تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با رویداد۲۴:

قاچاق مواد مخدر عامل اصلی روی آوردن جوانان به اعتیاد

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که قاچاق مواد مخدر یکی از علل اصلی روی آوردن جوانان به مواد مخدر است. هر چقدر قاچاق و میزان مواد مخدر بیشتر شود مردم بیشتر به سمت اعتیاد می‎روندو هر چقدر تنوع بیشتر شود مردم بیشتر به سمت اعتیاد می‎روند. افزایش مواد مخدر در کشور نوعی انگیزه برای روی آوردن به اعتیاد محسوب می‎شود.
رویداد۲۴- رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام  معتقد است که قاچاق مواد مخدر یکی از علل اصلی روی آوردن جوانان به مواد مخدر است. هر چقدر قاچاق و میزان مواد مخدر بیشتر شود مردم بیشتر به سمت اعتیاد می‎روندو هر چقدر تنوع بیشتر شود مردم بیشتر به سمت اعتیاد می‎روند. افزایش مواد مخدر در کشور نوعی انگیزه برای روی آوردن به اعتیاد محسوب می‎شود.

طبق آمار و اطلاعات جدیدی که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در حاشیه کنفرانس بین المللی تهران علیه قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته مرتبط اعلام کرد در کشور پول‎های کلانی از راه فروش و ترانزیت مواد مخدر به دست می‎آید که گردش آنها در کشور با کمک پولشویی امکان پذیر می شود.
 
وزیر کشور خبر داد گردش مالی ناشی از مواد مخدر بیش از 60 میلیارد دلار است که در کشورهای مقصد دپو می‎شود و حجم کمی از آن در کشورهای تولید کننده باقی می ماند.

اگرچه سال‎هاست ماموران مبارزه با مواد مخدر، در جهت کاهش قاچاق این کالا تلاش می‎کنند ولی هنوز ایران به علت همسایگی با کشور افغانستان که یکی از تولید کنندگان اصلی مواد مخدر است یکی از قربانیان اصلی قاچاق مواد مخدر محسوب می‎شود.

وزیر کشور همچنین اعلام کرده است که بحث کمک از سوی همه است اما ما در ایران با توجه به نگاه خاصی که از سوی همه مسئولان وجود دارد مشکل مالی در این زمینه نداریم و تنها نیازمند تجهیزاتی چون سگ‌های موادیاب و کمک‎های مالی برای پیشگیری هستیم.

سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام درگفتگو با رویداد۲۴ گفت: قاچاق مواد مخدر، یکی از علل اصلی روی آوردن جوانان به مواد مخدر است. هر چقدر قاچاق و میزان مواد مخدر بیشتر شود مردم بیشتر به سمت اعتیاد می روند، هر چقدر تنوع بیشتر شود مردم بیشتر به سمت اعتیاد می روند.  افزایش مواد مخدر در کشور نوعی انگیزه برای روی آوردن به اعتیاد محسوب می‎شود.

او افزود: برای کاهش قاچاق و کشف مواد مخدر باید دست به اقدامات جدی زد، باید آشپزخانه‎ها کمتر شود، اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی بیشتر شود و قوانین مربوط به آن بیشتر پیگیری شود.

صفاتیان در خصوص کشت جایگزین در افغانستان گفت: این طرح که وزیر کشور مطرح کرده است مربوط به الان نیست و از 20 سال پیش حرف آن زده شده است. ما در بخش بین‎المللی ضعیف عمل کردیم باید جلوی کشت مواد در افغانستان را بگیریم که ایران به تنهایی نمی تواند این کار را بکند باید برای تحقق این امر کمک بین المللی بگیرد.

او افزود: وزارت مواد مخدر کشور افغانستان اعلام کرده که کشت مواد مخدر در یک سال  35 درصد رشد پیدا کرده و  از سه هزار و ۵۰۰ تن به چهار هزار و ۸۰۰ تن افزایش یافته است.

این روانپزشک حوزه اعتیاد اظهار داشت: باید در قوانین هم تغییراتی ایجاد شود و مجازات قاچاقچیان مواد مخدر سخت‎تر شود. مثلا اگر مجازاتشان زندان است باید بدون مرخصی باشد یا اگر قاچاقچیان اصلی و بزرگ هستند باید اعدام شوند. البته قانون حذف مجازات اعدام برای حاملین مواد مخدر قانون خوبی است. مجازات باید برای دو گروه باشد تا عدالت رعایت شود.

او با تاکید بر اینکه نمی توان الگو مصرف در کشور را به راحتی تغییر داد بیان کرد:  با کاهش کشت تریاک مصرف‎کنندگان در کشور ما از تریاک به شیشه گرایش پیدا می‌کنند و عوارض مصرف شیشه بیشتر از عوارض مصرف تریاک است. باید بتوان در زمینه کاهش تقاضا اقدام کرد، چون تغییر الگو در کشور خطرناک است.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان