تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
درویش در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تلاش فعالان محیط زیست برای رفع منشا خارجی ریزگردها را تشریح کرد

پیش به سوی کمپین یک میلیون امضا در اعتراض به ساخت سد آتاتورک

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‎زیست با تاکید براینکه هدف اصلی از نگارش نامه خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص سدسازی‎های ترکیه، افزایش فشار افکارعمومی بر ترکیه است؛ گفت: اگرچه ممکن است این نامه به صورت حقوقی اثرگذار نباشد اما اگر تعداد امضاء کنندگان چشم‎گیر باشد، فشار افکارعمومی، ترکیه را نگران خواهد کرد. امضاها از 100هزار نفر بگذرد این نامه سند حقوقی محسوب می‎شود، از 1میلیون بالاتر برود سازمان بین‎الملل نامه را ثبت می‎کند و در این صورت می‎توان به پیگیری حقوقی آن نیز امیدوار بود.
رویداد۲۴مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‎زیست با تاکید براینکه هدف اصلی از نگارش نامه خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص سدسازی‎های ترکیه، افزایش فشار افکارعمومی بر ترکیه است؛ گفت:  اگرچه ممکن است این نامه به صورت حقوقی اثرگذار نباشد اما اگر تعداد امضاء کنندگان چشم‎گیر باشد، فشار افکارعمومی، ترکیه را نگران خواهد کرد. امضاها از 100هزار نفر بگذرد این نامه سند حقوقی محسوب می‎شود، از 1میلیون بالاتر برود سازمان بین‎الملل نامه را ثبت می‎کند و در این صورت می‎توان به پیگیری حقوقی آن نیز امیدوار بود.

مردم روزهای خاکستری خوزستان را فراموش نمی‌کنند. روزهایی که مردم شهر با هر بار دم‎وبازدم راهی بیمارستان شده‎اند. روزهایی که جانبازان شیمیایی 8سال جنگ در خوزستان با هربار شدت‌گرفتن آلودگي، نفسشان زودتر از بقيه بند آمده است. مردم حال ناخوش هموطنانشان را فراموش نمی‎کنند وقتی که توان ترک خاک دامنگیر خوزستان را ندارند و تنها مطالبه‎شان صاف شدن هوای شهرشان و احیای تالاب‎های خشکیده است. هنوز نگرانی‎ها درباره آن 25استان دیگری که در معرض گردوغبار قرار دارند بر سر جای خود باقی است. با این حال نیمی از ریزگردهای کشور منبع خارجی دارند و سوغات آن سوی مرزها برای ایرانیان است.

رئیس سازمان محیط‎زیست پیش از این در مورد  سهم داخلی گردوغبار به رویداد۲۴ گفته بود: «عده‎ای می‎گویند_سهم داخلی گردوغبار_ بیش از 15 تا 20 درصد نیست، گروهی می‎گویند به 30درصد هم می‎رسد.» این یعنی عوامل خارجی در بهترین حالت 70درصد در  ایجاد گرد وغبار نقش دارند و این نقش را با سدسازی‎ها و پرداخت نکردن حق آبه کشورهای همسایه ایفا می‎کنند. 

نه تنها عراق و سوریه نمی‎توانند در میان جنگ‎ها و درگیری‎های داخلی و خارجی‎شان حق آبه خود را از ترکیه مطالبه کنند، ایران نیز در دریافت حق‎آبه خود از افغانستان و روسیه و جلوگیری از سدسازی‎های ترکیه و روسیه که کشور را با مشکلات زیست‎محیطی جدی روبه‎رو کرده؛ موفق نبوده است.

ترکیه یکی از اصلی‎ترین  کشورهایی است که به گردوغبار خوزستان دامن زده است، این کشور از شرایط فعلی سوریه و عراق استفاده کرده و حق آبه این آنها را پرداخت نمی‎کند. براثر بسته شدن آب دجله و فرات از سوی ترکیه بخش هورالعظیم عراق خشک و به کانون اصلی گردوغبار تبدیل شده است، این مساله کشور ما را هم تحت تاثیرات جدی و مخرب قرار می‎دهد. 

محمد درویش، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‎زیست در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: دولت ترکیه در قالب طرحی با عنوان «گاپ» _ احداث سد و بستن آب دجله و فرات _8متر مکعب آب را منحرف کرده است، این کشور 60درصد آب دجله و 100درصد آب فرات را گرفته، بخشی را به اسرائیل می‎دهد و بخشی را خودش استفاده می‎کند.

او ادامه داد: تالاب هورالعظیم از این اقدامات ترکیه آسیب جدی می‎بیند و در نهایت گردوغبار بیشتری به کشور ما وارد می‎شود. اکنون 25 استان ما درگیر  بحران گردوغبار هستند و رفع  این مشکل برای محیط‎زیست یک مطالبه جدی است.

نامه فعالان محیط‎زیست به سازمان بین‎الملل برای جلوگیری از سدسازی‎های ترکیه

مدت‎هاست این سوال از سوی بسیاری از فعالان محیط‎زیست مطرح می‎شود که چرا ایران از ترکیه برای ایجاد معضلات محیط‎زیستی شکایت نمی‎کند و چرا ایران نمی‎تواند برای حل مشکلات زیست‎محیطی‎اش که منشاء خارجی دارند با دیگر کشورها مذاکره کند. اکنون فرصت مطالبه‎گری در این زمینه فراهم شده است؛ اجلاس جهانی گردوغبار در  تیرماه امسال در تهران برگزار می‎شود و این یکی از بهترین فرصت‎ها برای مطالبه‎گری ایران در خصوص محیط‎زیست است.

 هومان خاکپور، فعال محیط‎زیست در این خصوص  به ایسنا گفته است: «خواستار ایجاد یک الزام بین‌المللی هستیم تا ترکیه را ملزم به رعایت حق‌آبه پایین دست کند بنابراین قصد داریم در جریان کنفرانس مقابله با پدیده گردوغبار- که تیرماه سال جاری با حضور عالی‌ترین مقام سازمان ملل و وزرای خارجه و محیط‎زیست ۵۳کشور در تهران برگزار می‌شود- نامه‌ای را به دبیرکل سازمان ملل برسانیم؛ نامه‌ای که حاوی مطالبات ما برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های دولت ترکیه است.»

درویش در خصوص این نامه گفت: فعالان محیط‏زیست با هدف افزایش  فشار افکارعمومی بر ترکیه با کمک انجیوهای محیط‎زیستی در ایران، سوریه، عراق و دیگر کشورهای مربوط به این مساله نامه‎ای خطاب به  دبیرکل سازمان بین‎الملل نوشته‎اند.
 
او بیان کرد: هدف این کمپین این است که،  فشار افکارعمومی را روی ترکیه افزایش دهد، چرا که ترکیه با سد آتاتورک باعث نابودی هورالعظیم می‎شود. هدف این است که فشار افکارعمومی بیشتر شود و حتی اگر بتوانیم مساله نسل‎کشی را مطرح کنیم.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‎زیست اظهار داشت: اگرچه ممکن است این نامه به صورت حقوقی اثرگذار نباشد اما اگر تعداد امضاء کنندگان چشم‎گیر باشد، فشار افکارعمومی ترکیه را نگران خواهد کرد. امضاها از 100هزار نفر بگذرد این نامه سند حقوقی محسوب می‎شود، از 1میلیون بالاتر برود سازمان بین‎الملل نامه را ثبت می‎کند و در این صورت می‎توان به پیگیری حقوقی آن نیز امیدوار بود.

درویش در پایان گفت: تاکنون با گذشت 3روز از انتشار این نامه 7هزار نفر آن را امضا کرده‎اند امیدواریم با حمایت هنرمندان، ورزشکاران و فعالان مدنی تعداد امضاها از یک میلیون بالاتر برود. امیدواریم در اجلاسی که 12تیر در تهران  در این زمینه برگزار می‎شود و خود دبیرکل نیز در این اجلاس حضور می‎یابد امضاها از مرز یک میلیون بگذرد و بتوانیم این نامه را در آن اجلاس ارائه دهیم.

***

متن نامه کمپین "میان‌رودان" خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد به شرح زیر است:

«جناب آقای آنتونیو گوتیرس، دبیر کل محترم سازمان ملل متحد

با سلام احتراما به استحضار می‌رساند جمهوری ترکیه در دو دهه گذشته سدهای زیادی در حوضه آناتولی جنوبی و سرچشمه های دجله و فرات ساخته است که گنجایش تنها یکی از این سازه‌های غول‌آسا یعنی سد آتاتورک روی فرات که در ۱۹۹۲ آبگیری شد به ۴۸ میلیارد مترمکعب می رسد همچنین ساخت سد ۱۰.۴ میلیارد مترمکعبی ایلی‌سو روی سرشاخه‌های دجله از دسامبر ۲۰۱۴ در دست انجام است.
ساخت این سدها، نظام آب‌شناختی دو رودخانه بزرگ دجله و فرات را به شدت متاثر و مختل کرده و می‌کند و به متروکه شدن چندین میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در کشورهای سوریه و عراق انجامیده و بحرانی جدی در پایاب آنها یعنی هورالعظیم به وجود آورده است؛ بحرانی که سبب شده تا تالاب راهبردی هورالعظیم به بزرگترین کانون بحرانی ریزگرد در منطقه بدل شود.
جوامع بومی و مردم سوریه، عراق و ایران؛ یعنی خاستگاه کهن‌ترین تمدن‌های جهان چون ایرانی، سوری و بین النهرین به شدت از اثرات ویرانگر این سدها آسیب دیده و می‌بینند.
ادامه روند ویرانگر سدسازی دولت ترکیه و مهار آب این دو رودخانه، گذشته از نابودی کشاورزی و تشنگی روستاها و شهرها در میان‌رودان، طغیان پدیده گرد و غبار در باختر ایران را هم پدید آورده و پیوسته تشدید می‌کند؛ فرآیند ویرانگری که نه تنها سلامت که فعالیت‌های تولیدی و روزمره مردم را تهدید کرده است و آبادبوم‌های انسانی را به سمت متروکه‌شدن سوق می‌دهد.
پیامدهای ویرانگر سدسازی در ترکیه نه تنها به فجایع انسانی ناشی از جنگ تحمیلی در سوریه و عراق دامن زده و حقوق بشر را تهدید می‌کند، که با مفاد کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی و بیانیه حقوق جوامع بومی سازمان ملل آشکارا مغایرت تام دارد.
چنین است که ما امضاکنندگان زیر از سازمان ملل متحد و یونسکو درخواست رسیدگی به وضعیت نگران‌کننده حق‌آبه جوامع بومی مولد در حوضه آبخیز دجله و فرات را داریم و خواهان احیای دوباره میان‌رودان از طریق گشودن دریچه‌های سدهای آناتولی جنوبی (به‌ویژه سد آتاتورک) و جلوگیری از ساخت و آبگیری سدهای در دست ساخت (به ویژه سد ایلی‌سو) هستیم.»

این اقدام ضد محیط زیستی ترکیه در ماه‌های اخیر، تعدادی از مسئولان کشور را وادار به واکنش کرد، به طوری ‌که چندی پیش یکی از مدیران ارشد سازمان هواشناسی ایران، از احداث سدهای متعدد روی رودخانه فرات و تاثیر آن در تشدید گرد و غبار منطقه ابراز نگرانی کرد و گفت: سد آتاتورک ترکیه باعث کاهش ورودی رودخانه فرات شده است. این رودخانه وارد سوریه، عراق و بعد خلیج فارس می‌شود. در حال حاضر سدهای بسیاری در عراق و سوریه روی رودخانه فرات احداث شده ولی سد ترکیه بزرگترین این سدهاست و حجم آب بسیاری به منظور توسعه کشاورزی پشت سد ذخیره شده؛ این درحالیست که یگانه عامل حاصلخیزی خاک عراق و جلب جمعیت در جلگه خشک و گرم بین‌ النهرین، دو رود فرات و دجله محسوب می‌شود.

نباید فراموش کرد که ایران یکی از متضررین اصلی در این ماجرا است چون با خشک شدن تالاب‌های مرکزی عراق و سوریه و رها شدن اراضی کشاورزی به وسعت بیش از شش میلیون هکتار در این کشورهای جنگ زده، کانون گرد و خاک به شدت افزایش یافته به طوری که در دو دهه اخیر شاهد افزایش چشمگیر ریزگردها در کشورمان هستیم که آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به غرب و مرکز کشور وارد کرده است. 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
عبدالعلي لهسايي زاده
|
United States of America
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
1
1
زشت ترين و حطرناك ترين حركت يك كشور همسايه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
2
منم هستم
کرماشانی
|
Netherlands
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
1
1
عملیات ساخت این سد از دهۀ 1980 آغاز شد و در سال 1994 به بهره برداری رسید. ساخت این سد در واقع بخشی از پروژه های ضد کُردی رژیم ترکیه بود. چرا که برای ساخت این سد 1000 روستای کُردنشین تخریب شد و 4 میلیون کُرد آواره شدند. پرسش من اینجاست که آن زمان چرا اعتراضی از جانب ایران صورت نگرفت؟ و اعتراضات کُردها به ساخت این سد و نیز سدهای مشابه بایکوت خبری و سرکوب فیزیکی شد؟ چرا الان در صدد اعتراض برآمده اید و چرا باز هم ارتباط این فاجعۀ زیست محیطی به مسئلۀ کُرد را انکار می کنید و در نامه تان چیزی از آن نمی گویید؟
سام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
0
2
مخالف سد سازی ترکیه
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
0
0
با سلام جهت امضا وارد کدام سایت شوم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
0
0
سلام دوست عزیز وارد این سایت شوید
https://goo.gl/jwAtG2
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان