تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۱۲ تير ۱۳۹۶

آیا بالون‌های معده، آینده کاهش وزن را رقم می زنند؟

استفاده از بالون های معده روشی کمتر تهاجمی و ارزان‌تر برای کاهش وزن است که محبوبیت آن روند صعودی را دنبال می کند. به جای ایجاد تغییر دائمی در بدن، یک بالون معده ابزار کمکی موقتی برای کاهش وزن محسوب می شود.

رویداد۲۴-استفاده از بالون های معده روشی کمتر تهاجمی و ارزان‌تر برای کاهش وزن است که محبوبیت آن روند صعودی را دنبال می کند. به جای ایجاد تغییر دائمی در بدن، یک بالون معده ابزار کمکی موقتی برای کاهش وزن محسوب می شود.چاقی یکی از جدی‌ترین مشکلات سلامت در سراسر جهان محسوب می شود. برآورد شده است که تا سال 2030 بیش از نیمی از جمعیت جهان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا باشند. از مشکلات سلامت مرتبط با آنها می توان به برخی انواع سرطان، دیابت نوع 2، بیماری قلبی، بیماری کبد چرب غیر الکلی، استئوآرتریت (آرتروز)، و فشار خون بالا اشاره کرد.

آیا بالون‌های معده آینده کاهش وزن هستند؟

به رغم پذیرش گسترده توسط پزشکان، عمل جراحی کاهش وزن مانند روش بای‌پس معده چندان مورد قبول مردم قرار نگرفته است. تنها یک تا دو درصد از مردمی که واجد شرایط جراحی کاهش وزن هستند، این کار را انجام می دهند. برای 99 درصد دیگر، ایده تغییر دائمی بدن و خطر عوارض تهدیدکننده زندگی برای کاهش وزن چندان ارزشمند به نظر نمی رسد تا تن به جراحی دهند. هزینه های بالای این قبیل جراحی ها نیز دلیل دیگری است که استقبال کم مردم را به همراه داشته است.

بالون معده چیست؟

استفاده از بالون های معده روشی کمتر تهاجمی و ارزان‌تر برای کاهش وزن است که محبوبیت آن روند صعودی را دنبال می کند. به جای ایجاد تغییر دائمی در بدن، یک بالون معده ابزار کمکی موقتی برای کاهش وزن محسوب می شود.

یک بالون سیلیکونی به وسیله آندوسکوپی (از طریق مری) وارد بدن می شود و سپس با محلول نمک استریل باد می شود. بالون بخشی از فضای معده را اشغال می کند و به بیمار در تنظیم اندازه وعده های غذایی سالم‌تر کمک می کند. کل این روند حدود 20 تا 30 دقیقه طول می کشد. بالون به مدت شش ماه در معده باقی می ماند که به نظر می رسد برای ایجاد تغییر در عادات غذا خوردن بیشتر بیماران کافی است.

طی این شش ماه، بیماران مشاوره غذایی و سبک زندگی نیز دریافت می کنند تا بهترین نتیجه ممکن کسب شود. پس از خارج کردن بالون، بیماران شش ماه دیگر به مشاوره ادامه می دهند تا وزن کاهش یافته را حفظ کنند.

آیا بالون های معده امن هستند؟

بنابر گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا، بالون معده تنها باید برای بزرگسالان چاق که شاخص توده بدنی آنها 30 تا 40 است و از طریق روش های دیگر، از جمله رژیم غذایی و ورزش، قادر به کاهش وزن خود نیستند، استفاده شود. در شرایطی که این دستگاه گزینه ای امن برای افراد چاق در نظر گرفته می شود، اما همواره خطرهایی برای هر روند پزشکی وجود دارند.

در همین راستا، احتمال مواجه با عوارض جدی مانند کم آبی بدن، عفونت، و ایجاد سوراخ در معده به واسطه سپسیس، وجود دارد که البته احتمال آنها زیاد نیست. شایع‌ترین عوارض جدی عدم تحمل دستگاه توسط بدن، که در قالب حالت تهوع غیر قابل تحمل، استفراغ یا درد رفلاکس تعریف می شود، است که به خارج کردن زود هنگام بالون ختم می شود. همچنین، گزارش هایی از پانکراتیت حاد و تورم بیش از اندازه خود به خود وجود دارند، اما این رویدادها بسیار نادر هستند.

بسیاری از پزشکان بر این باورند که خطرات مرتبط با چاقی بیشتر از خطرات مرتبط با استفاده از بالون معده هستند. برای این که استفاده از دستگاه بالون معده هرچه بیشتر جذاب‌تر باشد، باید به این نکته اشاره داشت که بیشتر مطالعات نرخ بالای عوارض جدی ناشی از جراحی بای‌پس معده را گزارش کرده اند.

اگر در مورد وزن خود نگران هستید، ابتدا با پزشک خود درباره تغییرات سبک زندگی صحبت کنید. بیشتر پزشکان جراحی های کاهش وزن را به عنوان آخرین راهکار توصیه می کنند و بیشتر بر رژیم غذایی، ورزش و مشاوره تغذیه ای تاکید دارند.

برچسب ها: چاقی ، معده ، اضافه ، وزن ، رویداد24
نظرات شما
پیشخوان