تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
احمد حکیمی پور:

دولت یازدهم دغدغه های مدیریت شهری داشت

کارنامه قالیباف نشان دهنده این است که در مدیریت شهری بسیار ضعیف عمل کرده است. نمونه این امر هم طرح انضباط شهری در محله هرندی بود که با شکست مواجه شد. اما او با تکیه بر امپراطوری رسانه ای خود هیچ وقت اشتباهات و ضعف هایی که داشته را قبول نکرده است.
 رویداد۲۴_  کارنامه قالیباف نشان دهنده این است که در مدیریت شهری بسیار ضعیف عمل کرده است. نمونه این امر هم طرح انضباط شهری در محله هرندی بود که با شکست مواجه شد. اما او با تکیه بر امپراطوری رسانه ای خود هیچ وقت اشتباهات و ضعف هایی که داشته را قبول نکرده است. 
 
احمد حکیمی پور،عضو اصلاح طلب شورای اسلامی شهر تهران، دولت یازدهم را از نظر همکاری و تعامل با شورای شهر بی بدیل خوانده و گفت: هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم با شورای شهر تعامل نداشته است. تشکیل کمیته ویژه بررسی مشکلات کلان شهرها، پرداخت بدهی های دولت و همچنین اجازه تشکیل شورایاری ها از جمله اقدامات موثر این دولت در زمینه مدیریت شهری بوده است.
 
او همچنین مساله بدهی های شهرداری به دولت را مساله ای دانست که باید شفاف سازی شود و افزود: واقعیت این است که درباره این بدهی ها به صورت شفاف و مشخص در شورا صحبت نشده است و رقمی که اعلام شده است به نظر نمی رسد همان رقم اصلی بدهی باشد.به گفته حکیمی پور، مهم ترین نقطه ضعف قالیباف این است که با تکیه بر امپراطوری رسانه ای خود اجازه انتقاد از شهرداری را به هیچ کس نداده و در برابر سوالات منتقدان سکوت کرده است.
 
مشروح گفتگوی اجمالی سحر-پایگاه اطلاع رسانی ستاد خبری انتخاباتی دکتر حسن روحانی - با حکیمی پور به شرح زیر است:
با توجه به اینکه مناظره با موضوع اجتماعی برگزار شد و به مسائل شهری از جمله حاشیه نشینی هم در مناظره پرداختند؛ به نظر شما عملکرد نامزدها در این مناظره چگونه بود؟
به نظر من در مجموع مناظره اول برای ایجاد فضای انتخاباتی و شور و شوق این فضا کمک کرد. اما در ماهیت موضوعاتی که مطرح شد نقاط ضعف و قوتی دیده می شد. همان طور که مشاهده کردیم، بحث های مناظره بیشتر چالشی بود و نامزدها کمتر فرصت داشتند از برنامه های خودشان صحبت کنند. همچنین ادبیات قالیباف در طول مناظره ادبیاتی تخریبی و هیجانی بود، او باید بدانند، افرادی که در جریان انتخابات با این ادبیات جلو می رفتند امتحان خود را برای ریاست جمهوری پس داده اند و مردم دیده اند که با همین روحیه چه بلایی می توانند بر سر کشور بیاورند. بنابراین این مدل صحبت کردن در افکار عمومی دیگر پذیرفته نیست و به ضرر قالیباف تمام خواهد شد، چون ادبیاتی پوپولیستی و غیر کارشناسانه است. از همه این ها که بگذریم قالیباف را شخصیتی می بینیم که نه خودش و نه امپراطوری رسانه ای او اجازه نقد را نداده اند و همیشه منتقدانشان را با انبوهی از سوالات بی پاسخ رو به رو کرده اند. امیدوارم او اداره کشور را با شهرداری اشتباه نگرفته باشند و تصمیم داشته باشند که نقص های مدیریتی خود را اصلاح کنند. ما به عنوان منتقدان عملکرد او در شهرداری مایل هستیم جلساتی گذاشته شود تا بتوانیم رو در رو با او مناظره کنیم. اما مثل همیشه هیچ وقت پاسخی از طرفشان نمی گیریم. از طرف دیگر قالیباف یک سال است که تصمیم های انتخاباتی خودش را در شهر اجرا می کند و ما ایشان را به عنوان شهردار در شورا نمی بینیم. همان طور که قبل از انتخابات 92 هم اوضاع به همین صورت بود، تا جایی که می توان گفت مشارکت شهردار با شورای شهر نزذیک به صفر بوده است.
 
دولت تا چه اندازه در مسائل مدیریت شهری با شهرداری تمایل به همکاری دارد و بالعکس؛ اگر این همکاری به نحو احسن شکل نگرفته شما آن را به چه علت و متوجه کدام سازمان می دانید؟
 
به هر حال شهرداری و دولت لازم است که تعامل دوطرفه داشته باشند. اما قالیباف ثابت کرده است که در مقام شهرداری نه با دولت اصولگرا و نه با دولت اصلاح طلب نمی تواند هیچ تعاملی داشته باشد و این برآمده از توان ضعیف مدیریتی او است. برای مثال یکی از نمونه های خوب همکاری دولت یازدهم در بحث مسائل مدیریت شهری، ایجاد یک کمیته ویژه در شورای شهر برای بررسی و حل مشکلات و مسائل کلان شهرها بود. این کمیته به همت دولت دوباره شکل و گرفت و نمونه بارز اهمیت دادن دولت به مشکلات شهری است، اما در عوض شهرداری با دولت تعاملی نشان نداد.
 
همچنین درباره بحث حاشیه نشینی هم که در مناظرات مطرح شد، باید بگویم که قسمت عمده ای از آن به مدیریت شهری و وظایف شهرداری برمی گردد. همچنان که می دانیم کارنامه قالیباف نشان دهنده این است که در مدیریت شهری بسیار ضعیف عمل کرده است. نمونه این امر هم طرح انضباط شهری در محله هرندی بود که با شکست مواجه شد. اما او با تکیه بر امپراطوری رسانه ای خود هیچ وقت اشتباهات و ضعف هایی که داشته را قبول نکرده است.
 
قالیباف مساله زباله های شهری و تولید برق از آن ها را مطرح کرد؛ به عنوان عضو شورای شهر تا چه اندازه عملکرد شهرداری در زمینه جمع آوری و تبدیل زباله های شهری را موثر می دانید؟
 
در ارتباط با جمع آوری زباله های سطح شهر تهران در شورا مطرح کردیم که شرکت هایی هستند که حتی مبلغی را به شهرداری ها می دهند تا زباله های شهری را تفکیک کنند، اما او توجهی به این پیشنهاد نکردند، چون شهرداری زباله ها را در بازار سیاه با نرخ های زیاد می فروشد و سودای تولید برق از زباله را در سر خود می پروراند، در صورتی که این اقدام هزینه های بسیار زیادی را برای شهرداری در پی خواهد داشت و به نظر می رسد عملی نخواهد شد، علاوه بر این درآمد شهرداری نسبت به قبل 100 برابر شده ، اما خروجی پایینی داشته و نتیجه ای در مدیریت شهری به صورت کلان و مثبت دیده نشده است و حاصل آن بذهی هایی شده که جدیدا در رسانه ها مطرح می شود و بدهی شهرداری به دولت هم یکی از آن ها به شمار می رود. واقعیت این است که درباره این بدهی ها به صورت شفاف و مشخص در شورا صحبت نشده است و رقمی که اعلام شده است به نظر نمی رسد همان رقم اصلی بدهی باشد.
 
عملکرد دولت یازدهم در مدیریت شهری را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
من حقیقتا در هیچ دوره ای ندیدم که دولت تا این حد با شورای شهر تعامل داشته باشد. این تعامل شامل وزرا و معاونان رییس جمهور می شد. در این دولت ما شاهد این بودیم که نمایندگان دولت مدام به شورا سر می زدند و به شورایاری می رساندند. برای مثال این دولت بدهی های دولت به شهرداری که از دولت های پیش تلنبار شده بود را پرداخت کرد، یا در زمینه اجرای پروژه های شهری نه تنها در تهران بلکه در همه شهرهای کشور تعامل و همکاری کامل با شوراها و شهرداری ها را داشت. همچنین اجازه تشکیل شورایاری ها و کمک به آن ها از گام های اساسی دولت در این زمینه بود. من به شخصه عملکرد دولت در زمینه مدیریت شهری را مثبت ارزیابی می کنم و دولت یازدهم را دولتی می دانم که دغدغه مدیریت شهری داشت.
 
چه عاملی سبب می شود که شما بازهم بخواهید به حسن روحانی رای بدهد؟
 
وقتی ما در دوره اول به روحانی رای دادیم احساس می کردیم کشور به یک آرامش نیاز دارد، حالا نتیجه انتخاب درستمان را دیده ایم. در حال حاضر کشور ماهم از نظر داخلی و هم از نظر بین المللی به وضعیت ثبات و آرامش رسیده است. همین که این ثبات و آرامش در بازار کسب و کار و همچنین فضاهای اجتماعی ادامه پیدا کند مهم ترین انگیزه برای رای دادن به روحانی است. از طرف دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در چهارسال دوم می تواند خود را نشان دهد، به همین علت می توان گفت استمرار دولت تدبیر و امید استمرار تدبیر و امید در کشور است.

منبع: سحر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان