تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴

پرونده ها مختومه شد؛ آثار تاریخی تخریب می شوند

دادستانی شهرستان نجف‌آباد در اقدامی ناگهانی، پرونده‌ی تخریب بناهای تاریخی این شهرستان را مختومه اعلام کرد.

رویداد 24: در طول چند سال گذشته با فعالیت گسترده‌تر انجمن‌های میراث فرهنگی در سطح شهرهای کوچک و بزرگ توجه به بناهای تاریخی و در صورت امکان جلوگیری از تخریب آن‌ها در سطح شهرها گسترش پیدا کرد.

تخریب‌هایی که شاید تا همین چند سال قبل، بدون هیچ مانع و مشکلی توسط مالکان بناهای تاریخی در سراسر کشور انجام می‌شد، اما می‌توان تخمین زد که از اوایل دولت دهم توجه بیشتر به بناهای تاریخی کنش و واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است، به گونه‌ای که دستگاه‌های قضائی و دیوان عدالت اداری را نیز با خود درگیر کرده است.

اما به نظر می‌رسد متاسفانه هنوز برخی شهرستان‌های کشور با این مشکل مواجه هستند. نمونه‌ی آن شهرستان نجف‌آباد در استان اصفهان است که در طول چند سال گذشته باقی مانده‌های تاریخ این شهر هر روز به بهانه‌هایی تخریب می‌شد و تنها دلخوشی دوستداران میراث فرهنگی این شهرستان، تشکیل پرونده‌ای قضایی و رسیدگی به این تخریب‌ها بود، که این پرونده‌ها نیز بدون رسیدن به نتیجه‌ای خاص مختومه شده‌اند.

حسین نجفی‌پور، مدیر انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نجف‌آباد در این زمینه به خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا توضیح داد: متاسفانه دادسرای نجف‌آباد قبل از به نتیجه رسیدن پرونده‌های تخریب بناهای تاریخی این شهرستان، همه‌ی آن‌ها را مختومه اعلام کرده است.

شهریور ماه سال 1386 «حریم تاریخی کاروانسرای حاج حیدر از آثار تاریخی دوره قاجاریه از سوی شرکت مهرگستر نجف‌آباد مورد تعرض قرار گرفت.» اقدامی که بدون استعلام از اداره میراث فرهنگی شهرستان انجام شده بود و تلاش می‌کرد تا حریم درجه یک کاروانسرای حاج حیدر مربوط به دوره‌ی قاجار و دید و منظر حریم درجه دو عصار خانه‌ی «اخلاقی» باقی مانده از دوره صفوی و مسجد بازار را مخدوش کند.» کاروانسرای حاج حیدر جانی باقی مانده از دوره‌ی قاجار در ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

اواسط سال 92 در کشاکش ایجاد بلواری جدید در قسمت جنوبی شهرستان نجف‌آباد شهرداری این شهرستان با تخریب تنها«پنگ‌خانه»‌ی باقی مانده از دوره قاجار در کشور و ساخت «پنگ‌خانه»‌ای جدید در یک متری بنای قبلی پرونده‌ی تخریب این بنای تاریخی باز شد.

اواخر شهریور ماه سال گذشته نیز هیات امنای بنای ایلخانی امامزاده «ساره مریم» در شهرستان نجف‌آباد اصفهان شب‌هنگام به‌ شکل کامل تخریب شد. این بنای باقی مانده ار قرن ششم هجری، ۳۰ تیرماه ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود.

فروردین ماه امسال نیز پرونده‌ای از حفاری‌های همسایه‌ی «برج‌های دوقلو صفا» در دادگاه شهرستان نجف‌آباد باز شد،‌چون مالک این بنا در کنار این برج‌های باقی مانده از دوره‌ی صفوی اقدام به حفاری به عمق 6 متر کرده بود تا به گنج برسد! برج‌های کبوترخانه دوقلو صفا یا آق غلامعلی اصفهان در 25 اسفند 1379 در فهرست ثبت آثار ملی کشور قرار گرفت.

 از مدتی پیش با حکم رئیس جمهور، شهرستان نجف‌آباد یکی از چند شهری بود که حکم «فرمانداری ویژه» گرفت. با این اقدام فرمانداری این شهرستان یکی از مراکز دولتی وابسته به وزارت کشور ایران است که از نظر سلسله‌مراتب اداری بالاتر از فرمانداری و پائین‌تر از استانداری قرار دارد. این بخش، قسمتی عمده‌ از اختیارات استانداری را دارد و تشکیلاتی است که از فرمانداری گسترده‌تر، توانمندتر و بزرگتر، اما از استانداری کوچکتر و محدودتر است و پنج شاخص دارد و فرمانداری نجف‌آباد نیز در دولت گذشته به عنوان فرمانداری ویژه انتخاب شد.

حال سوال اینجاست که با توجه به اهمیت میراث فرهنگی و بناهای تاریخی، چگونه است که نهاد رسیدگی کننده به این موارد به جای برخورد با تخریب گران این آثار ملی، این چنین سهل و راحت حکم به مختومه شدن پرونده های مربط می دهد؟ پرونده هایی که می تواند سرنوشت ابنیه تاریخی را تغییر داده و از تخریب آنان جلوگیری کند!

نظرات شما
پیشخوان