تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
در سوئیس تصمیم می‌گیرم

کفاشیان: به حرف وزیر ورزش امیدی ندارم

علی کفاشیان*
رویداد24- علی کفاشیان چند روز قبل راهی ازبکستان شد تا در کنار تیم ملی فوتسال باشد. رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس کمیته فوتسال آسیا که جام قهرمانی فوتسالیست‌ها را تقدیم کرد، از کار ارزشمندی که صورت گرفته و البته پاداشی که قرار است به ملی‌پوشان فوتسال تعلق بگیرد سخن به میان آورد.

علی کفاشیان در این گفت‌وگو در خصوص قهرمانی تیم ملی فوتسال، مسائل مربوط به تیم ملی، حاشیه‌های حضور جیانی اینفانتیو در ایران، بحث انتخابات فیفا، انتخابات فدراسیون فوتبال ایران، کارلوس کی‌روش، استعفای سرمربی و مدیر ورزشی تیم ملی، حاشیه‌های ساختمان تخصصی پزشکی بین‌المللی (ایفمارک) و... صحبت کرده است.

تسنیم: تیم ملی فوتسال پس از دو دوره ناکامی در رقابت‌های قهرمانی آسیا موفق شد مقام قهرمانی را کسب کند و این اتفاق هم در حضور شما رقم خورد. در این خصوص صحبت کنید.

بچه‌های تیم ملی فوتسال شایستگی خودشان را نشان دادند و در این دوره از رقابت‌ها خوب کار کردند. با تیم‌های خوب و مختلفی هم بازی کردند و موفق شدند به فینال برسند و در مسابقه نهایی هم با ازبکستان میزبان بازی داشتند. بازی روز آخر مقابل تماشاگران ازبکستانی هم سخت‌تر بود و هم اینکه بازیکنان استرس زیاد داشتند، اما توانستند قهرمان شوند و توانایی خودشان را نشان دهند. این تیم مطمئناً می‌تواند بازهم بهتر از این کار کند.

تسنیم: برای بازیکنان و کادرفنی پاداش ویژه‌ای در نظر گرفته‌اید؟

این موضوع را قطعاً در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مطرح خواهیم کرد تا برای بازیکنان و کادرفنی پاداشی ویژه در نظر گرفته شود، اما اکنون مبلغی مورد نظر نیست.

تسنیم: با قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا کادرفنی هم به کار خود ادامه خواهد داد. بااین شرایط پیش‌بینی‌تان از مسابقات جام جهانی در کلمبیا چیست؟

کادرفنی تیم ملی فوتسال خیلی خوب کار کرد. آنها به کار خود ادامه خواهند داد و مطمئناً با این کادرفنی می‌توانیم به آینده هم امیدوارم باشیم تا در جام جهانی نتایج خوبی بگیریم. این کادرفنی با بازیکنان همدل هستند، کنار هم خوب کار می‌کنند و فکر می‌کنم ترکیب خوبی را تشکیل داده‌اند. تیم ملی فوتسال کاملاًَ یکدست است و همدلی از هر چیز دیگری بیشتر اهمیت دارد. هدف ما در این مسابقات فقط قهرمانی بود و مطمئناً در جام جهانی هم فکرهای بزرگ در سر خواهیم داشت و با این کادر امید زیادی برای کسب نتایج خوب داریم.

تسنیم: روز جمعه (7 اسفند) انتخابات فیفا برگزار می‌شود. در این خصوص صحبت کنید که در نهایت قرار شد به چه کسی رأی بدهید. جیانی اینفانتینو یا شیخ سلمان؟

ما باید به سوئیس برویم و آخرین تصمیم‌مان را آنجا اتخاذ کنیم. باید تحولات را ببینیم، نظرات را بشنویم و ببینیم بهتر است چه تصمیمی گرفته شود و مطمئن باشید بهترین تصمیم گرفته خواهد شد.

تسنیم: کنفدراسیون فوتبال آسیا از شیخ سلمان که خودش رئیس آن است اعلام حمایت کرده، اما کشورهای پیشرفته‌ای مانند ژاپن، کره‌جنوبی، چین و حتی اردنی‌ها در آسیا اعلام کرده‌اند رأی‌شان اینفانتینوست. با توجه به اینکه این نامزد انتخابات فیفا به ایران سفر کرد و با شما هم جلسه‌ای داشت، آیا به او رأی خواهید داد؟

اینفانتینو به ایران آمد، جلسه گذاشتیم و نظرات او را هم شنیدیم. به نظرم نظرات دبیرکل یوفا خوب بود و ما هم در حال بررسی این نظرات و ایده‌ها هستیم. باید ببینم خروجی این بررسی‌ها چه خواهد شد و سپس تصمیم بگیریم، اما اینفانتینو هم گزینه خوبی است.

تسنیم: به نظر شانس بالایی هم برای ریاست فیفا دارد. اینفانتینو در گفت‌وگویی هم که با تسنیم داشت اعلام کرد سفرش به ایران در آینده فیفا تأثیر زیادی می‌گذارد. حالا که اینفانتینو به این اندازه به ایران اهمیت داده، چرا قاطعانه از او حمایت نمی‌کنید و رأی‌تان اعلام نمی‌شود؟

مطمئناً ما از این اعتماد و فضای موجود استفاده می‌کنیم. قرار است در سوئیس هم جلسه دیگری با اینفانتینو داشته باشیم و سعی می‌کنیم در این جلسه به آخرین نقطه نظرات و اشتراک‌ها نیز برسیم. در نهایت اگر ببینیم او گزینه خوبی است، رأی خواهیم داد.

تسنیم: شیخ سلمان را در جلسه کنفدراسیون فوتبال آسیا دیدید. او از اینکه اینفانتینو به ایران آمده بود، ناراحت نشد؟

نه، چرا باید ناراحت شود؟ کشور خودمان است و هر کسی هم پا به کشورمان بگذارد از او استقبال گرمی خواهیم داشت. شیخ سلمان و دیگر کاندیداها هم به ایران می‌آمدند از آنها به گرمی استقبال می‌شد.

تسنیم: موضوعی هم که پس از حضور اینفانتینو در ایران پررنگ‌تر شد، حاشیه‌های آن بود. افشین پیروانی، کارلوس کی‌روش، جواد نکونام و... در مصاحبه‌هایی معتقد بودند امثال آنها باید در جلسه حاضر می‌شدند، در حالی که هدف سفر اینفانتینو به ایران چیز دیگری بود، اما به مسائل حاشیه‌ای آن اهمیت داده شد.

این حاشیه‌ها همیشه هست و نباید زیادی به حواشی اهمیت داد بلکه باید موضوعات مهم را درک کرد.

تسنیم: البته پیروانی تأکید زیادی داشت و دارد که اینفانتینو به دعوت کی‌روش به ایران آمده و سرمربی تیم ملی به همین دلیل باید در جلسه حضور داشت. این در حالی است که اینفانتینو در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد به دعوت شما به ایران آمد نه کی‌روش.

اینفانتینو به دعوت ما به ایران آمد نه کی‌روش، اما این بحث‌ها نیز مطرح نیست. اگر کی‌روش هم به این جلسات می‌آمد ما استقبال می‌کردیم. هرچند اینفانتینو قبل از آمدن با کی‌روش هم تماس تلفنی داشت و ارتباط میان آنها بود. با این حال حضور اینفانتینو در ایران به دلیل ارتباط‌های خوبی بود که ما با فدراسیون فوتبال ایتالیا داریم. آنها برای حضور دبیرکل یوفا در ایران از ما درخواست کردند که پس از صحبت‌هایی که انجام دادیم مقدمات این سفر انجام شد. ما از اینفانتینو دعوت کردیم و نظرات را هم شنیدیم. این اتفاق افتاد و به نظرم حاشیه‌های آن هم مهم نیست.

تسنیم: البته این حاشیه کم تبعات نداشت و یکی از تبعات بزرگ آن عصبانیت کی‌روش بود که پس از آن هم بحث استعفا را مطرح کرد.

کی‌روش به تیم ملی توجه ویژه‌ای دارد و بحث استعفا هم جدا از بحث حاشیه‌هاست. به نظرم این استعفا به دلیل همان توجه ویژه به تیم ملی است. پس از استعفا ما جلسه داشتیم و نظرات را گرفتیم و سعی خواهیم کرد در آینده شرایط را مطلوب کرده و به نوعی به تقاضای کی‌روش عمل کنیم.

تسنیم: یکی از دلایل مهم کی‌روش برای استعفا که مربوط به ساختمان ایفمارک است. این مشکل چگونه حل خواهد شد؟

این ساختمان برای همه است، نه فقط یک نفر و قرار است همه از آن استفاده کنند. ساختمان ایفمارک به خوبی طراحی شده که هم تیم ملی، هم سایر ورزشکاران، هم گروه پزشکی-ورزشی و... می‌توانند از آن استفاده کنند.

تسنیم:  کی‌روش از تغییر کاربری آن شکایت دارد و گفته که این ساختمان قرار بوده فقط برای تیم ملی باشد. این اتفاق به چه شکل افتاده است؟

تغییر کاربری ساختمان به دستور خود من بوده، اما با این حال اولویت تیم ملی است و تیم ملی باید از امکانات آن استفاده کند. در کنار آن فعالیت‌های پزشکی نیز باید به خوبی صورت بگیرد و همانطور که گفتم این ساختمان برای همه است. نباید روی آن حساسیت وجود داشته باشد و به دنبال حاشیه بود.

تسنیم: یعنی در این خصوص با کی‌روش صحبت خواهید کرد که ساختمان ایفمارک صرفاً برای تیم ملی نیست؟

بله، صحبت کرده‌ایم و تمام این مسائل را به کارلوس کی‌روش گفته‌ایم.

تسنیم: کی‌روش هم قبول کرد؟

بله، بالاخره قبول می‌کند. در این خصوص صحبت‌هایی شد و باید بگویم تصمیم‌گیرنده نهایی من به عنوان رئیس فدراسیون هستم که دستور تغییر کاربری را دادم.

تسنیم: درباره استعفای افشین پیروانی چه نظری دارید؟ او از شما هم انتقادهای تندی را مطرح کرده بود.

صحبت‌های او هم به سلیقه خودش بوده و نظر خاصی ندارم. موضوع استعفا هم حل می‌شود.

تسنیم: در راستای همین صحبت‌ها بحث پیراهن‌های تیم ملی هم حسابی حاشیه‌ساز شد. مذاکرات با شرکت «هُومِل» به کجا رسید؟

با شرکت هومل هم صحبت شده، اما هنوز به تصمیم گیری نهایی نرسیده‌ایم. آنها به ایران آمدند و بازهم می‌آیند تا آخرین جلسات را برگزار کنیم و توصیه‌ها و پیشنهادهای نمایندگان این شرکت را می‌شنویم تا بعد از آن تصمیم بگیریم.

تسنیم: گویا علاوه بر تأمین البسه تیم ملی پیشنهاد مالی خوبی هم داده‌اند.

پیشنهادهایی داده‌اند، اما چون من در تهران نبودم از جزئیات آن بی‌خبرم. آقای درخشان در جریان بیشتر قضیه هستند و به زودی گزارش جلسات را به من خواهند گفت.

تسنیم: در خصوص انتخابات فدراسیون فوتبال چه تصمیمی گرفتید؟

من که هنوز هستم و تا انتخابات هم فرصت داریم.

تسنیم: برای حضور در انتخابات تصمیم قاطع دارید؟

نه، هنوز تصمیمم در این خصوص قاطعانه نیست.

تسنیم: پس برای حضور یا عدم حضور در انتخابات هم دو دل هستید...

بالاخره باید در این خصوص به جمع بندی نهایی برسیم و بعد تصمیم بگیریم.

تسنیم: موضوع دیگری هم که وجود دارد، بحث دستور شما برای راه ندادن دوباره دوربین‌های صداوسیما به ورزشگاه‌هاست.

در این خصوص هنوز دستوری داده نشده، اما قطعاَ این مسئله را به سازمان لیگ و باشگاه‌ها پیشنهاد خواهم داد که اگر به حق‌مان نمی‌رسیم مقابل حضور دوربین‌های صداوسیما در ورزشگاه‌ها را بگیریم.

تسنیم: اما این تصمیم یک بار سال گذشته با شکست مواجه شد. نهادهای امنیتی دوربین‌ها را به ورزشگاه‌ها راه دادند و از طرف دیگر سازمان لیگ و باشگاه‌ها 20 میلیارد غرامت به اسپانسر تبلیغات محیطی دادند.

دیگر باید تصمیم قاطعانه بگیریم. باشگاه‌های ما درآمدزا نیستند و باید مشکلات آنها به شکلی حل شود. با این روند پیش برویم، فوتبال نابود می‌شود. اعتقاد من این است که با این شکل اعتراض کردن می‌توان کاری کرد و حق‌مان را به شکلی بگیریم.

تسنیم: محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان در مجمع فدراسیون فوتبال اعلام کرد بحث بودجه حق پخش در برنامه ششم هیئت دولت گنجانده شده است. به گرفتن این بودجه چشم امید ندارید که می‌خواهید مقابل حضور دوربین‌ها را بگیرید؟

من چشم امید به این صحبت‌ها ندارم. ضمن اینکه بحث ما بودجه نیست، بلکه می‌خواهیم حق پخش تلویزیونی را از محل درآمدهای تبلیغات فوتبال بگیریم و باید به نحوی این پول را زنده کنیم.

*رییس فدراسیون فوتبال

گفت‌وگو: علیرضا محرمی

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان