تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۰۳ مهر ۱۳۹۶
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

بودجه‌ای برای ایمن‌سازی مدارس نداریم/ مدارس ناایمن باید تخلیه شوند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه آموزش و پرورش برای بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس بودجه ندارد و باید هرچه سریعتر این مشکل را حل کند، گفت: در حال حاضر مدارسی که شرایط بحرانی دارند، باید به سرعت تخلیه و دانش‌آموزانش به مکان‌های استیجاری و کانکس‌های‌ ایمن منتقل شوند یا اینکه مدارس مقاوم تا زمانی که ایمن‌سازی انجام شود؛ دو شیفته شوند.
رویداد۲۴عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه آموزش و پرورش برای بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس بودجه ندارد و باید هرچه سریعتر این مشکل را حل کند، گفت: در حال حاضر مدارسی که شرایط بحرانی دارند، باید به سرعت تخلیه و دانش‌آموزانش به مکان‌های استیجاری و کانکس‌های‌ ایمن منتقل شوند یا اینکه مدارس مقاوم تا زمانی که ایمن‌سازی انجام شود؛ دو شیفته شوند.

محمد قمی،‌ نماینده تهران و پاکدشت در مجلس شورای اسلامی؛ درباره 83 هزار مدارس ناایمن در کشور و اقدامات آموزش و پرورش برای این مسئله گفت: برخی از مدارس فرسوده و برخی از آنها از ابتدا با مصالح و مقاوم‌سازی درست ساخته نشده و عمرشان بسیار گذشته است یا در برابر حوادثی مانند زلزله مقاوم نیستند.

قمی با اشاره به اینکه نه تنها مدارس بلکه این مشکل برای بسیاری از منازل مسکونی نیز در سطح کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه بافت فرسوده هم‌چنان در سطح کشور زیاد است که نیاز به بازسازی فوری دارند.

او ادامه داد: یکی از معضلات اساسی که به بازسازی و مقام‌سازی مدارس به صورت ضربتی پرداخته نمی‌شود تا در یک یا دو سال به آن رسیدگی شود؛ کمبود بودجه است. یعنی آموزش و پرورش بودجه لازم و کافی برای حل این مسئله ندارد، از طرفی دولت هم با مشکل مالی مواجه است و نمی‌تواند این بودجه را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد. البته برای بافت فرسوده شهری و روستایی تدابیری در دولت در نظر گرفته شده که این مدارس نیز شامل آن می‌شود، اما این تدابیر با توجه به شرایط اقتصادی کشور برای این کار کافی نیست.

نماینده پاکدشت با بیان اینکه سرعت بازسازی مدارس و بافت‌های فرسوده به علت کمبود بودجه پایین است، گفت: این مسائل نیاز به بودجه بیشتری دارد. از طرفی دولت می‌تواند؛ سیاست‌هایی را اتخاذ کند تا مردم به نوسازی مدارس یا بازسازی بافت‌های فرسوده کمک کنند. مدارس فرسوده و ناایمن نیاز به بودجه کلان دارد، اما در حال حاضر مشکلات اقتصادی وجود دارد. بسیاری از دارایی‌های کشور بلوکه و روابط اقتصادی کم است که همه این موارد بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است و ما بودجه لازم و کافی را نداریم.

قمی با تاکید بر اینکه جان افراد اولین مسئله مهم جامعه است،‌ افزود: بافت فرسوده و نامقاوم مدارس،‌ منازل و مکان‌های عمومی مانند مساجد موضوع بسیار جدی است که ارتباط مستقیم با جان افراد دارد و باید ایمن شود. مدارسی که شرایط بحرانی دارند باید تخلیه و به مکان‌های ایمن منتقل شوند. آموزش و پرورش با اجاره مکان‌های ایمن باید سریع‌تر این مسئله را پیگیری کند تا محل ناایمن مقام‌سازی شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه مجلس و دولت بر ایمن‌سازی مدارس تاکید زیادی دارند، گفت: برای دانش‌آموزان اول باید ایمنی باشد بعد تعلیم و تربیت. بنابراین دولت تا اندازه‌ای که می‌تواند باید این مسئله را پیگری کند. مجلس نیز در خدمت دانش‌آموزان خواهد بود البته بودجه‌ای به این کار اختصاص داده شده که ناکافی است و این وضعیت باید مطلوب شود. در حال حاضر مدارسی که شرایط بحرانی دارند باید به سرعت تخلیه و دانش‌آموزانش به مکان‌های استیجاری و کانکس‌های ایمن منتقل شوند یا اینکه مدارس مقاوم دو شیفته شوند تا ایمن‌سازی انجام شود.

او تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش این مسئله را به جد پیگیری می‌کند؛ اما مسئله اصلی کمبود بودجه است که با کمک خیرین مدرسه‌ساز می‌توان مقاوم‌سازی مدارس را انجام داد. خیرین با هماهنگی آموزش و پرورش می‌توانند در مکان‌هایی که شرایط بحرانی و ناایمن دارند،‌ مدارس را احداث کنند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره کند بودن روند درمان دانش‌آموزان شین‌آباد و عدم رسیدگی به وضعیت آنها نیز گفت: چند شب پیش صدا و سیما نیز گزارشی درباره وضعیت آنها پخش کرد که روند درمان‌شان بسیار کند است. بعد از این گزارش وزارت بهداشت و آموزش و پرورش واکنش نشان دادند و مدعی شدند اعتبارات درمان این دانش‌آموزان پراخت شده و روند درمان به صورت طبیعی در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه درمان برخی از بیماری‌ها مانند مسائل پوستی زمان‌‌بر است؛‌ افزود: جراحی پلاستیک اگر در زمان مناسب صورت نگیرد دیگر نمی‌توان کاری کرد اگر این دانش‌آموزان به سن بلوغ برسند و هم‌چنان این مشکلات را داشته باشند آینده آنها کاملا تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین این موضوع باید به سرعت پیگیری شود.

قمی تاکید کرد: مسئله دانش‌آموزان شین‌آباد باید زودتر پیگیری تا درمان آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود. دانش‌آموزان در حادثه شین‌آباد هیچ تقصیری ندارند و مقصر اصلی افرادی هستند که مدارس را اداره می‌کردند و در نهایت وزارت آموزش و پرورش است بنابراین باید اهتمام جدی‌تری داشته باشند.

نماینده پاکدشت ابراز امیدواری کرد؛ وزارت بهداشت،‌ آموزش و پرورش، سازمان تامین اجتماعی و همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را برای دانش‌آموزان شین‌آباد انجام دهند.

او در پایان افزود: با توجه به اینکه همه این دانش‌آموزان دختر هستند باید احساس تکلیف بیشتری نسبت به آنها شود. کمیسیون آموزش مجلس نیز هم‌چنان پیگیر این مسئله هست و موضوع این دانش‌آموزان در دستور کار کمیسیون قرار دارد.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان