تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
محسنی‌اژه‌ای اعلام کرد

حکم قصاص نفس قاتل بنیتا صادر شده‌است/فضای مجازی آسایش و امنیت جامعه را مختل کرده است

سخنگوی قوه‌قضاییه از صدور حکم قصاص برای قاتل بنیتا خبر داد.

رویداد۲۴-حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه در یکصد و هجدهمین نشست خبری خود ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس از صدور حکم قصاص برای قاتل بنیتا خبر داد.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری عصر امروز خود در پاسخ به اینکه‌ آیا حکم پرونده بنیتا صادر شده است، گفت: بله، حکم این پرونده صادر شده و باید ابلاغ شود. البته این حکم قابل تجدید نظر است. چون متهم ردیف اول چند اتهام داشته که یکی از آنها قتل عمد بوده که برای آن حکم قصاص نفس صادر شده است.

فضای مجازی آسایش و امنیت جامعه را مختل کرده است/ افراد به صرف داشتن مذهب و صنف خاص بازداشت نمی‌‌شوند

سخنگوی قوه‌قضاییه با تشریح اقدامات دستگاه‌قضایی در احصا و اولویت‌بندی حقوق عامه، آمار سوانح جاده‌ای در کشور را بالا عنوان کرد و گفت: مسلما می‌شود با اصلاح راه‌ها، کنترل فنی بیشتر، استفاده از وسایل حمل و نقل مناسب‌تر و متعهد کردن شرکت‌های حمل نقل نتیجه بهتری بگیریم


اژه‌ای گفت: فراموش نکنیم در آغاز انقلاب و سال ۵۹ دشمن نه تنها یک جنگ تمام عیار علیه ما به راه انداختند بلکه جنگ داخلی هم به راه انداخت اما مردم انقلابی ما توانستند همه مراحل را پشت سر بگذارند و اقدامات تروریستی را پاسخ دادند و با داعش آن زمان جنگیدند تا امروز جواب تحریم‌ها را پاسخ دهند. فراموش نکنیم این ملت چه کار بزرگی  را رقم زده است.


معاون اول قوه‌قضاییه به در پیش بودن ماه محرم اشاره کرد و گفت: امیدوارم محرم و صفر را پاس داریم و با مراسم‌های پرشور و پر محتوا این ماه‌ها پشت سر بگذاریم.


وی با بیان اینکه توقع است قوه قضاییه ورود بیشتری به حقوق عامه کند،‌اظهار کرد: دادستان کل کشور و بازرسی کل کشور از سال‌ها قبل سعی در احصا حقوق عامه کرده و مقدار زیادی از این کار را انجام داده و مسائل را اولویت‌بندی کرده‌اند. امیدوارم انشالله دولتمردان هم کمک کنند تا این امر سامان بگیرد.


 سخنگوی قوه‌قضاییه راجع مساله تصادفات جاده ای گفت: تلفات جاده در همه جای دنیا است اما در کشور ما تلفات جاده‌ای زیادی وجود دارد . مسلما می‌شود با اصلاح راه‌ها، کنترل فنی بیشتر، استفاده از وسایل حمل و نقل مناسب‌تر و متعهد کردن شرکت‌های حمل نقل نتیجه بهتری بگیریم و امیدوارم وزارتخانه های دخیل در این زمینه اقدام کنند.


محسنی اژه ای با اشاره به این که مردم سرمایه‌گذاری‌های برای گذراندن امور زندگی خودشان انجام می‌دهند گفت: افراد سرمایه خودشان را در اختیار مؤسسات لیزینگی، مالی و اعتباری مانند کاسپین و ثامن الحجج قرار می دهند. که بعدها با مشکلاتی رو به رو شدند.


وی تاکید کرد: مردم باید سرمایه خودشان را در تعاونی‌های اعتباری معتبر سرمایه گذاری کنند و دولت باید به مردم کمک کند تا سرمایه‌های کوچک قابل اطمینان در جایی مطمئن سرمایه گذاری شود.


سخنگوی قوه قضائیه خاطر نشان کرد: سرمایه باید بیشتر در تولید به کار گرفته شود.


معاون اول قوه‌قضاییه با اشاره به تبلیغات این موسسات مالی در صدا و سیما گفت: صدا و سیما باید توجه بیشتری به انتشار تبلیغات خود کند. آنان باید تحقیق کنند این موسسه از کجا آمده و با پول مردم چه خواهد کرد.


محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی امروز آسایش و آرامش و امنیت جامعه را مختل کرده است. آمار قتل در امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵ بیشتر شده است. خانواده‌ها، کارشناسان و روانشناسان باید نسبت به این مسئله حساس باشند.


وی با اشاره به حادثه کشته شدن کودک یازده ساله و رها کردن جسد وی در اتوبان تهران- قم گفت: باید دید چه اتفاقی می‌افتد که جوانی با بیش از ۴۰ ضربه چاقو شخصی را از پای در می‌آورد.


معاون اول قوه قضاییه افزود:  این موضوع در دستور کار دادستان کل کشور و معاونت محترم پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه قرار گرفته تا به این موضوعات رسیدگی کنند.


محسنی‌اژه‌ای در تشریح اقدامات دستگاه‌قضایی در برخورد با زمین‌خواری و کوه‌خواری اظهار کرد: از جمله مسایلی که در استان‌های مختلف درگیر هستیم همین موضوع است. اجمالا اینکه یکی از مواردی که دولت باید اقدام جدی کند این مساله است. در مناطقی مثل جنگل ناهارخوران و جاهایی دیگر شمال که زمین ارزشمند است این اتفاق می‌افتد. معمولا افرادی که که ساخت و ساز می‌کنند یک مجوزی گرفتند ولو اینکه از  مرجع صالح نبوده است.


سخنگوی قوه‌قضاییه خاطرنشان کرد: به دولت گفتیم شما این مساله را سامان دهی کنید. حریم‌های مناطق و زمین‌ها باید مشخص شود تا مقابل سوءاستفاده‌ را گرفت. در ۶ ماهه اول در ۲۰ استان گزارش تکمیل شده و طبق آن در حدود ۱۸۲۴۷هکتار زمین رفع تصرف شده است که از این مقدار ۲۹۶۹ هکتار مربوط به استان تهران بوده است. در این ۶ ماه بیش از ۳۰۰۰ قلع و قمع در این ۲۰ استان داشتیم.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از کشفیات مواد مخدر در ۶ ماه نخست سال دارید، گفت: آمار دقیقی فعلا ندارم  اما یکی از مشکلات دستگاه قضایی پرونده‌های مربوط به مواد مخدر اعم از سنتی و صنعتی است. آثار مواد مخدر صنعتی بیشتر  است و بسیاری از تصادفات، قتل‌ها و شرارت‌ها در اثر مصرف مواد مخدر صنعتی است.


 محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: در ۶ ماه اول سال  ۱۶۰هزار ۹۴۵ کیلو مواد مخدر کشف شده به دادسرا گزارش شده که از اینها بیش از ۳هزار کیلو هروئین، ۲۹۹ کیلو شیشه و ۱۱۱ کیلو کراک بود. مجموعه دولت، مجلس، قوه‌قضاییه و مردم باید کاری کنیم این مقدار مواد مخدر وارد کشور و توزیع نشود.


معاون اول قوه‌قضاییه درباره بازداشت اخیر تعدادی از فعالان صنف‌های مختلف از جمله محمود بهشتی گفت: هیچ کس بعنوان فرهنگی بازداشت نمی‌شود. خبرنگار بخاطر خبرنگار بودن بازداشت نمی‌شود و هیچ فردی تحت عنوان بهایی بودن نیز بازداشت نمی‌شود.


او افزود: ممکن فرد شیعه مرتکب جرمی شود و بازداشت شود یا علیه آن دادخواستی صادر شود و محکوم شود. تفاوتی نمی‌کند فرد بازداشت شده چه حرفه و مذهبی داشته باشد.


محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: هیچ فردی بخاطر داشتن مذهب، عقیده و صنف بازداشت نمی‌شود. اگر فردی  مرتکب جرمی  شود بازداشت می‌شود. اگر جرم او ثابت شد محکوم می‌شود. این فردی (محمود بهشتی) که اسم بردید محکوم مسائل امنیتی است و ۵ سال محکومیت قطعی دارد و جرمش صنفی نیست. او  مرتکب جرم امنیتی است و مراحل دادرسی را گذارنده و در حال تحمل کیفر است.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان