تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۶
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد:

هدایت آب به بخش عراقی تالاب هورالعظیم به علت فعالیت‌های نفتی!

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به نشست نقاطی از دایک مرزی تالاب هورالعظیم، گفت: 10 روز پیش جهت کنترل حجم آب و جلوگیری از شکستگی دایک مرزی هورالعظیم، به علت فعالیت شرکت‌های نفتی فعال در تالاب ناچار به هدایت آب به بخش عراقی تالاب هورالعظیم شدیم.
رویداد۲۴مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به نشست نقاطی از دایک مرزی تالاب هورالعظیم، گفت: 10 روز پیش جهت کنترل حجم آب و جلوگیری از شکستگی دایک مرزی هورالعظیم، به علت فعالیت شرکت‌های نفتی فعال در تالاب ناچار به هدایت آب به بخش عراقی تالاب هورالعظیم شدیم.

محمدرضا لاهیجان‌زاده با اشاره به استمرار آبگیری تالاب هورالعظیم اظهار کرد: بر اساس آخرین تصاویر ماهواره‌ای که در 13 فروردین‌ماه امسال دریافت کردیم، 75 درصد از مساحت 127 هزار هکتاری بخش ایرانی تالاب هورالعظیم آبگیری شده است.

او تصریح کرد: اکنون ورودی آب تالاب هورالعظیم به گونه‌ای است که شرایط برای آبگیری بقیه مساحت تالاب فراهم است اما در این زمینه دو مانع اساسی وجود دارد؛ دایک مرزی تالاب در زمان احداث برای تردد و متناسب با حجم و ارتفاع آب تالاب که همواره دارای آب بود، ساخته نشد. به علت تردد از این دایک و عدم بازسازی دایک در سال‌های گذشته، اکنون نقاطی از دایک نشست کرده و سازمان آب و برق در حال انجام تعمیراتی جهت جلوگیری از شکستگی این نقاط است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص دیگر مانع آبگیری بقیه مساحت تالاب هورالعظیم خوزستان عنوان کرد: به دنبال افزایش دبی و سطح آب رودخانه کرخه، ورودی آب به تالاب هورالعظیم و سطح آب در این تالاب تا حدی افزایش یافت که ده روز پیش جهت کنترل حجم آب و جلوگیری از شکستگی دایک مرزی تالاب، سازمان آب و برق خوزستان ناچار به باز کردن دریچه تنظیمی موجود در این تالاب و هدایت آب به بخش عراقی تالاب هورالعظیم شد و بدین ترتیب آب تالاب به کشور عراق وارد شد.

لاهیجان‌زاده افزود: به علت فعالیت شرکت‌های نفتی مستقر در تالاب هورالعظیم و عدم اتمام پروژه نفتی آزادگان، امکان هدایت این آب به اراضی خشک شده پیرامون تالاب در خاک ایران وجود نداشت.

او گفت: در این شرایط، شرکت‌های نفتی فعال در هورالعظیم تا پایان خردادماه مهلت دارند تا با اتمام پروژه نفتی آزادگان، موانع آبگیری 15 درصد باقی مانده مساحت تالاب هورالعظیم را رفع کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به موانعی که شرکت‌های نفتی برای آبگیری 15 درصد از مساحت این تالاب ایجاد کرده‌اند، گفت: 14 دریچه در مخزن شماره سه، زیر جاده‌های شرکت نفت در تالاب هورالعظیم وجود دارد که در حال حاضر 7 دریچه آن به علت فعالیت‌های نفتی مسدود هستند. در صورت اتمام پروژه نفتی آزادگان و بازگشایی 7 دریچه موجود در زیر جاده‌های اکتشاف و هدایت آب به اراضی خشک پیرامون هورالعظیم، به راحتی بیش از 90 درصد بخش ایرانی تالاب هورالعظیم دارای آب خواهد شد.

او عنوان کرد: از روزهای آغازین فروردین‌ماه امسال مصوبات بسیار خوبی جهت کنترل آب در هورالعظیم، هدایت آب به اراضی خشک‌شده تالاب و جلوگیری از شکستگی دایک مرزی با حضور استاندار خوزستان، نیروهای امنیتی و نظامی، شرکت نفت، سازمان آب و برق و سازمان حفاظت کل محیط زیست ابلاغ و ضرب‌الاجلی دو ماهه جهت اتمام بخش‌های پایانی پروژه نفتی آزادگان برای شرکت‌های نفتی فعال در هورالعظیم تعیین شد.

لاهیجان‌زاده با بیان این‌که به هیچ دلیل و بهانه‌ای نباید آبگیری بخش‌هایی از تالاب متوقف شود، ادامه داد: در این مصوبات، آبگیری تمام تالاب هورالعظیم تا پایان خردادماه امسال مورد تاکید موکد استاندار خوزستان است. بنابراین شرکت‌های نفتی تا پایان خرداد موظف هستند که فعالیت‌های خود را به گونه‌ای انجام دهند تا 7 دریچه دیگر زیر جاده اکتشاف بازگشایی شود.

او در خصوص مصوبات اخیر زیست محیطی برای تالاب هورالعظیم اظهار کرد: ترمیم دایک مرزی هورالعظیم در دستور کار و اولویت قرار گرفته است. همچنین تکمیل استحکامات پاسگاه‌های نظامی و انتظامی منطقه با همکاری شرکت نفت، تسریع در اجرای پروژه‌ نفتی آزادگان تا پایان خردادماه و همچنین انتقال زهاب‌های زهکش‌های "ای ام دی" و "سی ام دی" از حوضچه شماره 4 به حوضچه شماره 5 از اهم مصوبات سه جلسه فروردین‌ماه امسال در خصوص هورالعظیم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که اکنون رهاسازی آب از تالاب هورالعظیم به اراضی خشک‌شده پیرامون تالاب آغاز شده است، تصریح کرد: ده روز پیش با بازگشایی 44 کالورت در حوضچه‌های شماره 4 و 5 در بخش جنوبی جاده اکتشاف، آب به سوی اراضی خشک‌شده هدایت شد و تنها در سه تا چهار روز اول بازگشایی این کالورت‌ها ، 300 هکتار از این اراضی به زیر آب رفت.

لاهیجان‌زاده عنوان کرد: در صورت اجرایی شدن کامل مصوبات فروردین ماه امسال در خصوص تالاب هورالعظیم و بازگشایی 7 دریچه مسدود شده زیر جاده اکتشاف و همچنین ترمیم دایک مرزی و تقویت پاسگاه‌های انتظامی می‌توان گفت تقریبا کانون‌های گرد و غبار مربوط به تالاب هورالعظیم مهار شده است.

او بیان کرد: در فروردین ماه امسال مصوب شد که ورودی زهکش‌های کشاورزی "ای ام دی" و "سی ام دی" از حوضچه شماره 4 به شماره 5 منتقل شود. در این صورت ورودی آب به حوضچه‌های شماره 1، 2 ، 3 و 4 تماما آب شیرین خواهد بود.

برداشتن کالورت‌ها (دریچه‌ها) و هدایت آب تالاب هورالعظیم به بخش خشک‌شده آن به وسعت 5 هزار هکتار که هم‌اکنون یکی از کانون‌های انتشار ریزگردها درمنطقه است، همواره با مقاومت شرکت توسعه مهندسی نفت "متن" که این اراضی دراختیار آن‌ها است، مواجه بوده است.

با شروع بارندگی‌های اواخر 95 و  افزایش دبی آب رودخانه کرخه، سطح آب تالاب هورالعظیم بالا آمد که دایک مرزی ایران با عراق را در خطر شکستن قرار داد.

در پی این وضعیت سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری خوزستان، معاون دادستان، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، معاون سازمان آب و برق خوزستان، مدیران شرکت توسعه مهندسی نفت "متن" و معاون دادستانی شهرستان هویزه و جمعی دیگر از مسئولان اول فرودین‌ماه امسال از تالاب هورالعظیم بازدید کردند.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان