تاریخ انتشار: ۲۰:۱۲ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵

توضیحات شهرداری درباره پرونده املاک کامل نبود

عضو شورای شهر تهران با اشاره به پرونده واگذاری املاک گفت: پاسخ‌های داده شده از سوی شهرداری درباره این پرونده کامل نبود.
رویداد۲۴-عضو شورای شهر تهران با اشاره به پرونده واگذاری املاک گفت: پاسخ‌های داده شده از سوی شهرداری درباره این پرونده کامل نبود.

 محسن سرخو در نشست خبری امروز خود که در شورای شهر تهران برگزار شد، اختصاص 40 درصد از بودجه سال 96 شهرداری تهران را به حوزه حمل و نقل و ترافیک از اقدامات مهم کمیته حمل و نقل و ترافیک خواند و گفت: وضع این حوزه در برنامه پنج‌ساله شهرداری نیز سنگین بوده و در این برنامه تمام نقشه‌ها، احکام، تکالیف، الزامات و جداول مربوطه را طی کار فشرده کارشناسی درج کردیم.

وی با اشاره به اینکه پیگیر اجرای مصوبات توسط شهرداری بودم و اگر گاهی عقب‌افتادگی در این زمینه وجود داشت در شورای شهر تذکر می‌دادم، ادامه داد: هیچ‌یک از تذکراتی که در شورا دادم ماهیت سیاسی نداشته و مباحث فنی و اجرایی بوده است و هرگز اعتقاد نداشتیم که مباحث شهری را وارد مباحث تخصصی شورای شهر کنیم.

سرخو اظهار کرد: کاهش مشکلات ترافیکی شهر تهران، کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی و مسائل کارگری از جمله مواردی است که در شورای شهر تهران پیگیری کرده‌ام. همچنین جلسه با شورایاران و مردم مناطق و بازدید از مساجد و حسینیه‌ها و رفع مشکلات آنها از دیگر اقدامات من در شورای شهر تهران بوده است.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران تغییر ساختار بودجه‌نویسی در برنامه شهرداری را از دیگر اقدامات مهم حوزه حمل و نقل و ترافیک در شورای چهارم دانست و عنوان کرد: تا سال 92 اینگونه بیان می‌شد که دولت باید درصدی از بودجه ساخت مترو را پرداخت کند که دولت هرگز توان پرداخت این وجوه را نداشته است. لذا مقرر کردیم سالانه 30 کیلومتر مترو در تهران به بهره برداری برسد و بودجه آن را در برنامه پنج ساله پیش‌بینی کردیم همچنین مقرر شد؛ بودجه متروی فرودگاه امام، اسلامشهر و ورامین توسط دولت پرداخت شود که امیدواریم بخش‌هایی از آن تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه خط سه متروی تهران امسال به بهره‌برداری رسید و قرار شد خط شش و هفت مترو نیز تا پایان 95 به بهره‌برداری برسد خاطرنشان کرد: به دلیل کسری بودجه این موضوع با تاخیر مواجه شد اما با اعتبارات در نظر گرفته شده و فاینانسی که بانک شهر در اختیار مترو می‌گذارد پیش‌بینی می‌شود خط شش و هفت مترو تا پایان سال 96 به بهره‌برداری برسد که با اجرای این مهم تحول بزرگی را در ترافیک و حمل و نقل شهر تهران شاهد خواهیم بود و با راه‌اندازی این دو خط مترو و توسعه خطوط اتوبوسرانی پیش‌بینی می‌کنیم شاهد کاهش بار ترافیکی در محورهای شرقی و غربی تهران خصوصاً در بزرگراه‌های همت، شهید خرازی، رسالت و حکیم باشیم.

سرخو ادامه داد: در توسعه خطوط اتوبوسرانی مقرر شده از شش هزار و 500 دستگاه اتوبوس در ابتدای برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری به بیش از 9 هزار دستگاه اتوبوس در سال 97 برسیم این درحالی است که نیاز تهران معادل 12هزار دستگاه اتوبوس است. در سال 94 و 95 تعدادی از اتوبوس های وارد شده به ناوگان اتوبوسی پایتخت فرسوده بوده که امیدواریم در سال 96 جبران شود.

وی با اشاره به طرح ایجاد خطوط LRT به جای برخی از خطوط BRT و انتقال این خطوط به مناطق فاقد خط اتوبوس تندرو عنوان کرد: خطوط LRT نسبت به مترو هزینه کمتری دارد و آلایندگی آن صفر است اما هزینه آن نسبت به اتوبوس بیشتر است و ظرفیت آن نیز دو و نیم برابر اتوبوس است.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه هنوز در معاونت حمل و نقل و ترافیک به جمع‌بندی در خصوص خطوط LRT نرسیده‌اند خاطرنشان کرد: این معاونت برای ایجاد خطوط LRT محور امام حسین(ع)، انقلاب و از انقلاب به میدان آزادی و نیز محور ولیعصر از میدان راه‌آهن تا میدان تجریش را پیشنهاد داد تا خطوط LRT جایگزین خطوط BRT شود.

سرخو ادامه داد: ایجاد خطوط LRT مستلزم آن است که بستری با ارتفاع ملایم در وسط خیابان ایجاد شود که خودروها نیز توان تردد از این خطوط را دارند. همچنین برای ایجاد این خطوط به ایستگاه های جدیدی نیاز است که کار طراحی آن زمان‌بر است.

وی یادآور شد: خطوط LRT در برنامه پنج‌ساله شهرداری برای مناطق غربی تهران پیشنهاد شده بود اما در بودجه 96 اعتباراتی برای این خطوط پیش‌بینی کردیم و دو محور مذکور را نیز پیشنهاد دادیم.

این عضو شورای شهر نصب فیلتر جذب دوده بر روی سیستم‌های دیزلی شرکت واحد را از دیگر اقدامات کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران در جهت کاهش آلودگی هوا خواند و گفت: امروز شاهدیم که در نمایشگاه‌های خودرو، خودروسازان اقدام به ساخت خودروهای دیزلی با فیلتر جذب دوده کرده اند که این موضوع فرهنگ مصرف را در بین استفاده‌کنندگان خودرو به سمت الگوهای خودروی پاک سوق می‌دهد.

سرخو با بیان اینکه چنانچه در صحن شورا نسبت به موضوعی به شهرداری تذکر دهیم و پاسخ وی قانع‌کننده نباشد تذکر تبدیل به سوال می‌شود و اگر باز هم جواب شهردار قانع‌کننده نباشد تبدیل به استیضاح می‌شود بیان کرد: برای رفع مشکلات پس از دریافت پاسخ‌هایی که قانع کننده نیستند موارد را مشخص کرده و دوباره به معاونت مطروحه ارجاع می دهیم اما در چند مورد پاسخی قانع‌کننده از شهرداری تهران دریافت نکرده‌ایم که یکی موضوع روزنامه همشهری است و دیگری درباره پروژه مگامال است که پاسخ‌ها قانع‌کننده نبوده است.

سرخو افزود: همچنین درباره واگذاری ملک به دو خبرنگار هنوز پاسخی به دست ما نرسیده است و درباره پرونده واگذاری املاک نیز پاسخ‌های داده شده کامل نبود. درباره تجهیزات آتش‌نشانی و اجرای مصوبات شورای شهر درباره تجهیزات این سازمان نیز پاسخ قانع‌کننده‌ای داده نشده است.

وی همچنین در خصوص مسائل مرتبط با شرکت‌های پیک بادپا گفت: در گذشته در خصوص اجرای مصوبه شورای شهر در این خصوص برداشت اشتباهی از طرف شهرداری صورت گرفته و شهرداری نوع موتورهایی که این پیک‌ها باید استفاده کنند را مشخص کرده و شرط کرده که موتورهایی با این مشخصات می‌توانند مجوز فعالیت بگیرند اما خوشبختانه در حال حاضر شهرداری تغییر رویه داده زیرا مردم باید براساس نیازشان اقدام به انتخاب موتور کنند و متناسب با قیمت آن شهرداری تسهیلات پرداخت کند.

سرخو درباره ورود موتورسیکلت‌های برقی در شهر گفت: ایستگاه شارژ برای موتورهای برقی بعد از استفاده مردم از آنها در شهر تهران به صورت رایگان مستقر خواهد شد و ما قصد داریم با جایگزینی مورتورهای برقی با موتورهای فعلی آلودگی هوا را کاهش دهیم.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره مصوبه شورای شهر تهران در خصوص تخصیص آرم طرح ترافیک به فعالان حوزه حمل و نقل بار درون‌شهری اظهار کرد: در این مصوبه مقرر شده حوزه حمل و نقل نظیر سال‌های گذشته از این ‌آرم استفاده کنند و در مصوبه دیگری آمده است که معرفی شرکت‌های مربوطه از طرف اتحادیه‌های مختلف حمل و نقل ضروری است هرچند که خوب بود در این مصوبه علاوه بر اتحادیه‌ها، انجمن‌های صنفی نیز در نظر گرفته می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ گونه محدودیتی برای افرادی که به صورت حرفه‌ای به کار حمل و نقل بار می‌پردازند و عضو اتحادیه هستند وجود ندارد و شهرداری مکلف به اجرای مصوبات شورا است و در غیر این صورت مرتکب تخلف شده است. امروز نیز نامه‌ای حاوی گلایه اتحادیه حمل و نقل بار داشتیم که در حال پیگیری موضوع هستیم.

سرخو درباره نتیجه بررسی کمیته رسیدگی به پلاسکو گفت: اساساً کمیته‌هایی که در شورای شهر تشکیل می‌شود نمی‌توانند خارج از وظایف شورا اقدام کنند مگر در قالب توصیه.
منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان