تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
وکیلی:

"قالیباف درباره فرزندش شفاف‎سازی کند"

سخنگوی ستاد روحانی با بیان اینکه تاکنون کاندیداهای رقیب برنامه‌های خود را تشریح و تبیین نکرده‌اند، گفت: کارشناسان معتقدند همین ادعای ۱۵۰ هزار تومان یارانه در صورتی که قرار به اجرایی شدن باشد، بنزین لیتری ۴ هزار تومان و نان لواش ۲ هزار تومان خواهد شد و در عمل بی‌فایده خواهد بود.
رویداد۲۴-محمدعلی وکیلی در دومین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی ستاد حسن روحانی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه انتخابات تهدیدات دشمنان را به حداقل برساند و با مشارکت حداکثری همراه باشد، اعلام کرد: شیوه تبلیغات ستادها باید در راستای خواست نظام باشد و هر پیامی که از مشارکت بکاهد خلاف منافع ملی کشور است.

او با اشاره به برگزاری دومین مناظره شش کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: کمی فضا شفافتر شده و تفاوت این مناظره با مناظره نخست این بود که آرایش تیمی بهتری شکل گرفته و درحالی که در مناظره اول شاهد دو تیم دو نفره بودیم در این مناظره دو تیم سه نفره روبروی هم قرار گرفتند.

میرسلیم به اسپک‌زن تبدیل شده

سخنگوی ستاد روحانی افزود: آقای میرسلیم از وضعیت بلاتکلیف گذشته خارج شده و به قول خودش پاس‌هایی که می‌داد، بی‌جواب نمی‌ماند و حتی خودش تبدیل به اسپک زن شده بود که نشان دهنده فعال شدن اتاق‌های فکر است و ایرادی ندارد.
وکیلی با بیان اینکه در مناظره روز گذشته شاهد دو شیوه بودیم که یکی تخریبی و سلبی و دیگری ایجابی و تبیینی بود، اظهار کرد:  مردم هنوز از زبان کاندیداهای رقیب حرف اثباتی و تشریح برنامه‌ها را نشنیده‌اند و متوجه نشدیم درصورتی که این افراد رای بیاورند بنابر چه منابعی قرار است وعده ۵ میلیون شغل را محقق کنند و بنابر کدام روش های علمی و کارشناسی یارانه مردم تبدیل به ۱۵۰ هزار تومان و کارانه تبدیل به ۲۵۰ هزار تومان می‌شود.

او یادآور شد: آقای قالیباف در سال ۸۷ طی نامه‌ای رسمی به رییس مجلس وقت در مخالفت با یارانه‌ها افزایش آن را نادرست خواندند و این درحالی است که نظر ایشان در آن زمان درست بود و اکنون مشخص نیست چگونه تغییر نظر داده‌اند. همچنان کارشناسان معتقدند همین ادعای ۱۵۰ هزار تومان یارانه در صورتی که قرار به اجرایی شدن باشد، بنزین لیتری ۴ هزار تومان و نان لواش ۲ هزار تومان خواهد شد و در عمل بی‌فایده خواهد بود.

وکیلی گفت: به نظر می‌رسد این دو مناظره تا به اکنون نتوانسته توان سنجی کاندیدای منتقد دولت را برای مردم به نمایش بگذارد و امیدواریم در مناظره سوم این مهم محقق شود.

مردم انتظار حرف مستند دارند/ خلاف‌گویی پذیرفته نیست

او با اشاره به برخی بداخلاقی‌ها در مناظره روز گذشته اعلام کرد: این افراد قرار است درصورت اقبال مردم نفر نخست اجرایی کشور و نفر دوم نظام بعد از مقام معظم رهبری باشند. مردم انتظار حرف مستند دارند و کسی نمی‌تواند خلاف گویی را از این افراد را بپذیرد. دیروز ادعا شد که فرزند وزیر آموزش مرتکب خلاف شده درحالی که بنابر حکم دادگاه مشخص شد که ایشان هیچ تخلفی انجام نداده است.

قالیباف درباره فعالیت‌های اقتصادی داخل و خارج از کشور فرزندش توضیح دهد 

سخنگوی ستاد روحانی ادامه داد:‌ ممکن است بگویند چرا فرزند وزیر دست به تجارت زده است. همین انتقاد به فرزند آقای قالیباف وارد است. فعالیت‌های تجاری آقای الیاس قالیباف در خارج و داخل کشور و فعالیت‌های آموزشی و نام مدرسه ایشان زبانزد است. البته ایرادی ندارد به شرطی که از رانت فرزند شهردار بودن یا فرزند وزیر بودن استفاده نشود و با این همه باتوجه به توضیخاتی که درباره فرزند وزیر آموزش و پرورش مطرح شد، لازم است آقای قالیباف نیز درباره فعالیت‌های اقتصادی پسر خود توضیح دهد.

ادعای برخی نامزدها و رفتار آنها درباره آزادی مطبوعات شبیه جوک است

نماینده مردم تهران در مجلس به بحث آزادی مطبوعات و دسترسی به اطلاعات که در مناظره دیروز مطرح شد اشاره کرد و گفت: در جریان پرونده املاک نجومی شاهد بودیم که یک سایت اسناد رسمی را در این رابطه منتشر کرد که به شدت با آن برخورد و صاحب سایت نیز بازداشت شد. اینطور ادعا کردن و نگاه کردن به دوربین و خلاف گفتن، متناقض و شبیه به جوک است.

او در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: در تیم ما هماهنگی صورت نگرفته بود اما در تیم حریف این هماهنگی وجود داشت و اگر شباهتی در گفتار هاشمی‌طبا با روحانی و جهانگیری می‌بینید به دلیل تعلق گفتمانی است اما در تیم رقیب شاهد بودیم که آقای میرسلیم صد و هشتاد درجه تحول پیدا کرد و به قول خودش در این مدت به قدری اعتماد به نفس به دست آورده که خود پاس داد و خود اسپک زد.
دور بودن از قدرت انسان را خوش‌سخن می‌کند

سخنگوی ستاد روحانی تاکید کرد: آقای میرسلیم سخنان خوبی درباره آزادی مطبوعات گفتند اما  پرونده ایشان در برهه‌ای که در وزارت ارشاد بودند در دسترس است که در تناقض با گفتار ایشان بود. البته دور بودن از قدرت و از دریچه تجارت به سیاست نگاه کردن، انسان را خوش سخن می‌کند

تفاوت برخورد دولت با حقوق‌های نجومی و برخورد شهردار با املاک نجومی 

وکیلی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران با اشاره به برخورد دولت با حقوق‌های نجومی و واکنش شهرداری تهران به موضوع املاک نجومی اعلام کرد: دو پدیده تقریبا همزمان رخ داد که یکی مساله حقوق‌ها و دیگری موضوع املاک بود و این در حالی بود که مواضع رییس دولت و باقی اعضای دولت با موضوع حقو‌ق‌های نجومی مشخص بود. با جدیت و پیگیری‌هایی که انجام شد و جلساتی که صورت گرفت، برخوردهایی با مدیران مشمول دریافت حقوق‌ها انجام شد و با وجود اینکه اعلام شد این حقوق‌ها خلاف قانون نبوده برخوردهای جدی صورت گرفت و حتی برخی از مدیران سطوح عالی عزل شدند و براساس شهادت دیوان محاسبات تمامی مبالغ پرداخت شده به بیت‌المال بازگشت اما در پرونده املاک نجومی و شیوه برخورد شهرداری با این پرونده گویای همه چیز است.

او گفت: در موضوع املاک نجومی کدام ملک پس گرفته شد و با کدام مدیر برخورد صورت گرفت؟ این دو شیوه راستی‌آزمایی مدعیات دو طرف را به خوبی نشان می‌دهد. به هرحال کشکولی از این ادعاها وجود دارد و املاک چند ده‌هزار متری که با کاربری فرهنگی وجود داشت یک‌شبه تغییر کاربری صورت گرفت و به تجاری تبدیل شد و مبالغ چند هزار میلیاردی رانت ایجاد شد. با وجود این پرونده‌ها و این مسائل زیبنده نیست که در شرایطی که نیاز به جلب اعتماد است افکار عمومی را مشوش کنیم.

آب گرفتی شهر آفتاب نشان داد استحکام مدیریتی آقایان شبیه کف روی آب است

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از نمونه‌های مهم مدیریت شهرداری تهران در اقدامات پر هزینه‌ای که شهرداری در شهر آفتاب انجام داد قابل مشاهده است و جالب اینکه روز گذشته همزمان با انجام مناظره شهر آفتاب با این همه تبلیغات و هزینه‌هایی که برایش صورت گرفته، متاسفانه بر سر اهالی فرهنگ فرو ریخت و آب باران غرفه‌ها را در برگرفت و مشخص شد چقدر استحکام مدیریتی آقایان شبیه به کف روی آب است و این در حالی است که در موضوع پلاسکو و ده‌ها وصدها پرونده دیگر نیز شاهد همین مسئله بودیم.

وکیلی در پاسخ به سوالی در مورد ممنوع‌التصویری خاتمی و ایجاد محدودیت‌ها برای اصلاح‌طلبان در توضیح اقدامات روحانی در این رابطه گفت: مهم در انتخابات مشارکت حداکثری است و این مسئله حتی از نتیجه انتخابات نیز مهم تر است چرا که مشارکت حداکثری می‌تواند انتخاباتی را که حتی نتیجه آن مطابق با خواسته ما نباشد، به انتخاباتی خوب تبدیل کند.

او گفت: فضای عمومی تبلیغ انتخابات باید یکسان و برابر باشد و احساس امنیت نشان‌دهنده این برابری است. مجموع اقداماتی که به صورت رسمی و غیر رسمی، متمرکز و غیر متمرکز صورت می‌گیرد و باید در راستای این باشد که عدالت در بهره‌مندی از فرصت‌ها برای تمام کنشگران رعایت شود. این احساس امنیت شاخص سنجش عدالت در اداره کشور است و این مسئله مهم‌تر از این است که چه کسی رئیس جمهور باشد.  

لغو سخنرانی و احضار فعالان مجازی خلاف تاکیدات رهبری است

وکیلی یادآور شد: برخی برخوردها که اخیراً با مسئولین ستاد روحانی انجام شده و یا لغو بعضی سخنرانی‌ها که ممنوعیت قانونی رسمی نداشتند و همچنین احضار برخی از فعالان فضای مجازی به منظور ایجاد فضای رعب در کشور بر خلاف تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای ایجاد شور انتخاباتی به عنوان پیشرفت مشارکت حداکثری است و علاوه بر آن مخالف اصل عدالت نیز هست چرا که بنا بر این اصل هر شش کاندیدا که از فیلتر شورای نگهبان گذشته‌اند حق دارند در پیشبرد فعالیت‌های قانونی خود از حمایت یکسان حاکمیتی برخوردار باشند و اگر بنا باشد اقداماتی این فعالیت برابر را سلب کند خلاف اصل عدالت و مشارکت حداکثری است.

سخنگوی ستاد حسن روحانی خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که انجام شده خوشبختانه جای نگرانی چندانی نیست و ستادهای ما فعال هستند و کنشگران سیاسی نیز در مسیر قانون مشغول فعالیت هستند و امیدواریم در روزهای آتی برخی از این محدودیت‌ها نیز مرتفع شود تا شور و شوق حاکم بر ایجاد مشارکت حداکثری منجر شود.

راه‌اندازی سامانه کارانه ملی خلاف قانون است

وکیلی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره ایجاد سامانه کار ازسوی قالیباف و جمع‌آوری اطلاعات شخصی مردم و همچنین درباره اینکه آیا استفاده از عنوان «ملی» در نام این سامانه مغایر با قانون نبوده اعلام کرد: بی‌شک این اقدام خلاف قانون است چرا که این اقدام برای مردم حقوقی محتسبه ایجاد می‌کند. مردمی که براساس فراخوان‌ها ثبت‌نام می‌کنند صاحب حق محتسبه می‌شوند. کسی که مقام مسئول نیست و هنوز تنها یک نامزد انتخابات است حق ندارد چنین اقدامی را به انجام برساند و باید فراموش نکنیم که نامزدها صرفاً کاندیدای انتخابات هستند، هنوز رئیس جمهور نشده‌اند که فردا پاسخگوی این اقدام تبلیغی باشند.

مردم می‌توانند از بانیان سامانه کارانه ملی شکایت کنند

او یادآور شد: این اقدام صرفاً کارکرد تبلیغاتی داشته و پشتوانه اجرایی ندارد. این اقدام مسئولیت‌آفرین نیست در حالی که برای مردم زحمت ایجاد کرده و کسانی که برای ثبت‌نام اقدام می‌کنند صاحب حق محتسبه می‌شوند و در آینده می‌توانند با اتکا به این حق علیه بانیان آن شکایت کنند و این شکایت به لحاظ حقوقی وارد است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم در مجلس خاطرنشان کرد: این اقدامات نشان می‌دهد  که کشور دچار هرج و مرج است و کشور تحت شیوه‌های مختلف مدیریت می‌شود. حال آنکه مشخصاً کشور قانون دارد و تا زمان مقرر چند ماه دیگر کشور رئیس جمهور دارد و مشخص است دولت پرثمر کدام است و سازمان آمار کشور یا سازمان برنامه و بودجه مسئول چنین کارهایی است.

او گفت: اینکه به عنوان یک نامزد به خودمان اجازه دهیم دست به اقدامی بزنیم که برای مردم حق محتسبه ایجاد کند و در شرایطی که فردا پاسخگوی آن نباشیم خلاف امنیت ملی است چرا که انسجام ملی کشور را به مخاطره می‌اندازد و این اقدام شبیه به شبه‌موسساتی است که بدون رعایت قانون از مردم پول دریافت کردند و در نهایت پاسخگو نبودند.

اقدام قالیباف شبه آنارشیستی است

وکیلی تصریح کرد: این اقدام آقای قالیباف شبه‌آنارشیستی است و کاملاً هرج‌و مرج‌طلبانه و خلاف قانون است که لازم است دستگاه‌های مرجع با آن برخورد کنند. هر اقدامی که به مردم امید کاذب بدهد فردا باعث فرو ریختن دیوار اعتماد عمومی است. هر اقدامی که فراقانونی اجرا شود نشان از ناراستگویی با مردم است و جای تعقیب قانونی دارد و دستگاه‌های مربوطه باید با آن برخورد کنند و نامزد و ستاد مربوطه باید از مردم عذرخواهی کرده و حلالیت بطلبد.

او در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره اینکه کدام مرجع موظف به رسیدگی به این موضوع است گفت: نظارت شورای نگهبان استصوابی و مستمر است و می‌تواند با این موضوع برخورد کند و علاوه بر آن با توجه به اینکه این اقدام جزو اختیارات نامزدها نبوده و ایجاد حقوق محتسبه فراتر از اختیارات قانونی بوده، دستگاه قضایی می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم مطالبه‌گر حقوق مردم باشد و مانع ضایع شدن اعتماد عمومی مردم باشد.
منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان