تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶

اولین مواجهه ترامپ و 7 قدرت صنعتی بر سر مسائل جهانی

سران گروه هفت (G٧) در حالی در آخرین روز نشست خود در ایتالیا، پیرامون مسائلی مانند بحران مهاجرت، تجارت، تغییرات آب‌وهوایی و مبازره با تروریسم به بحث و تبادل نظر پرداختند که حادثه دلخراش انفجار تروریستی در شهر منچستر که به کشته‌شدن ٢٢ نفر انجامید، سایه سنگینی بر این نشست انداخته بود.

رویداد۲۴-شاید به همین دلیل در توییت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، درباره نشست دیروز این‌طور عنوان شده بود که تروریسم در رأس مباحث مطروحه قرار دارد. در روز نخست این نشست، سران کشورهای عضو گروه هفت متعهد شدند تا برای مبارزه با تروریسم اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار دهند. در همین راستا و برای مقابله با تهدید افرادی که از کشورهایی مانند سوریه، عراق و لیبی به اروپا برمی‌گردند، مقرر شد تا افراطیون غربی که در کشورهای خارجی می‌جنگند، تحت پیگرد قانونی قرار گیرند. به نظر یک راه برای کاهش این مخاطرات، به اشتراک‌گذاری اطلاعات کشورهای مختلف درخصوص هویت جنگجویان خارجی است که می‌کوشند از طریق یک کشور سوم به کشورهای خود برگردند. گفته می‌شود که «سلمان عبدی»، عامل انفجار منچستر، پیش از انجام این عملیات تروریستی به لیبی سفر کرده بود. به گزارش خبرگزاری‌ها، رهبران گروه هفت درخصوص صدور بیانیه‌ای درباره مبارزه با تروریسم در حالی به توافق رسیدند که درخصوص سایر مباحث، توافق برای صدور بیانیه با کش‌وقوس‌هایی همراه بود.

مهاجرت:  از تهدید تا فرصت
علاوه بر تروریسم، بحث مهاجرت نیز از اهمیت بالایی در این نشست برخوردار بود که بر سر آن، اختلاف‌نظرهایی میان ایالات متحده و سایر کشورهای اروپایی وجود داشت. جالب اینکه دومین روز این نشست در حالی آغاز به کار کرد که علاوه بر رؤسای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، رهبران کشورهای تونس، کنیا، اتیوپی و نیجریه نیز به جمع اعضای گروه هفت در شهر تائورمینای سیسیل پیوسته بودند. به نظر ایتالیا شهر تائورمینا را از این جهت برای برگزاری نشست رهبران گروه هفت برگزید تا توجه‌ها را به آفریقا و مخاطراتی که مهاجران در ورود به اروپا با آن مواجهند، جلب کند.
ایتالیا مصمم است تا کشورهای ثروتمند جهان را به حمایت از توسعه اقتصادی کشورهای آفریقایی تشویق کند تا جوانان کمتری مجبور شوند خطر مهاجرت به اروپا را به جان بخرند. در سال جاری بیش از هزارو ٥٠٠ مهاجر در آب‌های دریای مدیترانه غرق شده‌اند. ایتالیا همچنین امیدوار بود با برجسته‌کردن تأثیرات مثبت مهاجرت، از کشورهای صنعتی بخواهد تا با گشودن مجاری قانونی بیشتر، از خیل مهاجرانی که راه‌های پرخطر و غیرقانونی را برای ورود به کشورهای اروپایی برمی‌گزینند، بکاهند. با این حال، طبق گزارش رویترز، طرح‌های پیشنهادی ایتالیا که به مزایای مهاجرت و ایجاد راهکاری برای امنیت غذایی می‌پرداختند، پیش از برگزاری این نشست به علت مخالفت انگلستان و ایالات متحده از دستور کار خارج شدند.

در کشاکش ملی‌گرایی و جهانی‌شدن
گروه هفت از زمان شکل‌گیری‌اش یکی از طرفداران پروپاقرص تجارت آزاد بوده است. در نشست سال گذشته سران این گروه در ژاپن، بر لزوم عدم حمایت از تولیدات داخلی تأکید شد اما این پیش از به‌قدرت‌رسیدن ترامپ در ایالات متحده بود که اکنون شعار «نخست آمریکا» را سر می‌دهد. این نگرانی وجود دارد که ترامپ با به‌سخره‌گرفتن برخی از پیمان‌های همکاری بین‌المللی از جمله سازمان تجارت جهانی و همچنین مواضع او در قبال پیمان تجاری ترنس‌آتلانتیک، سیاست حمایت از تولید داخلی را در پیش گیرد. پیش از این نیز ترامپ با اشاره به صادرات خودروهای آلمانی به آمریکا و تراز تجاری مثبت این آلمان نسبت به آمریکا، آلمانی‌ها را «خیلی بد» توصیف کرده بود. با این حال، اظهارات مقامات و دیپلمات‌های حاضر در این نشست، از تلطیف مواضع ضدجهانی‌گرایی ترامپ در نتیجه تبادل نظر با سران کشورهای گروه هفت خبر می‌داد. سران گروه هفت همچنین درباره اتخاذ اقدامات تنبیهی اضافی علیه روسیه به دلیل مداخله این کشور در اوکراین به توافقی دست نیافتند.

تغییر  موضع ترامپ در مقوله تغییرات آب‌وهوایی
ترامپ که پیش‌تر در یک اظهارنظر جنجالی، پدیده گرمایش زمین را یک «فریب» خوانده بود، بارها تهدید کرده آمریکا را از توافق پاریس بیرون خواهد کشید. او روز جمعه خطاب به سران کشورهای گروه هفت گفت هنوز در پذیرش توافق پاریس درباره کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به جمع‌بندی نرسیده است. «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل، نیز که برای حضور در این نشست در سیسیل به سر می‌برد، گفت این توافق بدون اعتنا به موضع ترامپ به قوت خود باقی خواهد ماند. هرچند بنا بر اظهارات «گری کوهن»، مشاور اقتصادی ترامپ، به نظر می‌رسد صحبت و تبادل نظر با سران هفت اقتصاد دنیا علاوه بر تجارت آزاد، نظر ترامپ درباره گرمایش زمین را نیز تعدیل کرده باشد. در مقابل کشورهای عضو گروه هفت نیز توافق کردند تا به آمریکا برای تصمیم‌گیری درخصوص توافق‌نامه پاریس وقت بیشتری دهند. دونالد ترامپ در حالی اولین تور سفرهای خارجی خود را به پایان می‌برد که به گزارش نیویورک‌تایمز در طول این سفر، گاف بزرگی نداده است. با این حال از نظر «جیمز پی. روبین»، معاون اسبق وزیر خارجه، باوجود تلاش برای ترمیم چهره بین‌المللی ترامپ در این سفرها، دولت جدید هیچ کار خاصی در جهت بازیابی احترام و جایگاه آمریکا در مقام یک رهبر بین‌المللی نکرده است. 
 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان