تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
پاسخ رویداد۲۴ به دوازده سوال در مورد یک سند آموزشی

سند 2030 یونسکو، سند بی‎حیایی دلواپسان

در روزهای گذشته و در فضای غبار آلود انتخاباتی، گروههای مختلفی در سراسر کشور تشکیل شده است که وظیفه تعریف شده آنها، سفر به روستاها و مناطق محروم و شهرهای کوچک است تا با مردم، برخی موارد سراسر دروغ را در میان بگذارند تا دولت یازدهم را تخریب نموده و آرایی را برای کاندیدای بی برنامه خود، جمع آوری نمایند.
رویداد۲۴- متاسفانه در زمانه‎ای قرار داریم که مشاهده برخی از افرادی که برای دستیابی به مناصب دنیایی، مشغول دین فروشی هستند به صورت روزانه شده است. 

افرادی که حاضرند دروغ بگویند، تهمت بزنند و آبروی دیگران را بر باد بدهند تا یکی از مناصب زودگذر دنیایی را برای مدت محدودی در اختیار بگیرند. افرادی که در ظاهر، مدعی دینداری هستند ولی در باطن، هزاران کیلومتر از ملحدان نیز عقب ترند.

در روزهای گذشته و در فضای غبار آلود انتخاباتی،گروه‎های مختلفی در سراسر کشور تشکیل شده است که وظیفه تعریف شده آنها، سفر به روستاها و مناطق محروم و شهرهای کوچک است تا با مردم، برخی موارد سراسر دروغ را در میان بگذارند تا دولت یازدهم را تخریب نموده و آرایی را برای کاندیدای بی برنامه خود، جمع آوری نمایند.

تماس‎های فراوانی با رویداد۲۴ از شهرها و روستاهای کشور گرفته شده مبنی براینکه  برخی طلاب جوان و برخی از نیروهای نظامی که متعلق به ارگان خاصی هستند در روزهای گذشته، در مساجد محلات و پایگاه‎های بسیج حضور یافته اند و با هتاکی به دولت با بهانه سند 2030 یونسکو، حسن روحانی را در تلاش برای حذف دروس دینی و قرآن از مدارس و جایگزین کردن مباحث جنسی در کتب درسی معرفی نموده اند. شرم باد بر افرادی که حاضرند از احساسات دینی مردم، سوءاستفاده کنند تا به صندلی ریاست برسند، و شرم باد بر افرادی که حاضرند برای تخریب شخصیتی که ردای اجتهاد بر تن دارد از مسائل جنسی، سخن به میان آورند.

در این مطلب، به برخی سوالات در مورد سند 2030 یونسکو پاسخ داده می شود.

1-    سند 2030 یونسکو چیست؟
رهبران کشورهای عضو سازمان ملل متحد، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالی‌رتبۀ این سازمان متعهد شدند تا اهداف دستور کار جهانی توسعۀ پایدار 2030 (معروف به سند 2030) را که نتیجۀ مشورت های گسترده در سطح جهانی بود، در سیاست گذاری های ملی خود از اول ژانویۀ 2016 اجرایی کنند.

این دستور کار دارای 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه است. یونسکو که به عنوان یک نهاد بین المللی در امر آموزش شناخته می‌شود و اجرای هدف چهارم توسعۀ را به عهده دارد تلاش می کند در جهت آموزش و یادگیری مادام‌العمر و با کیفیت، برابر و فراگیر برای همه، مطابق با «سند توسعه پایدار2030 » قدم  بر‌دارد.

2-    اهداف سند 2030 یونسکو چیست؟
این سند، اهداف مختلفی را دنبال خواهد کرد که آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، سنجش و ارزیابی کیفیت و یادگیری، مراقبت اوان کودکی، آموزش پیش دبستانی و ابتدایی، آموزش فنّی و حرفه‌ای و مهارتی رسمی، آموزش عالی مهارتی متوسطه، آموزش فنّی و حرفه‌ای و مهارتی غیررسمی، دسترسی به آموزش عالی با کیفیت و برابر، کارآفرینی با تأکید بر کار شایسته، برابرسازی فرصت‌های آموزشی و اجتماعی برای زنان و دختران، دسترسی برابر اقشار آسیب‌پذیر به آموزش، آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، توسعۀ سوادآموزی و مقابله با کم‌سوادی، آموزش توسعۀ پایدار در آموزش ابتدایی و متوسطه با تأکید بر ایجاد هماهنگی بین بخشی، آموزش توسعۀ پایدار در آموزش‌عالی، آموزش سلامت و شیوه‌های زندگی‌سالم و بهداشتی، مدارس و تجهیزات آموزشی در سطوح ابتدایی و متوسطه، دانشگاه‌ها و نهادهای آموزش عالی، فناوری و تجهیزات آموزش‌های غیر رسمی مهارتی، توسعۀ همکاری‌های علمی و بین‌المللی در آموزش عالی، توسعۀ همکاری‌های بین‌المللی در آموزش مهندسی، توسعۀ همکاری‌های علمی و بین‌المللی در زمینۀ تربیت معلم، ارتباط با مراجع، اسناد کلان بالادستی و آموزش 2030، شاخص‌های آموزش 2030، آموزش 2030، ترویج هماهنگی، سیاستگذاری، جامعۀ علمی و پژوهشی، انجمن‌های علمی و سازمان‌های مردم نهاد و آموزش 2030، اطلاع‌رسانی به دانشگاه‌ها و نهادهای آموزشی، نهادی و بین بخشی در ساختارهای دولتی، مطبوعات و آموزش 2030 و رسانه‌های جمعی و آموزش 2030 از دیگر موارد این سند اعلام شده است.(تلخیص توسط خبرگزاری مشرق)

3-    آیا دولت روحانی، این سند را به صورت محرمانه پذیرفته است؟
سند 2030، یک توصیه نامه است که یونسکو به کشورهای جهان می کند و کشورها می توانند بدان عمل کنند یا نکنند و اساساً امضایی در کار نیست که محرمانه باشد یا نباشد. طبق قانون، اگر معاهده ای در کار باشد، باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد در صورتیکه سند 2030، توصیه نامه است و نیازی به تصویب مجلس ندارد.

4-    آیا سند 2030 با اصول 77، 125 و 153 قانون اساسی در تضاد است؟
سند 2030 توصیه نامه است و شامل قرارداد، عهدنامه و مقاوله نامه نمی شود که مشمول اصول فوق الذکر شود و لذا هیئت دولت دارای اختیار برای پذیرش آن می باشد.

5-    آیا دولت روحانی، متعهد شده است که به صورت تام و بند به بند، موارد گفته شده در سند 2030 را اجرا نماید؟
خیر. با توجه به اینکه در برخی موارد سند 2030، احتمال مغایرت با برخی آموزه های ملی و دینی وجود داشت و نیازمند دقت و توجه بیشتری بود  دولت جمهوری اسلامی از «حق تحفظ» بهره جست تا بتواند مواردی را که لازم نمی داند اجرا نکند.

6-    حق تحفظ چیست و در سند 2030، این حق برای ایران، به چه نحوی لحاظ شده است؟
بر اساس حقوق بین الملل، کشورها اختیار دارند در زمان تصویب، پذیرش یا الحاق به اسناد بین المللی از «حق شرط» برای معاهدات الزام 
آور استفاده کنند و یا در اسناد غیر الزام آوری همچون سند 2030، از «حق اعلام تحفظ» استفاده نمایند و بدین ترتیب، برخی مقررات اسناد را رعایت نکنند. علی رغم الزام آور نبودن سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰»، جمهوری اسلامی ایران باز هم نسبت به آن اعلام تحفظ رسمی و مکتوب کرده و دامنه شمول مفاد پذیرفته شده را محدود و مشروط کرده است.

در اجلاس مقامات عالی‌رتبه آموزش جهان در حاشیه سی و هشتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو (۱۳ تا ۱۵ آبان ۱۳۹4)، هیچ یک از کشورهای عضو یونسکو و حتی کشورهای اسلامی به دلیل غیر الزام آور بودن آن، با سند فوق مخالفت نکردند و تنها وزیر وقت آموزش و پرورش کشورمان طی سخنانی بر ملاحظات جمهوری اسلامی ایران در این سند تاکید و بار دیگر متن تحفظ رسمی کشورمان در اجلاس اینچئون را عینا قرائت کرد و درخواست نمود این تحفظ در اسناد مربوطه اجلاس درج گردد. متعاقبا نمایندگی کشورمان نزد یونسکو، مراتب را به طور رسمی و مکتوب به دبیرخانه اجلاس و دبیرخانه یونسکو ارسال نمود.

7-    متن اعلام تحفظ رسمی جمهوری اسلامی ایران در مورد سند 2030 یونسکو چیست؟
جمهوری اسلامی ایران با توجه به اعلام تحفظ رسمی و مکتوب خود، هیچ تعهد حقوقی یا سیاسی نسبت به «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» ندارد و می تواند با استناد به اعلام تحفظ خود از اجرای هر بخشی از سند مزبور که تشخیص دهد در تعارض با مقررات و اولویت های ملی، باورهای دینی و ارزش های فرهنگی کشور است، خودداری نماید.

8-    آیا در سند 2030 یونسکو، مبحثی با عنوان آموزش مسائل جنسی به کودکان وجود دارد؟
جمهوری اسلامی ایران، اهداف انسانی این سند مانند برابری رفاهی و آموزشی و توسعه عدالت (مانند گسترش آموزش برای همه کودکان و مقاوم سازی مدارس) را دنبال می کند و اگر در جایی، نکته ای خلاف دین و فرهنگ ایرانیان وجود داشته باشد، نسبت به آن متعهد نیست چرا که از قاعده حقوقی "حق تحفظ" استفاده کرده و  آن را رسماً و کتباً اعلام کرده است. در بند پنجم از اهداف سند 2030، موضوعی به نام «برابری جنسی» مطرح شده است که خواستار حذف تبعیض جنسی، ارتقای آموزش به صورت برابر برای دختران و پسران، جلوگیری از گسترش خشونت نسبت به جنس مخالف و همچنین آگاه سازی دانش آموزان در مورد خطرات روابط جنسی بی ضابطه که منجر به گسترش روزافزون بیماریهایی همچون ایدز شده است می باشد که البته در مورد موارد گفته شده نیز دولت جمهوری اسلامی، اعلام کرده است مواردی که تشخیص دهد با مباحث دینی و ملی مغایرت دارد را اجرا نخواهد کرد.

9-    آیا در سند 2030، آموزش همجنس بازی مطرح شده است؟
در هیچ جای سند، آموزش همجنسبازی مطرح نیست و ثانیاً در خصوص آموزش های جنسی دیگر نیز همان گونه که ذکر شد، جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهدی به انجام برنامه های خلاف دین و فرهنگ ایرانی ندارد و امضایی در این خصوص نداده است.

10-    آیا وزارت آموزش و پرورش، کتابی را برای آموزش مسائل جنسی به کودکان منتشر کرده است؟کتاب «لک لکی در کار نیست» را چه کسی منتشر کرده است؟
کتاب "لک لکی در کار نیست" اصلاً منتشر نشده است. این که می گویند آموزش و پرورش آن را چاپ کرده و در برخی مدارس نیز آموزش آن شروع شده است، دروغ محض است. اگر چنین چیزی بود، چرا از مهر سال گذشته که سال تحصیلی آغاز شده، کسی معترض نبود ولی ناگهان در اواخر سال تحصیلی و موعد انتخابات، برخی ستادهای تبلیغاتی جار و جنجال راه انداخته اند؟! کاملاً معلوم است که این دروغ را ساخته اند تا خانواده ها را بترسانند و رأی روحانی را بشکنند. آیا اگر چنین کتابی منتشر شده بود معلمان فرهیخته کشور، اجازه تدریس آن را می دادند؟ آیا طرح چنین موضوعی، توهین به معلمان نیست؟ "لک لکی در کار نیست"، توسط آموزش و پرورش و هیچ نهاد دولتی دیگری چاپ نشده و تنها در اینترنت و فقط برای تخریب دولت روحانی، موجود است.

11-     آیا روحانی می خواهد بر اساس سند 2030، دروس دینی و قرآن را از مدارس کشور حذف کند؟
اگر فراموش کنیم که حسن روحانی، خود از پایه گذاران انقلاب اسلامی است، اگر فراموش کنیم که وی سابقه 38 ساله در نظام جمهوری اسلامی دارد، اگر فراموش کنیم که او مجتهد است و اگر فراموش کنیم او چهار سال، رئیس جمهوری اسلامی بوده است آیا می توانیم فراموش کنیم که وی، توسط شورای نگهبان برای احراز پست ریاست جمهوری، تایید صلاحیت شده است؟

اصلا آیا رئیس جمهور از چنان اختیاری در کشور ما برخوردار است که بتواند دین و قرآن را تعطیل کند؟ اُف بر شرافت دروغگویان شایعه ساز.

12-    آیا هر زمان بخواهیم می توانیم سند 2030 را اجرا نکنیم؟

جمهوری اسلامی ایران هر زمان تشخیص بدهد که سند 2030 یونسکو، با اهداف و آرمان های دینی و ملی مغایرت دارد می تواند آن را اجرا نکند. علیرغم الزام آور نبودن سند و اعلام تحفظ،‌به منظور بازبینی بیشتر سند، جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول رییس محترم جمهور، طی بخشنامه مورخ 10 اردیبهشت 1396 دستور توقف هرگونه اقدام در کارگروه مربوط به سند را صادر نموده‌اند.

در پایان باید بار دیگر به شایعه سازان و دروغ پردازان، جمله معروف امام حسین(ع) را که خطاب به یزیدیان بیان فرمودند تکرار کرد که فرمودند: « اگر دین ندارید، لااقل آزاد مرد باشید». صندلی ریاست، ارزش دین فروشی ندارد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
3
4
پس چرا رهبر گفت ما زیر بار این چیزا نمیریم
شما که کلی به به چه چه میکنید
انتخابات تموم میشه و شما باید پاسخگوی این توهین ها باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
اگر متن را خواندی پس می توانی خودت قضاوت کنی و حقیقت را متوجه شوی
amu
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
3
2
نویسنده فاسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
دلواپسان تهی مغز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
0
0
لابد وام برای ازدواج مردان متاهل حرام نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
0
1
سلام - تصویب نامه هیات وزیران با امضاء آقای جهانگیری این را نمیگه بلکه برعکس ، اجرای آن را موظف می داند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
1
2
کاش در مورد 2030 به رهبری، اطلاعات غلط منتقل نشده بود که باعث این هجوم به دولت شود
کاش
یونس حقیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
1
1
اینکه دانش آموزان آموزشهای جنسی ببینند بد است؟ اینکه از وضعیت موجود وناآگاهی جوانان و حتی بزرگسالان نسبت به مسائل جنسی بیرون بیاییم بد است ؟ اینکه به همه چیز جنسیتی نگاه نکنیم چون آگاه هستیم بد است ؟ اینکه یکدفعه در دانشگاه جوانها وقتی به جنس مخالف می رسند همه چیز را به باد ندهند چون بلد هستند و آگاه شده اند بد است ؟ اینکه بچه های دبیرستانی آگاه باشند و این چیزی که وجود دارد و خیلی ها چشمشان را بسته اند تا نبینند اتفاق نایفتد بد است ؟ و ....
سپهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
1
2
من از مخاطبان اين سايت نيستم، گذرى وارد سايتتون شدم با خوندن اين متن روشنگرانه، هرچند از متن اين سند كم و بيش مطلع بودم، اما شما از معدود - و چه بسا تنها- سايتى بوديد كه شهامت كرديد و چنين پاسخ روشنگرانه اى براى عموم نوشتيد، درود بر آزادگى، شرافتمندى، دردمندى و انسانيت شما كه خود را در برابر ملت پاسخگو ميدانيد و اجازه نميدهيد دين به دنيافروشان قدرت پرست عوامفريبى كنند. سربلند باشيد- با احترام مجدد- سهر
lمحمد علی جعفری منصورآبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
1
2
خدا لعنت کند دشمنان ایران وخاتمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
2
0
این دروغا که میگید راستن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
1
1
اصلا همچین چیزی هم بوده اندک دلواپسان عزیز همه موافقن باهاش
اصلاح طلب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
0
1
شما دایه داغ تر از آش شدین؟
اگه مشکلی نداشت پس چرا ایشان در کنفرانس مطبوعاتی گفتن: «آنان کوشیدند که سند 2030 را که ریشه اش مربوط به سال 1990 می‌شود بگویند که علیه دین مردم است. سندی که نه ما بلکه هیچ کشوری آن را امضاء نکرده است. سندی که دولت یازدهم به صراحت نوشته با دین،‌ فرهنگ و اخلاق ما سازگار نیست و کان لم یکن تلقی شده است.»
در پی تطهیر چه هستید؟
عبدالله مومن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
0
0
به قول یکی از بزرگان گدشته ایران .
اگر بچه بازی بخواهد یک کودک را گول بزند که در اول کار به او نخواهد گفت که قصد من . گول زدن توست. اتفاقا در اول کار به او می گوید که چند کبوتر زیبا در خانه دارم که می خواهم به تو نشان دهم . بعد از بردن او به خانه خودش . منظورش را اجراء خواهد کرد
بنابر این خیلی ساده انگاری ست که کسی انتظار داشته باشد که نظر غربی هایی که مردم جهان از آنها در رنج اند . انتظار داشته باشد که از ظاهر یک متن دیکته شده آنان به دیگران . درونیات فاسدشان هم آشکار شود !!! ههههههههههههههههههههههههه
نظرات شما
پیشخوان