خراسان: «نفوذیها» دقیقا چه کسانی هستند؟ | برچسبزنی به مسئولان، راه اصلاح کشور را میبندد

رویداد۲۴| یکی از مسائل موجود در جامعه انقلابی، بحث و گفتوگو از یک جماعت نفوذی یا فاسد یا خودباخته در ساختار حکمرانی کشور است که بی وقفه در حال تخریب شرایط درونی، خیانت به انقلاب و کشور، ضربه به منافع و... هستند. اما وقتی پرسیده میشود که این جماعت دقیقا چه کسانی هستند و کجا مشغول خرابکاری هستند، کسی از آن دوستان انقلابی پاسخ مشخص و مصداقی نمیدهد.
روزنامه خراسان نوشت: به نظر میرسد که این نگرش، نوعی التیام روحی و روانی بابت کمبودها و نواقص حکمرانی است که مشکلات را از سطح ساختاری نظام به سطح عاملیتها فروکاسته و واقعیت را این طور نشان میدهد.
البته که قطعا و یقینا جاسوسان و افراد گماشته دشمن در ساختارهای نظام وجود داشته و دارند و دستگاههای اطلاعاتی نیز وظیفه شناسایی و دستگیری و برخورد شدید با آنها را دارند. تجربه هم نشان داده به این وظیفه عمل میکنند. اما این متن توضیح میدهد که این نگاه برای جامعه انقلابی مضر است و منشأ عیوب بسیاری خواهد شد.
قبل از بحث اصلی، باید نسبت خود با بیان امام شهید درباره «نفوذ» را مشخص کنیم. اولا نگاه رهبری معطوف به دستگاههای اطلاعاتی است (۱۲/۰۸/۱۳۹۹) و اگر در نقاط دیگری از بحث نفوذ استفاده میکنند منظورشان این نیست که باید به ساختارها یا نخبگان بدبین بود (۱۹/۱۲/۱۴۰۰) بلکه باید دانست که چنین کسانی هم ممکن است باشند کما این که تجربه ۴۵ ساله جمهوری اسلامی نشان از آن دارد؛ لذا مسئله مراقبت است (۰۵/۰۹/۱۴۰۱) و نه برچسبزنی به هرکسی که خوشمان نیامد.
اما چرا برچسبزنی متداول اشتباه است؟ وقتی گفته میشود که یک عده زیادی فاسد، نفوذی و آدمهای بد هستند، اما مشخص نمیشود که منظور دقیقا چه کسانی است، اتفاقی که میافتد آن است که به همه مسئولان جمهوری اسلامی یک انگ و داغ زده شده و مردم نسبت به کلیه عاملیتهای نظام بدبین شدهاند. وقتی به عاملیتهای یک ساختار بدبین شدند، یعنی به کل ساختار بدبین میشوند. درحالی که این ساختار است که ذیل رهبری و ولایت فقیه کار میکند و رهبران عزیز گذشته نیز با همین ساختار کار خود را پیش بردهاند.
مشکل بزرگ دیگر این است که با این انگزنی، بسیاری از موضوعات و مسائل کشور از حالت محتوایی و تخصصی خارج شده و تبدیل به دعواهای سطحی، جناحی و شخصی میشود. به جای آن که یک مسئول اثبات کند حرفش و پیشنهادش کارآمد است، باید تلاش کند اثبات کند نفوذی و خائن نیست. یعنی مسئله شخصی شده و موضوع اصلی که راهحل و اندیشه و گفتمان و پیشنهاد اجرایی است، کنار میرود.
با این وضعیت، اصلاح درست و کارآمد هم در کشور ناممکن میشود. چون ممکن است هر اصلاحی به سرعت به یک بحث درباره خیانت مسئول پیشنهاددهنده یا اجراکننده تبدیل شود و به جای بحث درباره مفید بودن، مسئله شخصی شود. پس اصلاح درست از اصلاح نادرست متمایز نمیشود و کشور درجا میزند. کسی به حرف دو طرف در سطح تخصصی گوش نمیکند و متخصصان و شایستگان از طرح بحث اصلی کنار گذاشته میشوند. اما اگر موضوع از همان ابتدا تخصصی و محتوایی شود، اتفاقا امکان بیشتری برای پیدا شدن افراد مغرض و دارای انگیزه هم به وجود میآید.
این جا دیگر بحث بر سر استدلال و منطق و دادههای واقعی است. وقتی طرفین به جای اتهام شخصی، حرف هم را نقد کرده و محتوا را مورد بحث قرار میدهند. بعد از این فرایند تخصصی، اگر مسئولی بر حرف غیرمنطقی و اشتباه خود اصرار داشت، دیگر باید به فهرست مورد بررسی دستگاههای امنیتی اضافه شود. از طرف دیگر، بحث تخصصی، امکان اصلاح واقعی را نیز برای کشور مهیا میسازد. جایی که بحث تخصصی و علمی به طرفین اجازه میدهد که به نخبگان و مردم توضیح داده شود چرا یک اشتباه قدیمی در ساختار حکمرانی باید تغییر کند. همچنین اصلاح پیشنهادی یک مسئول که اشتباه دارد، تصحیح شده و قبل از اجرا به شکل بهتری تبدیل میشود یا اساسا اجرا نمیشود. البته این نسخه برای مردم عادی به ویژه انقلابیون است و دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی باید دستور کار خود را در قبال مسئولان داشته باشند. اما قطعا لازمه اصلاح و گفتوگو با مسئولان، نه شخصی کردن ماجراها که تخصصی کردن موضوعات کشور است.

بعد از گذشت 47 سال از عمر این نظام همیشه از نفوذ می گویند اما علت و دلیل این نفوذ را تا حالا هیچ مقام و مسول حاکمیتی به طور شفاف بیان نکرده است که نفوذیها چطور و چگونه با این همه دستگاههای عریض الطویل اطلاعاتی و امنیتی در بدنه ظام نفوذ کرده اند چرا در سایر کشور ها این همه از نفوذ دم نمی زنند . دلیل اصلی نفوذ را خود حاکمیت به خوبی می داند ولی نمی خواهند واقعیت را به مردم بگویند . وقتی که در کشور ازادی بیان و قلم نباشد و هر منتقدی را با انواع بر چسب های گوناگون متهم و مجرم می دانند نفوذ شکل می گیرد کسیکه که با شجاعت تمام نقطه ضعف های نظام بطور اشکار بیان می کند و خطرات را به جان می خرد هیچ وقت نفوذی نمی باشد بلکه نفوذیها انهایی هستند که در ظاهر در دفاع از نظام رگ گردنشان متورم می شود و تمام کاستیها و نا کارامدی نظام را به دشمن نسبت می دهد و عملکرد حاکمیت را بدون نقص و عیب می داند و همه چیز را گل و بلبل نشان می دهد نفوذی این نوع ادمها می باشد که تیشه به ریشه نظام زده اند . وقتی انتخابات ازاد نمی باشد و هر نماینده منتقد را شورای نگهبان قلع و قمع می کند مانند اقایان اعلمی و رشیدی کوچی و صادق محمودی .................بدون مدرک رد صلاحیت می کند و علتش را هم حتی به خودشان نمی گویند و به جای انها افراد مسئله دار و ریاکار و تزویر کار و چابلوس را تایید صلاحیت می کند و نمونه ان مجلس فعلی است که در این نزدیک چهار سال هیچگونه عملکرد مثبتی برای مردم و کشور نداشته اند چون اینها نماینده حد اقلی هستند و خودشان هم می دانند در انتخابات ازاد این گونه افراد به هیچ وجه نمی توانند رای بیاوند . از نظر قانون اساسی تمام مردم از بلاترین مقام گرفته تا پایین ترینش برابر هستند ولی در عمل مردم را دسته بندی کردیم ولایی و غیر ولایی خودی و غیر خودی و با بصیرت و بی بصیرت انتظار نداشته باشید که نفوذ صورت نگیرد . خانواده شهدا و جانبازان و ازادگان با از جان گذشتگی برای کشور امتحانشان را داده اند شما نمی توانید در بین اینها نفوذی پیدا کنید که الان اکثرا اینها از عملکرد نظام رضایت ندارند وقتی جانبازانی که برای احقاق حقوق قانونی خودشان اعتراض می کنند و به جای رسیدگی به مشکلات انها با گاز اشک اورو باطوم و زندان پذیرایی می شود مقاماتی که دسشتور بر خورد با اینها را می دهد نفوذی نیست پس چیست . چندین سال است خانم فاطمه سپهری همسر روحانی شهید و بردارش و اقای دکتر جعفری ازاده و جانباز و دهها جانباز دیگر زندانی می شوند ایا اینها نفوذی هستند ؟ فقط جرمشان این است که از حاکمیت به خاطر عملکردش انتقاد کرده اند و به جرم امنیتی زندانی هستند . در صورتیکه مجرم امنیتی به کسانی گفته می شود که مسلحانه رورد روی نظام ایستاده باشد الان چند ولکیل زندانی هستند فقط به خاطر حقیقت گویی و دفاع از حق مظلوم . اقای خسر و علیکردی وکیل شجاع و فرزند شهید چرا و به چه علت در دفتر کارش در مشهد کشته شد و علتش را هم نگفتند . در کشور هایی که قانون اجرا می شود و با متخلفان طبق قانون بر خورد می شود چرا نفوذی وجود ندارد در طول چند دهه میلیونها نفر از کشور های جهان سوم به کشور های اروپایی قانونی و یا قاچاقی رفته اند چرا در ان کشور ها نفوذی ها نمی توانند حضور داشته باشند . اگر نفوذی باشد باید حاکمیت از عملکرد خودش انتقاد کند و کار نامه خودش را بازبینی کند که طول این 48 سال چه کارهایی کرده است تنها متکی بودن به سلاح امنیت نمی اورد امنیت در کشور زمانی محقق می شود که مردم پشت سرش باشد الان نزدیک یکسال است در گیر جنگ هستیم و ان ماجرای دی ماه خونین را داشتیم با وجود تجاوز دشمن به کشور چرا فقط اقلیت مردم در خیابان حضور دارند ؟ اینها سوالات اساسی مردم است و کسی هم پاسخگو نیست و مسولان هم در سخنانشان دم از مردم می زنند کدام مردم معلوم نیست ایا منظورشان از مردم همان اقلیت است ؟