تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
حسین سبحانی‌نیا در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

شورای نگهبان پاسخگوی اعتراف كدخدايی درباره بررسی صلاحيت هاشمی باشد

يك فعال سياسي اصولگرا درباره اعتراف تازه سخنگوی شورای نگهبان در خصوص حضور حيدر مصلحی، وزير اطلاعات دولت احمدي‎نژاد در زمان بررسي صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رد صلاحيت نامبرده به درخواست مصلحي تأکید کرد: اگر چنین مسئله‌ای بوده، باید شورای نگهبان پاسخگو باشد. فرد دیگری غير از اعضاي شوراي نگهبان نمی‌تواند در خصوص بررسي صلاحيت نامزدها نظر دهد زیرا کار در حوزه وظیفه این نهاد و مجموعه مرتبط به آن قرار دارد.
رویداد۲۴يك فعال سياسي اصولگرا درباره اعتراف تازه سخنگوی شورای نگهبان در خصوص حضور حيدر مصلحی، وزير اطلاعات دولت احمدي‎نژاد در زمان بررسي صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رد صلاحيت نامبرده به درخواست مصلحي تأکید کرد: اگر چنین مسئله‌ای بوده، باید شورای نگهبان پاسخگو باشد. فرد دیگری غير از اعضاي شوراي نگهبان نمی‌تواند در خصوص بررسي صلاحيت نامزدها نظر دهد زیرا کار در حوزه وظیفه این نهاد و مجموعه مرتبط به آن قرار دارد.

با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال خبرهای جدیدی مرتبط با شیوه برگزاری انتخابات در کشور به گوش می‌رسد که بسیار جای تأمل دارد. عباسعلی کدخدایی پس از گذشت چهار سال در اعترافي قابل توجه در رابطه با شیوه تعیین صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 92 اگرچه تأکید داشت که حضور مسئولان اطلاعاتی در این نهاد مرسوم است خبر حضور مصلحی در جلسه شورای نگهبان را تأیید می‌کند و درعین‌حال می‌گوید: «شاید بهتر بود از آقای مصلحی دعوت نمی‌کردیم».

محمدرضا باهنر نیز ضمن آنکه تاييد  تقلب و تخلف در انتخابات درباره شیوه تعیین صلاحیت‌ها نیز گفت: «در همین انتخابات اخیر 12 هزار نفر برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند. شورای نگهبان هم صلاحیت حدود 6000 نفر را تأیید و صلاحیت حدود 6000 نفر را رد کرد یا احراز نکرد. بنده به‌عنوان فعال سیاسی می‌توانم یک تعدادی را بشمارم که صلاحیتشان بی‌خود تأیید شد و یک عده‌ای را بشمارم که بی‌خود رد صلاحیت شدند و حقشان ضایع شد. این انتقادها یکجایی خریدار دارد یا اینکه گاهی آن‌قدر در برخی حوزه‌های انتخابیه تقلب و تخلف می‌شود که انتخابات باطل می‌شود. خب در چنین وضعیتی اینکه بگوییم هیچ تقلبی در کشور نمی‌شود، بی‌خود است».

اين سخنان در حالي مطرح شد كه تا پيش از اين اصولگرايان در دفاع از تمام انتخابات گذشته كشور را فاقد هرگونه ابهام و ايرادي دانستند درواقع هیچ اصولی در دفاع از کار اشتباه تأکید نمی‌کند و توقع مردم براین است که اشتباهات مورد تذکر قرار گیرد تا بدین‌وسیله اعتماد عمومی دچار آسیب نشود.

حسین سبحانی نیا، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده سابق در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد 24 دراین‌باره گفت: منظور آقای باهنر این نبوده که از متخلفین دفاع صورت گرفته یا می‌گیرد، از کلیت برگزاری کنندگان انتخابات علیرغم آنکه بعضاً یک تخلفاتی جزئی هم انجام‌شده، دفاع می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: ممکن است که در مکانی از کشورمان به همین دلایل انتخابات حتی باطل‌شده باشد ولی بدین معنا نیست که ما از کلیت آن حمایت نکنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند در یک کشور 80 میلیونی این امکان را به وجود آورد که تخلفاتی جزئی صورت نگیرد، اما تغییری در کلیت انتخابت داده نمی‌شود.

این فعال سیاسی اصولگرا دراین‌باره که تذکر مناسب‌تر از دفاع در چنین مواقعی نیست، اظهار داشت: تذکر را همه می‌دهند و سخنشان این است که باید دستگاه‌های نظارتی و اجرایی نهایت دقت و بی‌طرفی را درزمان برگزاری انتخابات داشته باشند. این تذکر از ناحیه مسئولان همواره موردتوجه قرارگرفته است. بنده هم به‌عنوان یک رأی‌دهنده تقاضا دارم تا دقت لازم به کار گرفته شود و مایل هستم تا دستگاه‌های مسئول به‌خوبی در این زمینه وارد میدان شوند، بدون اینکه طرف فردی را داشته باشند یا از تخلفی چشم‌پوشی کنند.

نماینده سابق در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره که چنین دفاع‌هایی منجر به ریزش آرا اصولگرایان نخواهد شد، تأکید کرد: خیر. این مسئله تبدیل به دلیلی برای ریزش آرا اصولگرایان نمی‌شود زیرا از تخلف دفاع صورت نمی‌گیرد اتفاقاً اصولگرایان بر این اعتقاد هستند که با متخلفان باید برخورد صورت گیرد همان‌طور که در بالا توضیح دادم دفاع از کلیت انتخابات است که می‌توان ادعا کرد درمجموع انتخابات‌هایی که در ایران برگزارشده، بی‌نظیر بوده و از مسائلی که در دنیای غرب همیشه در چنین فصولی مطرح می‌شود، خبری نیست.

سبحانی نیا در ادامه افزود: بازهم تأکید می‌کنم دفاعی که صورت می‌گیرد از کلیت انتخابات است و این به خاطر زحماتی که برگزارکنندگان برای انتخابات کشیده‌اند، انجام می‌شود وهمه باید از آنان ‌قدردانی کنند. شخصاً پس از پایان انتخابات چه موفق شده باشم و چه خیر، از مجریان و ناظران تشکر به عمل‌آورده‌ام.

وی همچنین درباره اعتراف تازه سخنگوی شورای نگهبان در خصوص حضور حيدر مصلحی، وزير اطلاعات دولت احمدي‎نژاد در زمان بررسي صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رد صلاحيت نامبرده به درخواست مصلحي تأکید کرد: اگر چنین مسئله‌ای بوده، باید شورای نگهبان پاسخگو باشد. فرد دیگری غير از اعضاي شوراي نگهبان نمی‌تواند در خصوص بررسي صلاحيت نامزدها نظر دهد زیرا کار در حوزه وظیفه این نهاد و مجموعه مرتبط به آن قرار دارد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان