تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ درباره ضرورت تغییر نگاه به حضور افراد در پارلمان شهری

جای کدام متخصصان در شورای شهر خالی است؟

یک جامعه‎شناس شهری معتقد است، «شهر» یک مساله تخصصی است و شهرشناس باید در مورد مسائل و مشکلات آن تصمیم بگیرد چرا که کسانی که متخصص شهری نیستند تصمیماتشان لزوما نیاز شهروندان را برطرف نمی‎کند. همچنین یک فعال حقوق زنان می‎گوید: تا وقتی زنان بر پایه متغیرهای سیاسی در لیست قرار می‎گیرند ما کاری از پیش نخواهیم برد. ما نیازمند زایش ارزش‎های مدنی در جامعه هستیم و باید به شورا به مثابه یک امر اجتماعی نگاه کنیم. امر اجتماعی که از تلاقی ارزش‎های مدنی و سیاسی به وجود می‎آید.
رویداد۲۴یک جامعه‎شناس شهری معتقد است، «شهر» یک مساله تخصصی است و شهرشناس باید در مورد مسائل و مشکلات آن تصمیم بگیرد. همچنین یک فعال حقوق زنان می‎گوید: تا وقتی زنان بر پایه متغیرهای سیاسی در لیست قرار می‎گیرند ما کاری از پیش نخواهیم برد. ما نیازمند زایش ارزش‎های مدنی در جامعه هستیم و باید به شورا به مثابه یک امر اجتماعی نگاه کنیم. امر اجتماعی که از تلاقی ارزش‎های مدنی و سیاسی به وجود می‎آید. 

عملکرد اعضای شورای شهر در دوره چهارم با انتقادهای زیادی از سوی مردم روبرو شد، انتقاد به حضور هنرمندان و ورزشکارانی ناکارآمد در امور شهری، انتقاد به ضعف نظارتی شورا و انتقاد به عدم وجود یا کمبود متخصص امورشهری در میان اعضای شورای شهر از جمله مهم‎ترین این انتقادها بوده است. همچنین چند ماهی است زمزمه نیاز به حضور بیشتر جوانان و زنان در لیست نامزدها به گوش می‎رسد. 

با وجود تمام انتقادهای موجود، ورزشکاران، داوران و هنرمندان بیشتری نسبت به دوره‎های قبل در لیست ثبت‎نام کنندگان این دوره هستند. همچنین  انتقادها به عدم وجود متخصص در شورای شهر  برای دوره پنجم نیز بر جای خود باقی مانده است. 

پویش‎های مختلفی در این خصوص در میان مردم و در شبکه‎های مجازی ایجاد شده که نشان دهنده مسائلی است که ذهن مردم را در انتخابات شورای شهر به خود مشغول کرده است. یکی از این پویش‎ها توجه به تخصص‎ها و نیازهای شهر به جای نگاه سیاسی است. 

باقری توییت کرده است: جهان سوم جايی است كه براي شوراي شهر كه محل تقنين ضوابط و مقررات شهری  است جماعتي متخصص در حوزه‎هاي بي‎ربط با مدیریت شهری كانديد شده‎اند.

همچنین افرا در توییتر خود نوشته است، من از اصولگراها انتظاری ندارم، اما از اصلاح طلب‎ها انتظار دارم این سیرک سلبریتی‎بازی رو جمع کنند و چهار تا متخصص کاندید کنند.

محمد نیز در توییتی یادآور شده است که افراد متخصص یا کاندید نمی‌شوند یا اگر بشوند در میان جنجال تبلیغاتی این افراد ناشناخته باقی می‌مانند.

رویداد۲۴ در این خصوص با چند متخصص آشنا با مشکلات شهری به گفت‎وگو نشسته است. 

کالبد شهر تخصص خودش را می‎خواهد

قمر فلاح، جامعه‎شناس شهری  معتقد است کالبد شهر تخصص خودش را می‎خواهد او می‎گوید:«شهر» یک مساله تخصصی است و شهرشناس باید در مورد مسائل و مشکلات آن تصمیم بگیرد چرا که کسانی که متخصص شهری نیستند تصمیماتشان لزوما نیاز شهروندان را برطرف نمی‎کند. 

فلاح می‎گوید: تصمیمات شهری پیامد و عوارض منفی دارد که اگر این تصمیمات از سوی متخصص باشد این عوارض در پروسه اجرا خود را ترمیم می‎کنند و پالایش می‎شوند. 

این کارشناس شهری در مورد حضور زنان در شورای شهر می‎گوید: حضور زنانی مثل لیلا ارشد بسیار مفید خواهد بود چرا که او به این جهت که به آسیب‎های شهری آگاه است بسیار توانمند بوده و اقدامات اجرایی‎اش در این راستا بوده است. حداقل می‎توان مطمئن بود او برای مردم فقیر به خوبی کار خواهد کرد. 

فلاح همچنین در خصوص حضور جوانان معتقد است: جوانان باید دانایی لازم را داشته باشند، اگر علم ندارد حداقل باید تجربه کافی داشته باشد و اگر تجربه ندارد حداقل باید علم داشته باشد. در کنار این دو  جوانی که  کاندید می‎شود  باید به تصمیم جمعی آگاه باشد و کار و تصمیم‎سازی تیمی را بلد باشد نه رانتی.

شورای شهر به مثابه یک امر اجتماعی 

عالیه شکربیگی، فعال حوزه زنان معتقد است، ابنکه تعداد زنانی که بتوانند کاری از پیش ببرند در میان کاندیدای شورای شهر کم است به دلیل کمرنگ بودن ارزش‏‎های مدنی در در جامعه است. او می گوید: اکثر زنانی که کاندید شورای شهر شده‎اند با تکیه بر متغیرهای سیاسی( مثلا یکی از اقوامشان سیاسی است) یا به علت سرمایه‎دار بودن و یا به علت برخوردار بودن از لابی‎های موجود  در لیست‎ها قرار می‎گیرند. تعداد کسانی که مانند خانم ارشد بر اساس توانایی و شایستگی جزء لیست قرار گیرند کم است. 

شکربیگی می‎افزاید: تا وقتی زنان بر پایه این متغیرها در لیست قرار می‎گیرند ما کاری از پیش نخواهیم برد. این افراد طعم تلخ فقر را نچشیده‎اند بنابراین نمی توانند نماینده شایسته‎ای برای مردم باشند. ما نیازمند زایش ارزش‎های مدنی در جامعه هستیم و باید به شورا به مثابه یک امر اجتماعی نگاه کنیم. امر اجتماعی که از تلاقی ارزش‎های مدنی و سیاسی به وجود می‎آید. 

این فعال حوزه زنان می‎گوید: رانت‎ها در انتخاب زنان ما تاثیرگذار هستند. همچنین قدرت نامرئی نظام مردسالار هنوز در ساختارهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی  وجود دارد. برای اینکه حضور زنان را پر رنگ کنیم زنان باید به طور مستقل به ایجاد احزاب سیاسی بپردازند تا بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

حالا باید دید جای خالی متخصصان در شورای شهر را چه کسانی خواهند گرفت؟ آیا صرف افزایش تعداد زنان و جوانان می‎توان انتظار داشت شورای شهر در دوره پنجم شورای موفق‎تری باشد؟
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
0
0
جای متخصصان گرگم به هوا، ۷ سنگ، الک دولک و بسکتبال و والیبال خالیست.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان