تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
علیرضا رحیمی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

چرا فراکسیون امید کرسی‎های خود در هیات رئیسه از دست داد؟

علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید تأکید کرد: بعد از یک سال فعالیت فراکسیونی و تعامل با دیگر فراکسیون‌ها نتیجه کسب‌شده در هیئت‌رئیسه مجلس نباید چنین می‎شد، به این معنا که یک آسیب‌شناسی فراکسیونی خصوصاً در حوزه تعامل با دیگر فراکسیون‌ها در موارد مهمی که به سمت مذاکره، تفاهم و توافق حرکت می‌شود، نیاز است.
رویداد۲۴-علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید تأکید کرد: بعد از یک سال فعالیت فراکسیونی و تعامل با دیگر فراکسیون‌ها نتیجه کسب‌شده در هیئت‌رئیسه مجلس نباید چنین می‎شد، به این معنا که یک آسیب‌شناسی فراکسیونی خصوصاً در حوزه تعامل با دیگر فراکسیون‌ها در موارد مهمی که به سمت مذاکره، تفاهم و توافق حرکت می‌شود، نیاز است.

انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس دهم بحث داغ و جدی روزهای گذشته برخی نمایندگان و چهره‌های برجسته عضو فراکسیون‌های مجلس بود تا جایی که اخباری مبنی بر اصرار بر حذف علی مطهری به‌عنوان نایب‌رئیس مجلس از سوی فراکسیون ولایی مجلس مطرح شد و تا بدین جا پیش رفت که مستقلین و ولایی‌ها باهم به این نتیجه رسیده بودند که عضوی از کاندیداهای خود را جایگزین او کنند و اخباری ضدونقیضی هم از رایزنی و طرح‌های این فراکسیون‌ها در جهت انتخاب هیئت‌رئیسه جدید مجلس منتشر شد.

این مسئله موجب بروز واکنش از سوی اعضای فراکسیون امید شد و آنان بیان کردند که مسعود پزشکیان و علی مطهری خط قرمز آنان به‌حساب می‌آیند و درصورتی‌که براین تصمیم اصرار ورزیده شود، از الف تا آخر لیست هیئت‌رئیسه مجلس را از لیست امید معرفی خواهند کرد. شاید به دلیل همین مسئله بود که یک‌شب پیش از انجام رأی‌گیری سخنگو فراکسیون مستقلین مطرح کرد که بر حضور علی مطهری در هیئت‌رئیسه اصرار وجود دارد و بنا نیست او حذف شود.

انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز صبح برگزار شد و دو کاندیدا فراکسیون امید برای نواب رئیس (علی مطهری- مسعود پزشکیان) نه‌تنها حذف نشدند، بلکه نسبت به سال گذشته آرا بیشتری هم به دست آوردند.

اما فریده اولاد قباد از کاندیداهای فراکسیون امید برای دبیری هیئت‌رئیسه موفق به اخذ آرا نشد، محمدحسین فرهنگی و اسدالله عباسی از فراکسیون نمایندگان ولایی جایگزین علی‌اصغر یوسف نژاد و محمد قسیم عثمانی از فراکسیون امید شدند. درواقع کرسی‌ها به‌دست‌آمده در این دور از انتخابات هیئت‌رئیسه نسبت به سال گذشته از سوی فراکسیون امید با کاهش روبرو شد.

علیرضا رحیمی، از اعضای فراکسیون امید در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره دلایل کاهش کرسی‎های فراکسیون امید در هیات رئیسه گفت: انتخابات هیئت‌رئیسه با توجه به اینکه فراکسیون امید خط قرمزشان را نواب قرار داده بود، به‌صورت کلی موفقیت محسوب می‌شود زیرا اجازه داده نشد تحت تأثیر فضاسازی‌های بیرونی و درونی از آن عبور کنند.

وی در خصوص سایر کرسی‌ها غیر از نواب رئیس بیان کرد: قاعدتاً بعد از یک سال فعالیت فراکسیونی و تعامل با دیگر فراکسیون‌ها نتیجه کسب‌شده نباید چنین می‎شد، به این معنا که یک آسیب‌شناسی فراکسیونی خصوصاً در حوزه تعامل با دیگر فراکسیون‌ها در موارد مهمی که به سمت مذاکره، تفاهم و توافق حرکت می‌شود، نیازاست.

رحیمی افزود: مدلی که فراکسیون امید با فراکسیون دیگر توافق کرد، یک امر عادی بود منتها در عمل دیگر فراکسیون‌ها به‌صورت صددرصدی به تعهدات عمل نکردند. به این معنا که خارج از توافقات افرادی در صحن نامزد شدند که این حرفه‌ای و اخلاقی نبود و اگرچه خلاف قانون محسوب نمی‌شود، اما بر ضد توافقات انجام‌شده عمل شد.

این عضو فراکسیون امید درباره توافقات صورت گرفته، تصریح کرد: دستیابی به لیست مشترک برای هیئت‌رئیسه از توافقات صورت گرفته بود و قاعدتاً در چنین وضعیتی اعضا فراکسیون متعهد می‌شوند به این تصمیمات پایبند باشند. نام خانم اولاد قباد در لیست مشترک بود و بر اساس توافقات باید به ایشان رای می‌دادند.

رحیمی درباره مشکل پیش‌آمده، توضیح داد: دو مشکل در صحن اتفاق افتاد که درواقع بعضی افراد فراکسیون غیر از امید به‌صورت فهرستی رای ندادند و نام اعضای فراکسیون خود را در برگه رای نوشتند. مشکل دوم هم کاندیداتوری خارج از قواعد و توافقات بود که چند نفر از اعضای فراکسیون امید و دیگر فراکسیون‌ها خارج از قاعده کاندید شدند ولی در کمال تعجب دیگر فراکسیون‌ها از کاندیداتوری خارج از ضوابط نتیجه گرفتند، اما امید بی‌نتیجه ماند.

وی در رابطه با راهکار فراکسیون برای ممانعت از تک‌روی‌ها افزود: فراکسیون نیاز به یک آسیب‌شناسی جدی در هیئت‌رئیسه و حوزه توافقات دارد تا در موارد ضروری مانند امروز راهکار اقدام آن مشخص شود. الآن این مسئله در فراکسیون مسکوت است و هیچ اقدامی به لحاظ اساسنامه نسبت به عضوی که رفتاری خارج از قاعده داشته، نمی‌توان انجام داد، اما باید این خلأ فراکسیون پر شود.

این عضو فراکسیون امید یادآور شد: افکار عمومی، اعضا و افرادی که برای فراکسیون هزینه دادند و ارزش‌افزوده‌ای برای آن فراکسیون محسوب می‌شوند، انتظار نداشتند که بعد از یک سال فعالیت فراکسیونی مجدد به توافقات پشت پا زده شود.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان