تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۱۸ تير ۱۳۹۶

انتخاب نحوه زایمان با مادر است

رییس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران عدم ارتباط مناسب بین پزشک و بیمار را از دلایل شکایت از پزشکان عنوان کرد و گفت: پزشک باید همه شرایط را برای بیمار توضیح دهد، در حالی که در ایران خیلی عادت به این کار نیست و واقعیات به خانواده‌ گفته نمی‌شود.
رویداد۲۴رییس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران عدم ارتباط مناسب بین پزشک و بیمار را از دلایل شکایت از پزشکان عنوان کرد و گفت: پزشک باید همه شرایط را برای بیمار توضیح دهد، در حالی که در ایران خیلی عادت به این کار نیست و واقعیات به خانواده‌ گفته نمی‌شود.

اعظم موسوی، رییس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران درباره چرایی در صدر بودن شکایات از پزشکان زنان و زایمان اظهار کرد: هر رشته‌ای که بیماران اورژانسی بیشتری داشته باشد، میزان شکایت از آن رشته بیشتر است، از همین‌رو در تمام دنیا شکایات از متخصصان زنان و مامایی بالاترین رتبه را دارد.

او با بیان اینکه پزشک در رشته زنان و مامایی با دو بیمار سر و کار دارد، گفت: پزشک در اینجا با مادر و جنین طرف است از سوی دیگر گاهی اوقات حاملگی شرایط غیرطبیعی را برای مادر ایجاد می‌کند، مانند فشارخون بارداری، کبد چرب در بارداری که خانواده‌ها بدون در نظر گرفتن این شرایط غیرعادی انتظار دارند که مادر و فرزند سالم باشند.

رییس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران تاکید کرد: در دیگر بیماری‌ها بیمار انتظار شرایط بد را دارد، اما در بارداری خانواده و مادر انتظار شرایط سالم و عادی را دارند که گاهی این اتفاق نمی‌افتد و به همین دلیل شکایت از متخصص زیاد می‌شود.

موسوی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات ما این است که ممکن است ارتباط بین پزشک و بیمار به خوبی برقرار نشود، چرا که ارتباط برقرار کردن با بیمار یک مهارت خاصی را لازم دارد و پزشک باید همه شرایط را برای بیمار توضیح دهد، در حالی که ما در ایران خیلی عادت به توضیح به بیمار نداریم و واقعیات به خانواده گفته نمی‌شود، چراکه نمی‌خواهیم آن‌ها را ناراحت کنیم.

او با بیان اینکه عدم توضیح پزشک باعث می‌شود؛ سوء تفاهم برای بیمار ایجاد شود، گفت: در اجرای طرح زایمان طبیعی نیاز به یک پیش شرط‌های اساسی است که یکی از این پیش شرط‌ها مسئله فرهنگی است که خوشبختانه این مسئله بهتر شده است و میزان زایمان‌های طبیعی رو به افزایش است.

رییس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران به آموزش‌های زایمان حین و قبل از بارداری اشاره کرد و گفت: بالطبع یک خانم باردار باید شرایط زایمان طبیعی یا سزارین را بپذیرد و عوارض هر کدام را بشناسد و در نهایت مادر پس از فراگیری آموزش‌های لازم اگر درخواست سزارین داشت، باید این درخواست مادر اجرایی شود. در قوانین کشور ما درخواست مادر یکی از دلایل انجام سزارین می‌تواند باشد.

موسوی تاکید کرد: به دلیل این مسائل که جزو لاینفک رشته زنان و مامایی است، این رشته بسیار حساس، سنگین و مشکل است، چراکه از نظر کاربردی اهمیت زیادی در سلامت جامعه و زنان دارد و امیدوارم بتوانیم با آموزش‌های لازم و فرهنگ‌سازی مناسب علم و آگاهی افراد را بالا ببریم تا با همکاری بیشتر با پزشک به بهترین نتایج برسیم.
منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان