تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۱۷ تير ۱۳۹۶
غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

جامعه نیاز به گفت‌وگو دارد نه گفت‌وشنود

یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در این رابطه که آیا نباید پیش از آتش‌بس، گفت‌وگو ملی محقق شود یادآور شد: عبارت آتش‌بس را خیلی برای جامعه خوب نمی‌دانم زیرا این کلمه فی النفسه در درون خود با تحریک و التهاب همراه است، اما این نکته را باید در نظر داشت که جامعه ما نیاز به گفت‌وگو نه گفت‌وشنود دارد زیرا گفت‌وشنود یعنی یکسری می‌گویند، دیگران گوش می‌کنند ولی در سطح ملی، جناحی و نخبگان نیاز به یک گفت‌وگو واقعی احساس می‌شود.
جامعه نیاز به گفت‌وگو دارد نه گفت‌وشنود

رویداد۲۴- یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در این رابطه که آیا نباید پیش از آتش‌بس، گفت‌وگو ملی محقق شود یادآور شد: عبارت آتش‌بس را خیلی برای جامعه خوب نمی‌دانم زیرا این کلمه فی النفسه در درون خود با تحریک و التهاب همراه است، اما این نکته را باید در نظر داشت که جامعه ما نیاز به گفت‌وگو نه گفت‌وشنود دارد زیرا گفت‌وشنود یعنی یکسری می‌گویند، دیگران گوش می‌کنند ولی در سطح ملی، جناحی و نخبگان نیاز به یک گفت‌وگو واقعی احساس می‌شود.

طرح "آتش‌بس یک‌طرفه" از سوی طراح خود علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرا مجلس پیشین به دلیل قرارداد نفتی میان شرکت نفت ایران و توتال فرانسه نقض شد.

زاکانی در یادداشتی در واکنش به امضای نخستین نمونه از قراردادهای جدید نفتی میان شرکت نفت ایران و توتال فرانسه، نوشت: «اینجا موضوعی اصلی است نه فرعی، وقت آتش به اختیار، فریاد کشیدن و اقدام مناسب است و آتش‌بس، هرچند یک‌طرفه جایز نیست؛ پس بسم‌الله.»

این مسئله نشان می‌دهد که اصولگرایان با "آتش‌بس یک‌طرفه" و "آتش به اختیار" به‌صورت سلیقه‌ای رفتار می‌کنند و بر اساس منافع حزبی و گروهی خود بر اساس نیاز یکی از این دو را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند. این مسئله کاملاً بسته به تشخیص گروه سیاسی مورداشاره قرار دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که نیاز است پیش از طرح "آتش‌بس یک‌طرفه" گفت‌وگو ملی شکل گیرد تا طیف‌های سیاسی بر اساس منافع کلی کشور قدم بردارند.

غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، در گفت‌وگو با رویداد۲۴در رابطه با برخورد سلیقه‌ای اصولگرایان حتی با پیشنهاد‌های خود گفت: در کشور یک دل‌بستگی جدی به تحولات، ثبات و امنیت وجود دارد بنابراین طبیعی است نگرانی‌هایی بابت برخی از تناقضات در جامعه وجود داشته باشد زیرا این امر جامعه را به سمت مباحث حاشیه‌ای سوق می‌دهد و نهایتاً توسعه با اختلال مواجه خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: این نگرانی در جریانات اصلاح‌طلب و اصولگرا باهم وجود دارد و اینکه کمک شود تا جامعه به سمت آرامش، گفت‌وگو و تفاهم پیش برود، خواست هر دو است و به نظر می‌رسد اتفاقاتی که در برخی از ایام مقدس روی داد، استفاده ابزاری از نام اصولگرایی بود زیرا پیام اصلی رأی‌دهندگان در 29 اردیبهشت‌ماه نیاز به وحدت و انسجام ملی بود.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها اظهار داشت: متأسفانه شاهد بودیم این افراد برخی مردم را متهم کردند و مسئولین را به شکل نامناسبی مورد خطاب قراردادند و درواقع آتشی را ریختند که جامعه ما از آن احتراز می‌کند.

ظریفیان در ادامه ابراز کرد: امروز همین افراد بحث آشتی را به میان می‌کشند، مسئله‌ای که آنان در به چالش کشاندنش نقش مهمی داشتند و اینکه آقای توکلی به‌عنوان یکی از افراد شناسنامه‌دار اصولگرایی از این امر استقبال می‌کند، نشان می‌دهد نیاز به آن احساس می‌شود. امیدوارم موفق شویم با سرمایه عظیمی که بعد از 29 اردیبهشت ایجادشده به سمت مسائل اساسی‌تر حرکت کنیم.

وی در خصوص نقض آتش‌بس نیز خاطرنشان کرد: این مسئله نشان می‌دهد که بخشی از جریان موردنظر نگران این کار است و هنوز اصولگرایان دراین‌باره به یک انسجام هدفمند دست نیافته‌اند، ولی به‌هرحال به نظرمی‌رسد دغدغه‌ای است که جناح اصولگرا دارد.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در این رابطه که آیا نباید پیش از آتش‌بس، گفت‌وگو ملی محقق شود یادآور شد: عبارت آتش‌بس را خیلی برای جامعه خوب نمی‌دانم زیرا این کلمه فی النفسه در درون خود با تحریک و التهاب همراه است، اما این نکته را باید در نظر داشت که جامعه ما نیاز به گفت‌وگو دارد نه گفت‌وشنود، زیرا گفت‌وشنود یعنی یکسری می‌گویند، دیگران گوش می‌کنند ولی در سطح ملی، جناحی و نخبگان نیاز به یک گفت‌وگو واقعی احساس می‌شود.

ظریفیان در ادامه اضافه کرد: دو جناح سیاسی با نیت اصلاح و رفتاری مشفقانه و خیرخواهانه نیازمند این گفت‌وگو هستند و اگر رخ ندهد، طبیعتاً دعوت مردم به‌نوعی همزیستی مصلحانه به وقوع نخواهد پیوست.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان