تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
اصلاح طلبان در انتخابات می مانند

لیست 30 نفره اصلاحات در تهران آماده می شود

آرایش سیاسی اصلاح طلبان در آستانه انتخابات هفتم اسفند بر این شیوه استوار است که برخلاف انتخابات مجلس نهم میدان را خالصانه در اختیار جریان رقیب به ویژه تندروها واگذار نکنند و با حداقل شرایط در عرصه رقابت حاضر بمانند.
رویداد24-  اصلاح طلبان در انتخابات می مانند؛ حتی با وجود رد صلاحیت های گسترده و از میدان به در کردن چهره های شاخص و شناخته شده این طیف سیاسی. این تصمیم قطعی است که اکنون روی آن در جبهه اصلاحات اتفاق نظر وجود دارد.

نتایج بررسی های شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مجالس خبرگان و شورای اسلامی دیروز منتشر شد و بر خلاف آنچه طی چند روز گذشته در فضای مجازی مطرح بود و همچنین برخی گمانه زنی ها شرایط اصلاح طلبان نسبت به قبل بدتر شد. آنچنان که گفته می شود در مرحله نهایی بررسی ها نه تنها به تعداد نامزدهای اصلاح طلب تایید صلاحیت نشده افزوده نشده بلکه از شمار آنها کاسته شده است.

اعلان نتایج بررسی احراز صلاحیت در شورای نگهبان طی 48 ساعت گذشته با حاشیه های فراوانی به همراه داشت که مهمترین آن شایعه اختلاف جدی بین وزارت کشور و شورای نگهبان در خصوص عدم احراز صلاحیت برخی نامزدهای انتخاباتی بود.

آنچنان که گفته می شود طی شنبه گذشته بعد از ارسال لیست نهایی تایید صلاحیت شدگان وزارت کشور از اعلام آن به فرمانداری ها تا اواسط روز سرباز زده و در صدد آن بوده تا آخرین رایزنی با مسئولان شورای نگهبان را اعمال کرده و بر اساس آن روزنه ای برای بررسی مجدد و نهایت تایید صلاحیت برخی نامزدهای انتخاباتی پیدا کند.

جدای از این مساله نیز عنوان شد که حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان نیز در راس اختلافات با شورای نگهبان قرار دارد و در همین راستا چند مرتبه تلاش داشته که گریزی برای تغییر لیست نهایی احراز صلاحیت شدگان بیابد.

با این حال مسئولان وزارت کشور در ساعات پایانی شنبه این شایعات را تکذیب کرده و بر رعایت قانون از سوی دولت تاکید کرده اند. حسینعلی امیری قائم مقام وزارت کشور در همین خصوص اعلام کرده است که«آقای روحانی هیچ توصیه‌ای دراین‌زمینه نداشته‌اند و دستور رئیس‌جمهوری همیشه رعایت قانون و احترام به مراجع رسمی و قانونی است».

البته امیری این نکته را نیز متذکر شده است که از بین نامزدهای تایید صلاحیت شده در مراحل قبلی بررسی صلاحیت ها قریب به 147 نفر از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده اند تا تعداد نهایی تایید صلاحیت شدگان به 6180 نفر برسد. هرچند این 172 نفر طی 72 ساعت آینده فرصت قانونی برای اعتراض و فرجام خواهی دارند.

147 نفری که گفته می شود اکثرا چهره های اعتدالی یا اصلاح طلب بوده و از این حیث به نظر می رساند که کار اصلاح طلب به رغم امیدی که نسبت به فرجام خواهی بررسی ها در شورای نگهبان داشتند سخت تر از گذشته خواهد بود. کما اینکه اعضای میز استانی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با اعتراف بر همین مساله اعلام کرده اند که « با اعلام اسامی تأیید صلاحیت‌شدگان، تغییر محسوسی در نامزدهای این طیف ایجاد نشده است.»

با این حال آرایش سیاسی اصلاح طلبان در آستانه انتخابات هفتم اسفند بر این شیوه استوار است که برخلاف انتخابات مجلس نهم میدان را خالصانه در اختیار جریان رقیب به ویژه تندروها واگذار نکنند و با حداقل شرایط در عرصه رقابت حاضر بمانند.

الیاس حضرتی یکی از معدود نمایندگان اصلاح طلب تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات اعلام کرده است که «اصلاح‌طلبان برای تهران لیست ٣٠نفره ارایه می‌کنند.» به گفته او، تلاش مي‌شود اين ليست متشكل از چهره‌هاي شاخص باشد اما در صورتي كه اين افراد تاييد صلاحيت نشوند از ديگر چهره‌هاي علمي كه امكان قرار گرفتن آنها در ليست مهيا باشد استفاده مي‌كنيم.

چنان که هفته ها قبل تر نیز حسین مرعشی یکی دیگر از اعضای شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان نیز در راستای همین رویکرد اعلام کرده بود که «اگر باز هم ما را عقب بزنند، عقب می‌ایستیم، صبر می‌کنیم و از کشور ناامید نشده و از سیاست نمی‌بریم. ما آماده هستیم که هر هزینه‌ای را هم بدهیم اما کنار نخواهیم رفت، بلکه می‌کوشیم سایر جریان‌ها را در کشور متقاعد سازیم تا همه برای آبادانی کشور تلاش کنیم.»

احمد حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران نیز در توضیح بیشتر این نکته یادآور شده است که« در صورت مشارکت بالای مردم در انتخابات آینده با نامزدهای موجود هم می توان مجلسی همسو با دولت تشکیل داد تا در شرایط پسابرجام ، وضع اقتصادی مردم را به سرعت بهبود بخشید.»
برچسب ها: ردصلاحیت
نظرات شما