تاریخ انتشار: ۲۰:۰۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
ابوالقاسم رئوفیان :

برخی به دنبال تکرار مناظرات 88 هستند

اگر رقابت ها سالم و اخلاق مدارانه صورت گیرد، عامل انگیزشی برای آراء خاکستری خواهد بود تا مشارکت حداکثری در انتخابات اتفاق بیفتد.
رویداد۲۴-ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین با ابراز تاسف از برخورد تهاجمی یکی از کاندیداها ی ریاست جمهوری در اولین دور مناظرات تلویزیونی گفت: رفتارهای توهین آمیز و تخریبی در جریان مناظرات سبب می شود جامعه به سمت دوقطبی شدن پیش رود.

او در گفت و گو با سحر – پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی -  با تاکید بر اینکه رفتارهای تهاجمی  موجب جلب آراء به نفع فرد نخواهد شد بلکه موجب ریزش آراء به ضرر کسی است که بخواهد اینگونه رفتار کند، ادامه داد: اینکه برخی از کاندیداهای انتخاباتی بخواهند با همان شیوه و رفتار احمدی نژاد در سال 88 به نامزد رقیب خود تندی، دعوا و پرخاشگری کنند و دروغ، افترا یا تهمتی بزنند، عواطف هواداران رقیب جریحه دار می شود و هواداران رقبا و نامزدها در جامعه به جان هم خواهند افتاد.

" ذائقه مردم در رقابت های سال 88 به شدت تلخ شد"،"کاندیداها از مناظرات سال 88 عبرت بگیرند و تنها همدیگر را نقد کنند"، "رفتارهای توهین آمیز و تخریبی موجب می شود که آراء خاکستری پای صندوق های رای حاضر نشوند"،"برجام از توفیقات دولت یازدهم بوده است" از مهمترین محورهای مصاحبه سحر- پایگاه اطلاع‌ رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی-  با ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین  است، مشروح گفتگوی سحر با دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین  به شرح زیر است:

* نظر شما درباره مناظره گذشته چیست و نقاط قوت و ضعف آن چه می باشد؟

متاسفانه اخلاق در مناظره ها مظلوم واقع شده است و به فرهنگ اجحاف شده است. من معتقدم رفتار ما باید مبتنی بر اصول فرهنگی باشد ولی در مناظرات اخیر شاهد بودیم رفتار مناظراتی برخی از نامزدها که باید در راستای فرهنگ و اصول فرهنگی باشد، بسیار کمرنگ بود.

انتظار دارم که نامزدها با رفتار انتخاباتی درست و رقابت سالم و به دور از هرگونه پرخاشگری و افترا با رقبای خود مواجه شوند و شالوده همه چیز فرهنگی باشد؛کار و اشتغال، اقتصاد، سیاست گذاری و همچنین شالوده مناظره و گفت وگو نیز فرهنگی باشد که این رفتار در مناظره هفته گذشته به چشم دیده نشد.

به نظر شما قالیباف و کسانی که فضا را به سمت تخریب و توهین های غیر اخلاقی درپیش گرفتند درصدد چه هستند و این موج به نفع کیست؟

ذائقه مردم در رقابت های سال 88 به شدت تلخ شده و تبعات مناظره آن سال را از نزدیک دیدیم که هم نظام و رهبری هزینه داد و هم مشکلاتی بوجود آمد که احمدی نژاد یکی از مقصرین جدی فتنه 88 با حرمت شکنی های خود در مقابل دوربین بود.

نباید اسناد اینچنینی در مقابل دوربین نشان داده شود. این نوع رفتار موجب جلب آراء به نفع فرد نخواهد شد بلکه موجب ریزش آراء به ضرر کسی است که اینگونه رفتار کند.

رفتارهای توهین آمیز و تخریبی در جریان مناظرات سبب می شود جامعه به سمت دوقطبی شدن پیش رود، همان چیزی که رهبری به شدت آن را منع می کردند همان گونه که احمدی نژاد به توصیه های رهبری توجه نکرد و در انتخابات حاضر شد اما در نهایت رد صلاحیت شد.

اینکه برخی از کاندیداهای انتخاباتی بخواهند با همان شیوه و رفتار موجب دوقطبی شدن جامعه شوند، این همان نگرانی است که رهبر معظم انقلاب دارند. نباید رفتاری شکل بگیرد که هواداران و طرفداران نامزدها در جامعه با هم اصطکاک و برخورد پیداکنند.اگر یک نامزد به نامزد رقیب خود تندی، دعوا و پرخاشگری کند و دروغ، افترا یا تهمتی بزند، عواطف هواداران رقیب جریحه دار می شود و هواداران رقبا و نامزدها در جامعه به جان هم خواهند افتاد، امیدوار هستیم در مناظره های آینده شاهد این رفتارها نباشیم.

به نظر شما اتحاد دوگانه آقای روحانی و آقای جهانگیری چه تاثیری در روند جمع آوری آراء اصلاح طلبان و اعتدال گرایان دارد؟

هر کاندیدایی که در انتخابات شرکت کرده باید با دیگری رقابت کند و برنامه های خود را بیان کند ضمن اینکه آقای جهانگیری و آقای روحانی در یک راستا هستند و تفاوت زیادی با هم ندارند، قالیباف و رئیسی هم از یک مجموعه معرفی شدند و رقابت می کنند. همان گونه که ممکن است در آینده رئیسی به نفع قالیباف کنار برود احتمال دارد جهانگیری نیز به نفع روحانی کنار برود.

بعضی افراد این فرآیند را محل اشکال می دانند درحالی که به نظر من هیچ اشکالی ندارد و نباید کسی دیگری را تخطئه کند و شورای نگهبان اقدام بسیار خوبی در راستای تعیین صلاحیت نامزدها انجام داده که توازن خوبی بین دو جناح برقرار شود.

مردم از آقای روحانی انتظار دارند در مقابل این کاندیداها صریح تر صحبت کنند و حقایقی را بیان کنند. به نظر شما علت سکوت آقای روحانی چیست؟

«جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت» آقای روحانی نباید بعضی حقایقی که موجب حرمت شکنی می شود را افشا کند زیراکه هرکدام از نامزدها در عرصه مناظرات فرصت رقابت سالم با حفظ حرمت ها و به دور از اهانت و تخریب رقیب دارند و باید به برنامه های آینده خود اشاره کنند.

متاسفانه در این روزها چه در مناظرات 6 نفره و چه در فرصت های دیگر نامزدها در صدا و سیما شاهد این هستیم که کاندیدا به جای معرفی خود و برنامه های خود و ارائه راهکار برای حل مشکلات به تخریب رقیب و به قول خودشان بیان بعضی حقایق می پردازند.

به نظر من رقابت باید به دور از خشونت و هجمه این حرف ها باشد چون هرکس از دیگری حقایقی را دارد همان گونه که در مناظره محمود احمدی نژاد و میر حسین موسوی  نخست وزیر امام شاهد آن بودیم اولین تیر از طرف احمدی نژاد پرتاب شد و درنتیجه آن طرفداران دو طرف در جامعه جبهه گرفتند و مسئله ای پدید آمد که به نظام آسیب زد.

کاندیداها از مناظرات سال 88 عبرت بگیرند و تنها همدیگر را نقد کنند، نقد کردن همدیگر به معنای این نیست که تنها به نقاط ضعف همدیگر اشاره کنند بلکه باید به نقاط مثبت یکدیگر نیز اشاره کنند به طور مثال برجام از توفیقات دولت یازدهم بوده است.

کاندیداها نباید شخص یکدیگر را نقد کنند و باید رفتارها و برنامه های همدیگر را نقد کنند درحالی که اکنون مناظرات به این سمت رفته که آنها شخص همدیگر را نقد می کنند و این موجب می شود که آراء خاکستری پای صندوق های رای حاضر نشوند اما اگر رقابت ها سالم و اخلاق مدارانه صورت گیرد، عامل انگیزشی برای آراء خاکستری خواهد بود تا مشارکت حداکثری در انتخابات اتفاق بیفتد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان