تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
علی شکوری‌راد:

شکست خوردگان انتخابات باید خودشان را بازسازی و اصلاح کنند

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: دانشجویان مجرای آگاهی‌بخشی جامعه هستند. دانشجویان دریافت کننده و توزیع کننده آگاهی هستند.
رویداد24- دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: دانشجویان مجرای آگاهی‌بخشی جامعه هستند. دانشجویان دریافت کننده و توزیع کننده آگاهی هستند.

علی شکوری‌راد در هفتاد و سومین مجمع سالیانه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران اظهار کرد: پیروزی چشم‌گیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در انتخابات را تبریک می‌گویم.این پیروزی با اراده مردم به نتیجه رسید و امیدی در دل‌ها بوجود آورد که منشاء حیات و سرزندگی است؛ اگرچه هنوز دستیابی به مطالبات بر حق مردم و دانشجویان زمان می‌برد اما همین امید، دستیابی به آن را سهل می‌کند.

وی ادامه داد: شرایط سخت و دشواری را سپری کردیم. تهدیدها، مشکلات زیادی وجود داشت اما ما نترسیدیم و کنار نکشیدیم، با همبستگی که ناشی از اتحادمان در دوره‌های پیشین بود این تهدیدها را به فرصت تبدیل کردیم تا نتیجه دلخواه را بدست بیاوریم.

وی خطاب به رقبای اصلاح‌طلبان ابراز عقیده کرد: طرف مقابل ما که سال‌ها در ناز و نعمت و امنیت بود با وجود فرصتی که سه دوره مجلس و دو دوره ریاست جمهوری گذشته به آن‌ها داده بود نتوانست دل مردم را به دست بیاورد و رایشان را کسب کند. من به آن‌ها نصیحتی دارم که به جای آن‌که فکر کنند شکست خوردند و واکنش‌های خشمگینانه به خرج دهند قدری تامل کنند و به خود بیایند. آن‌ها اگر می‌خواهند در جمهوری اسلامی باقی بمانند و قدرتی در نظام کسب کنند باید خودشان را بازسازی و اصلاح کنند. آن‌ها امکانات و فرصت زیادی در اختیار داشتند اما جوری رفتار کردند که امروز دیگر مردم آن‌ها را نمی‌خواهند از این رو به آن‌ها نصیحت می‌کنم که در بازسازی خود بکوشند. ما هم امیدواریم که در آینده نیروهای رقیب ما با فکر و برنامه وارد کارزار رقابت شوند و با اندیشه خودشان را عرضه کنند تا اگر توانستند نظر مردم را جلب کنند به خدمت مردم دربیایند.

دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی هم‌چنین گفت: ما دوست داریم رقبای‌مان دارای فکر و برنامه باشند و همه ما در یک رقابت سالم شرکت کنیم. امیدوارم که رقبا به فکر منحل کردن رقابت سیاسی با ابزارهای قدرتی که دارند نباشند. به امید آنکه این شکست اخیر برای آن‌ها عبرت‌آموز باشد.

وی با اشاره به «آینده سیاست ورزی دانشجویان ایران» که موضوع سخنرانی‌اش در این نشست بود، گفت:‌ برای پرداختن به این سوال که چرا باید در مورد آینده سیاست ورزی دانشجویان مسلمان صحبت کنیم مقدمات زیادی لازم داریم؛ مهمترین نکته آن است که بدانیم سیاست ورزی در جمهوری اسلامی ایران با دیگر جاهای دنیا متفاوت است در هیچ جای دنیا فکر نمی‌کنند که دانشجویان باید وارد مسائل سیاسی شوند. او را تجربه‌اندوز می‌دانند و تجربه‌هایش را برای ورود به سیاست کافی نمی‌دانند. اساسا عقیده دارند که سیاست‌ورزی عنوان بزرگی است که به سیاستمداران اختصاص دارند.

وی‌ افزود:‌ در ایران پس از انقلاب اسلامی حضور دانشجویان بسیار پررنگ شد. گاهی حتی این دانشجویان سرنوشت کل کشور را عوض می‌کردند. در برخی دوره‌ها پای صندوق انتخابات بودند در دوره‌ای دیگر فرد جدیدی را برای حضور در انتخابات به مردم معرفی می‌کردند و به طور کلی در دوره‌های مختلف تاثیرات سیاسی اجتماعی زیادی ایجاد کردند و حتی خودشان به تیتر یک تبدیل شدند. دانشجویان در ایران هم اوج وهم فرود را تجربه کردند. به همین دلیل است که به فعالیت‌های سیاسی دانشجویان در ایران جنبش دانشجویی می‌گویند.

شکوری‌راد یادآور شد: علت این‌که دانشجویان پس از انقلاب به این جایگاه رسیدند یکی منزلت دانشجویان در اوایل انقلاب و یکی دیگر کثرت آن‌ها در زمان حاضر است. در جمعیت نزدیک به هشتاد میلیون نفر امروز ایران سه میلیون و نیم دانشجو وجود دارد. از طرفی هم با اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی احزاب به رسمیت شناخته شده‌اند اما در فرایند انتخابات کنش سیاسی موثری ندارند در واقع رسمیت آن‌ها حداقلی است. سقف اثرگذاری احزاب در کشور ما حدی دارد در چنین فضایی که کنش گران سیاسی محدود می‌شوند خود به خود به بخشی از سنگینی بار سیاست بر دوش دانشجویان می‌افتد.

وی با بیان این‌که «آرمان‌گرایی از ویژگی‌های فعالیت دانشجویی است» گفت: دانشگاه محل تجمع دانشجویان است و آن‌ها در اوقات فراغت می‌توانند به مسائل جز مسائل درسی بپردازند. مسلم است که از دل این گردهمایی و آرمانگرا بودن کنش‌های سیاسی بیرون می‌آید. نتیجه آن افزایش آگاهی از درون جامعه می‌شود. درست است رسانه‌ها و فضای مجازی مسؤول انتقال اخبار هستند و به عاملی نیاز دارند که این عامل همین دانشجویان هستند. دانشجویان مجرای آگاهی‌بخشی جامعه هستند. دانشجویان دریافت کننده و توزیع کننده آگاهی هستند. دانشجویان از هر قشری و از هر طبقه اقتصادی در کنار هم قرار می‌گیرند و این کنار هم قرار گرفتن به یک فرصت ویژه تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی دو آرمان اصلی جنبش دانشجویی است که از انقلاب تا به حال مسلمان بودن و اسلامی عمل کردن هم به آن اضافه شده است. به نظر من آینده سیاست ورزی دانشجویی با همین آرمان‌ها خواهد بود. در قانون اساسی مان وجه عدالت و آزادی نهادینه شده است. پیگیری این آرمان‌ها توسط دانشجویان مسلمان در دانشگاه انجام می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم‌چنین گفت: امروز پس از 37 سال از انقلاب دانشجویان می‌دانند که یک انقلاب اصیل دارند. شعارهای اصیل و اتحاد مردم دلیل بر پیروزی انقلاب بود. انقلاب ما یک رهبر به نام امام خمینی(ره) داشت که جمعیت بدرقه کننده‌اش از جمعیت استقبال کننده‌اش بیشتر بود این موضوع نشاندهنده عملکرد درست او بود. انجمن‌های اسلامی می‌دانند که در این نظام هستند و شاید با جزئیاتی مشکل داشته باشند اما با کلیات آن هیچ مشکلی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: نباید با کوچکترین تردیدی دستگیره‌های خود را رها کنیم باید به داشته‌ها و باورهای خودمان اعتماد کنیم. انقلاب اصیل‌مان را با تردیدها نباید رها کنیم. در شرایطی که هنوز احزاب مان در تنگنا هستند دانشجویان باید فعالیت خود را ادامه دهند. آینده سیاسی برای دانشجویان مسلمان مشخص است دانشجویان می‌توانند خلاءهای سیاسی را پر کنند. فضای دانشگاهی ما به حضور پرشور دانشجویان نیاز دارند.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان