تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶

شورشیان سوریه: ارسال سلاح سنگین از سوی آمریکا برای مقابله با ایران

در روزهای گذشته نیروهای دولتی سوریه از سویی و نیروهای حشد الشعبی عراق از سوی دیگر تلاش دارند کنترل منطقه مرزی بین سوریه و عراق را به دست بگیرند.
رویداد۲۴-شورشیان مسلح مخالف حکومت سوریه اعلام کرده اند دولت ایالات متحده آمریکا و متحدان منطقه  ای آن در هفته های گذشته سلاح های بیشتری از جمله انواع سلاح های سنگین در اختیار گروه های مخالف مسلح حکومت سوریه می گذارند تا این گروه ها بتوانند با جبهه جدید گشوده شده از سوی نیروهای حشد الشعبی مورد حمایت ایران در  مرز سوریه و عراق مقابله کنند.


شورشیان مخالف حکومت سوریه گفته اند از سوی آمریکا و متحدان منطقه ای شان برای مقابله با تحرکات حشد الشعبی در شرق سوریه و نیز تحرکات نیروهای دولتی سوریه در سوی دیگر مرز سوریه تجهیز می شوند.

گفتنی است در ماه جاری میلادی تنش ها و درگیری های نظامی بین نیروهای دولتی سوریه با حمایت گروه های شیعه عراقی با گروه های مخالف مسلح حکومت سوریه در منطقه بادیه در جنوب شرق سوریه، گزارش شده است.

همچنین طی روزهای گذشته تحرکات نیروهای شیعه عراقی موسوم به حشد الشعبی در مناطق غرب استان نینوا عراق (غرب شهر موصل) بیشتر شده  و واحدهایی از حشد الشعبی به منطقه مرزی بین سوریه و عراق رسیده و گفته اند خواستار اعمال کنترل بر این منطقه و مبارزه با داعش و دیگر گروه های تروریستی در مرز هستند.
همزمان با تحرکات جدید حشد الشعبی در روزها و هفته های گذشته نیروهای دولتی و شبه نظامیان مورد حمایت دولت سوریه نیز در داخل این کشور به منطقه مرزی با عراق پیشروی کرده و تلاش دارند کنترل مرز با عراق را در منطقه "بادیه" در جنوب شرق سوریه به دست گیرند.

به گزارش الجزیره در حالی که ایالات متحده آمریکا در عراق با همراهی ایران و نیروهای دولتی عراق در حال مبارزه مشترک با داعش است، اما در سوریه به نظر می رسد در هفته های گذشته سرگرم به چالش کشیدن نفوذ ایران از طریق تسلیح بیشتر گروه های مسلح مخالف بشار اسد است.

هم اکنون چند گروه مخالف حکومت سوریه تحت پشتیبانی هوایی آمریکا در منطقه بادیه در جنوب شرق سوریه مشغول مقابله با نیروهای بشار اسد و حامیان اوست و این در حالی است که نیروی هوایی ایالات متحده در 18 می ( دو هفته پیش) با انجام یک حمله هوایی به یک کاروان نیروهای مورد حمایت ایران از حرکت آنها به سمت این منطقه جلوگیری کرد.

نیروهای مسلح مخالف بشار اسد گفته اند در هفته های گذشته تجهیز این نیروها از طریق دو کانال مختلف تشدید شده است:

1- یک کانال از طریق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون)

2- از طریق برخی کشورهای منطقه از جمله اردن و عربستان سعودی

"طلاس السلامه" فرمانده گروه شبه نظامی" جیش اسود الشرقیه " – از گروه های تشکیل دهنده گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه – به الجزیره گفته است: کمک های نظامی در روزهای گذشته افزایش قابل توجهی داشته است .. ما امکان ندارد اجازه بازگشایی دوباره آزادراه دمشق – بغداد را بدهیم."

همچنین یکی از فرماندهان گروه موسوم به "مقاور التورا " - از گروه های مخالف مسلح تحت حمایت وزارت دفاع آمریکا در سوریه – به خبرگزاری رویترز گفته است در ماه جاری میلادی و همزمان با استقرار واحدهای تحت حمایت دولت سوریه در منطقه جنوب شرق سوریه و در مرز عراق، کمک های نظامی گسترده ای از سوی آمریکا برای مقابله با نیروهای دولتی سوریه و عراق به پایگاه این گروه ارسال شده است.

به گفته این فرمانده نظامی در هفته های گذشته انواع سلاح های سنگین از جمله موشک ها و خودروهای زرهی نظامی از سوی آمریکا در اختیار پایگاه این گروه در "طنف" قرار گرفته و روند جذب نیرو از شهر "دیر الزور" به منطقه مرزی بین سوریه و عراق تشدید شده است.
نظرات شما
پیشخوان