تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
صوفی، دبیر کل حزب پیش‌روی اصلاحات در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

برنده رأی اعتماد به کابینه لاریجانی بود/ رأی نیاوردن بیطرف نهایت ضعف فراکسیون امید بود

علی صوفی، دبیر کل حزب پیش‌روی اصلاحات گفت: آنچه شورای عالی سیاست‌گذاری به آن می‌پردازد و سیاست ورزی می‌کند معطوف به فرایند انتخابات است که برای پس از انتخابات و نحوه حضور و تصمیم‌گیری در عرصه قدرت هیچ سازوکاری ندارد. حداکثر چند ملاقات با کانون‌های قدرت و تصمیم‌گیری داشته باشند و توصیه‌هایی ردوبدل شود، اما هیچ سازوکار تضمینی برای شرکت در تصمیم‌گیری‌ها در عرصه قدرت پیش‌بینی نکرده‌اند، نهایتاً هم این فرایند تنها تا برگزاری انتخابات و کشاندن مردم در پای صندوق‌های رأی و مقابله با رقیب در عرصه انتخابات پیش می‌رود.
رویداد۲۴علی صوفی، دبیر کل حزب پیش‌روی اصلاحات گفت: آنچه شورای عالی سیاست‌گذاری به آن می‌پردازد و سیاست ورزی می‌کند معطوف به فرایند انتخابات است که برای پس از انتخابات و نحوه حضور و تصمیم‌گیری در عرصه قدرت هیچ سازوکاری ندارد. حداکثر چند ملاقات با کانون‌های قدرت و تصمیم‌گیری داشته باشند و توصیه‌هایی ردوبدل شود، اما هیچ سازوکار تضمینی برای شرکت در تصمیم‌گیری‌ها در عرصه قدرت پیش‌بینی نکرده‌اند، نهایتاً هم این فرایند تنها تا برگزاری انتخابات و کشاندن مردم در پای صندوق‌های رأی و مقابله با رقیب در عرصه انتخابات پیش می‌رود.

رأی اعتماد به کابینه نشان داد که فراکسیون امید دارای نقاط ضعف جدی است که باید برای رفع آن گام‌های محکمی برداشت. سعید حجاریان در بیان تحلیل خود از رأی اعتماد وزرا در مجلس شورای اسلامی گفته است که «روند شورای سیاست‌گذاری باید اصلاح شود.» محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید نیز مطرح کرده که «اصلاح‌طلبان باید خود را اصلاح کنند.»

دو سال دیگر انتخابات مجلس را در پیش روداریم به نظر می‌رسد که مجموعه مسائل روی‌داده در این دو سال در مجلس ازجمله ورود به خانه ملت به نام لیست امید، انتخاب هیئت‌رئیسه، رأی اعتماد به وزرا و... باید برای تهیه فهرستی تحت این نامه برای آینده موردتوجه جدی قرار گیرد زیرا در صورت تکرار مجدد اشتباهات گذشته مردم خیلی صریح جناح رقیب را ترجیح خواهند داد.

علی صوفی، دبیر کل حزب پیش‌روی اصلاحات در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با نیاز به تغییرات در اصلاح‌طلبان گفت: آقای حجاریان از اصلاح ساختاری صحبت به میان آورده است و معنای نظر آقای عارف این است که در جامعه اصلاح‌طلبی مشکلی وجود دارد که باید اصلاح شود، این‌ها را باید از دو نگاه موردتوجه قرارداد.

وی در ادامه یادآور شد: درنظرآقای حجاریان تأکید شده که یکسری ضعف‌هایی درروند سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری وجود دارد که فرایند انتخابات را با فرایند تصمیم‌گیری در عرصه قدرت باید جداگانه دید. آنچه شورای عالی سیاست‌گذاری به آن می‌پردازد و سیاست ورزی می‌کند معطوف به فرایند انتخابات است که برای پس از انتخابات و نحوه حضور و تصمیم‌گیری در عرصه قدرت هیچ سازوکاری ندارد. حداکثر چند ملاقات با کانون‌های قدرت و تصمیم‌گیری داشته باشند و توصیه‌هایی ردوبدل شود، اما هیچ سازوکار تضمینی برای شرکت در تصمیم‌گیری‌ها در عرصه قدرت پیش‌بینی نکرده‌اند، نهایتاً هم این فرایند تنها تا برگزاری انتخابات و کشاندن مردم در پای صندوق‌های رأی و مقابله با رقیب در عرصه انتخابات پیش می‌رود.

صوفی در این رابطه اضافه کرد: به‌محض آنکه انتخابات تمام می‌شود تصمیم‌گیری‌ها در عرصه قدرت با آن سازوکارهای خاصی که وجود دارد شروع می‌شود و در این بخش شورای عالی سیاست‌گذاری چیز خاصی در دست ندارد و نمی‌تواند مؤثر واقع شود.

دبیر کل حزب پیش‌روی اصلاحات در رابطه با ضعف‌های فراکسیون امید که لیست آن از سوی شورای سیاست‌گذاری تهیه شد، اظهار داشت: فراکسیون امید در حال حاضر در کانون قدرت حضور دارد و این تنها سازوکاری است که خارج از پروسه انتخابات در عرصه تصمیم‌گیری در قدرت دارد و بخشی از صحبت‌های دکتر عارف که مورداشاره قرار گرفت درواقع معطوف به نمایندگانی است که بنام اصلاح‌طلب عضو این فراکسیون هستند، اما در عمل به شکل دیگری رفتار می‌کنند و درواقع از آن‌ها گله کرده است.

وی بیان کرد: آقای حجاریان از ساختار تصمیم‌گیری در عرصه انتخابات و قدرت گله می‌کند و دکتر عارف هم به نحوه تصمیم‌گیری در عرصه قدرت اشاره دارد درحالی‌که بدون توجه به سازوکار تصمیم‌گیری در عرصه انتخابات نمی‌توان آن را مورد تجزیه‌وتحلیل قرارداد. تصمیم‌گیری در عرصه قدرت به تصمیم‌گیری در عرصه انتخابات بستگی دارد.

صوفی در این خصوص افزود: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند از افراد گله کنند زیرا تنها به یکسری توصیه‌های اخلاقی برمی‌گردد و هیچ تضمین اجرایی در آن وجود ندارد. این طیف سیاسی نیازمند ضمانت‌های اجرایی است، بنابراین باید آسیب‌شناسی کند و تحلیل‌های امثال آقای حجاریان را مدنظر قرار دهد.

دبیر کل حزب پیش‌روی اصلاحات در ادامه تصریح کرد: در انتخاب رئیس مجلس از سوی برخی اصلاح‌طلبان مطرح شد که بهتر آن است تا لاریجانی به خاطر مدیریت بهتر برای ریاست انتخاب شود و با این حسن نیت پشت دکتر عارف را خالی کردند و به حمایت از لاریجانی پرداختند و توجه نداشتند که چنین انتخابی یک شمشیر دو دم است. اگر لاریجانی بتواند مشکلات برخی را حل کند آن‌ها مسائل شخصی است درحالی‌که اصلاح‌طلبان نباید مسائل عام را فدای چنین موضوعاتی کنند.

وی در این رابطه گفت: نتیجه چنین رفتاری در رأی‌دهی به کابینه دیده شد. لاریجانی با تمام ابزارهای قدرتی که در اختیار دارد به صحنه ورود پیدا کرد و تصمیمات را به نفع خود تغییر داد. در مورد کابینه بدون تردید جامعه این قضاوت را خواهد داشت که برنده اصلی آقای لاریجانی بااقتدار کامل بود که به‌طور حتم پیش از آن تمهیداتی در نظر گرفته بود که درنهایت به نتیجه دلخواه دست پیدا کرد.

صوفی در همین خصوص ابراز کرد: در این میدان فراکسیون امید حتی موفق نشد برای آقای بیطرف که وابسته به آن‌ها بود، رأی اعتماد بگیرد که نشان‌دهنده نهایت بی‌عملی و ضعف است. درحالی‌که تمام وزرا پیشنهادی با حمایت کامل فراکسیون امید توانستند به کابینه راه پیدا کنند، اما حداقل از دیگر نماینده‌ها درخواست نکردند که به آقای بیطرف رأی دهند که این ضعف‌ها به اشاره آقای حجاریان و عارف مربوط می‌شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان