌های کشور به ویژه در حوزه پزشکی و صنعتی را تأمین کنیم.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان