تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ درباره تصمیم عجیب ستاد تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری

مناظره‎های ضبط شده به سود کیست؟

افکار عمومی و کاندیداهای ریاست‎جمهوری نسبت به خبر پخش ضبط شده مناظرات، واکنش‎های شدیدی نشان دادند. در این میان برخی کاندیداها و طرفدارانشان از این خبر هم به عنوان فرصتی برای تخریب یک دیگر استفاده کرده‎اند. این در حالی است که هنوز مشخص نیست این تصمیم با رای چه کسانی گرفته شده و تهمت و افترا تنها فضا را متشنج می‎کند.
رویداد۲۴- افکار عمومی و کاندیداهای ریاست‎جمهوری نسبت به خبر پخش ضبط شده مناظرهای انتخاباتی واکنش‎های شدیدی نشان دادند. در این میان برخی کاندیداها و طرفدارانشان از این خبر هم به عنوان فرصتی برای تخریب یک دیگر استفاده کرده‎اند. این در حالی است که هنوز مشخص نیست این تصمیم با رای چه کسانی گرفته شده و تهمت و افترا تنها فضا را متشنج می‎کند.

 هنوز یکی دو ساعت به اعلام نتایج احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست‎جمهوری مانده بود که خبر شوکه کننده‎ای مبنی بر عدم پخش زنده مناظره‎های انتخاباتی منتشر شد. 

افکارعمومی در همان ساعت اولیه پخش این خبر واکنش‎های شدیدی در شبکه‎های مجازی  نشان داد. «مردمی که از محدود راه‎های شناختشان از نامزدهای ریاست‎جمهوری همین مناظره‎هاست چرا باید از این حق محروم شوند؟» «عدم پخش زنده مناظره‎های انتخاباتی به نفع کدام کاندیداهاست؟» «کاندیداها باید به عدم پخش زنده مناظرات انتخاباتی اعتراض کنند.» اینا بخشی از واکنش‎های مردم در شبکه‎های مجازی به عدم پخش زنده مناظره های انتخاباتی بود. 

جدا از کاربران و مردم عده زیادی از مسئولان و سیاستمداران و دیگر افراد مطرح جامعه نیز به این خبر واکنش نشان دادند. 
 
حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر ریاست‎جمهوری در این خصوص گفته است: «معناي اين امرچيست؟ آيا كساني كه رييس‎جمهور مي‎شوند صلاحيت زنده روي آنتن رفتن ندارند؟ يا قصد دارند برخي مطالب را سانسوركنند؛ يعني مردم محرم نيستند؟»

آیت الله موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران نیز در این خصوص واکنش نشان داده و گفته است: « مناظرات انتخاباتی کاندیداهای ریاست‎جمهوری حتما باید زنده باشد. مگر غیر از این است که می‎گویید مردم باید بصیر باشند، یکی از بهترین راه‌های بصیرت همین است که مردم ببینند و بشنوند ، مدیر و مدبر بودن فرد را تشخیص دهند ، یکی از راه‎های افزایش بصیرت مردم زنده بودن مناظرات انتخاباتی است.»

حداد عادل، احمد توکلی، میرکاظمی، محسن رضایی، عبدالکریم حسین زاده، کواکبیان و... جز چهره هایی هستند که به این خبر واکنش نشان دادند. 

نامزدهای ریاست جمهوری نیز همگی مخالفت خود را با این روند اعلام کردند.

حسن روحانی با انتشار این خبر مورد هجمه رسانه‎های اصولگرا حامی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی قرار گرفت، این رسانه‎های تندرو مدعی شدند، عدم بخش زنده مناظرات با هدایت حسن روحانی صورت گرفته چرا که  روحانی می‎خواد در معرض پاسخگویی قرار نگیرد. 

اما رییس‎جمهور در خصوص این مساله واکنش نشان داده و گفته است:« من طرفدار آزادترین نوع مناظره هستم، ستاد تبلیغات بار دیگر این مباحث را مرور کند.»

ابراهیم رییسی دیگر کاندیدای ریاست‎جمهوری نیر گفته است: «اینجانب از مناظره زنده به عنوان یکی از راه‌های شناخت در افکارعمومی استقبال می‌کنم و این را حق مردم بزرگوار و هوشمند کشورمان  می‌دانم. مردم باید بتوانند از طریق رسانه ملی به صورت زنده شاهد مناظره رقبا در محیطی عادلانه بر مبنای رعایت اصول اخلاق اسلامی باشند.»

دیگر کاندیداها مثل  قالیباف، هاشمی طبا و میرسلیم نیز نسبت به این خبر واکنش نشان دادند. سوال اصلی اینجاست اگر هم کاندیداها و هم مردم با  عدم پخش زنده مناظرات مخالفند پس این تصمیم به نفع کیست؟

در یک نظرسنجی توییتری با این سوال که عدم پخش مناظرات انتخاباتی به صورت زنده به نفع کیست،  نتایج به این صورت بود که عدم پخش زنده  مناظرات انتخاباتی به  نفع رییسی- قالیباف و به ضرر روحانی است. 

اما هم ابراهیم رییسی و هم محمد باقرقالیباف مخالفت خود را با این مساله اعلام کرده و گفته‎اند آماده مناظره و پاسخگویی به مردم  هستند.

هنوز مشخص نیست مخالفان اصلی پخش زنده مناظرات چه کسانی هستند، ستاد تبلیغات که شامل عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، علی پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور، محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور، محمد سرافراز رئیس صدا و سیما، احسان قاضی زاده، نماینده مجلس و ناظر  مجلس بر صدا و سیما هستند همگی در جلسه ای که به ریاست وزیرکشور تشکیل و در نهایت منجر به اتخاذ این تصمیم شد؛ حضور داشتند اما، هنوز مشخص نشده که این تصمیم با اجماع و اتفاق آرا اخذ شده و یا با رأی گیری با رأی اکثریت نسبی یا مطلق اعضای حاضر در جلسه گرفته شده است. 

همچنی علی‎عسکری به ایسنا گفته است: با وجود اصرار رسانه ملی برای پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی متاسفانه کمیسیون تبلیغات انتخابات با این پیشنهاد مخالفت و پخش غیرزنده مناظره‌ها را تصویب کرد.

اعتماد همچنین در گزارشی نوشته است: ظاهراً پیشنهاد پخش ضبط شده مناظرات انتخاباتی را باید دادستان کل کشور یا شورای نگهبان مطرح کرده باشند برخی گمانه‌زنی‌ها هم حاکی از این است که این پیشنهاد پیش از قطعی شدن بررسی صلاحیت‌ها و احتمال حضور احمدی‌نژاد در مناظره‌ها مطرح شده است. اما حالا با قرار گرفتن نام احمدی‌نژاد در میان اسامی احراز صلاحیت نشده، احتمال تجدید نظر کمیسیون در تصمیم خودش افزایش یافته است.

به نظر می‎رسد اینکه مشخص شود رای دهندگان به این مساله چه کسانی هستند به اندازه اینکه این مناظرات زنده  پخش شود برای افکار عمومی اهمیت دارد و می‎تواند بر رای آنها تاثیر بگذارد. اما در این‎بین تهمت زدن کاندیداها به یکدیگر جز اینکه فضا را متشنج کند سودی نخواهد داشت.

غلامرضا کاتب، دبیر هئیت رییسه مجلس دهم، به خبرگزاری ایسنا گفته است: «عدم پخش زنده مناظره‌ها پیشنهاد وزیر کشور و دولت نبوده و او هم تنها یک عضو از کمیته تبلیغات است.» این شاید پاسخی به اتهاماتی باشد که رسانه‎های جناج تندرو به دولت مستقر زده‏‎اند.

با وجود شدت اعتراضات چه در میان افکارعمومی و چه در میان کاندیداها باید دید آیا ستاد تبلیغات این تصمیم ناگهانی و چالشی را تغییر می‎دهد یا امسال باید شاهد رقابتی مرده بین نامزدهای ریاست جمهوری باشیم.  
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان