تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۶
محمود میرلوحی:

ارائه گزارش تخلفات قالیباف به عهده شهرداری است/اجازه نمی دهیم ساختار معیوب شهرداری ادامه پیدا کند

بودجه شهرداری تهران 23 هزار میلیارد است اما مدیریت شهری سابق می گفت 17 هزار و نهصد میلیارد است! این نشان از عدم شفافیت درآمد شهرداری در دوره گذشته داشت. اما اگر به راستی 17 هزار و نهصد میلیارد درآمد شهری باشد، بنابراین 10 هزار و چهارصد میلیارد تومان از محل تراکم و کاربری هاست، سه هزار میلیارد از طریق فروش دارایی ها حاصل می شود. به عبارتی شهرداری 13 هزار میلیارد از محل فروش ذخایر شهر و دارایی ها در آمد دارد تا در مقابل 17 هزار میلیارد ونهصد تومان کار کند! بنابراین مساله فوق نشان از عدم تطابق منابع و درآمد شهردار سابق با عملکرد دارد به همین دلیل ضرورت منابع شهرداری تهران باید به طور دقیق شناسایی شود.
رویداد۲۴-بودجه شهرداری تهران 23 هزار میلیارد است اما مدیریت شهری سابق می گفت 17 هزار و نهصد میلیارد است! این نشان از عدم شفافیت درآمد شهرداری در دوره گذشته داشت. اما اگر به راستی 17 هزار و نهصد میلیارد درآمد شهری باشد، بنابراین 10 هزار و چهارصد میلیارد تومان از محل تراکم و کاربری هاست، سه هزار میلیارد از طریق فروش دارایی ها حاصل می شود. به عبارتی شهرداری 13 هزار میلیارد از محل فروش ذخایر شهر و دارایی ها در آمد دارد تا در مقابل 17 هزار میلیارد ونهصد تومان کار کند! بنابراین مساله فوق نشان از عدم تطابق منابع و درآمد شهردار سابق با عملکرد دارد به همین دلیل ضرورت منابع شهرداری تهران باید به طور دقیق شناسایی شود.

روندهای نابسمان مدیریت شهری و عدم شفافیت پیرامون دخل و خرج های شهری در دوران مدیریت قبلی چیزی نیست که کتمان شدنی باشد، مسیری که بالطبع تخلف افزاست، تخلفاتی که فارغ از اینکه عبور و تخطی از قانون به شمار می رود، آسیب های جدی ای را متوجه شهر تهران و شهروندان ساخته است به همین دلیل اعضای شورای شهر تهران طی روزهای گذشته دو فوریت تقدیم هیئت رئیسه شورا کردند تا بر اساس این دو فوریت گزارشی شفاف و کامل ظرف 100 روز از وضعیت شهر تهران و آنچه که تحویل گرفتند به شهروندان ارائه دهند. به نظر می رسد با انتصاب و استقرار مدیران شهری در مناطق 22 گانه تهران این ضرب الاجل از سوی شورا و شهرداری به زودی آغاز خواهد شد. در این راستا «خرداد نیوز » با محمود میرلوحی عضو شورای شهر پنجم به گفتگو پرداخته است که در ادامه آن را می خوانید.

شورای شهر و شهرداری در زمینه  رسیدگی به تخلفات مدیریت شهری در دوران قالیباف از آغاز کار تا کنون چه اقداماتی انجام داده است؟

با مصوبه اعضای شورای شهر، شهرداری متعهد شده که ظرف 100 روز گزارشی در زمینه عملکردهای مدیریت شهری در دوران قبلی به هیئت رئیسه شورا تقدیم کند. البته اعضای شورا بنا بود که بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات و حتی قبل از استقرار شورا در پارلمان محلی به تهیه یک گزارش شفاف و کامل اقدام کنند که موفق به انجام آن نشدند. زیرا به اطلاعات جامعی در این زمینه دست پیدا نکرده و گزارش های ارائه شده مستند نبود. به همین دلیل ناگزیر شورای شهر منتظر ماندند تا شهردار جدید مستقر شود. اعضای شورای شهر طی هفته های گذشته از نجفی شهردار تهران خواستند تا با شورا همکاری کند و گزارشی شفاف از وضعیت شهر تهران و تخلفات قالیباف ارائه دهد. اگر گزارش عملکرد مدیریت شهری سابق حتی قبل از موعود 100 روزه آماده شود آن را به مردم ارائه خواهیم کرد. از سویی تفریغ بودجه 95 نیز به عهده شورای پنجم است. زیرا شورای چهارم نتوانست تفریغ بودجه را در دستور کار خود قرار دهد. علاوه بر آن، گزارش های مختلفی از بازرسی کل کشور از جمله مواردی مربوط به منطقه 22 به شورا رسیده است به همین دلیل مسائل مذکور، شهردار جدید و شورا را ملزم می کند تا گزارشی کامل از تخلفات شهردار سابق از جمله املاک نجومی ارائه کند. اما به طور کل شورا، اکنون مرجع اظهار نظر تخلفات گذشته نیست.

شورا برای جلوگیری از بروز تخلفات شهری و مواردی نظیر املاک نجومی چه برنامه ای دارد؟

شورا در جایگاه پارلمان محلی بر اساس سیاست های جدید و رویکرد مردم در انتخابات اخیر به دنبال شفاف سازی مسائل است. به همین دلیل درصدد است با نظارت بر عملکرد شهرداری از بروز تخلفات جدید در شهر و سازمان شهرداری جلوگیری کند. به همین دلیل درآمدها، تخفیف ها، معاملات در شهرداری، واگذاری ملک ها، پروژه ها، مزایده ها، خریدها و مناقصه ها و... باید دقیق و مستند باشد. به طور کل شورای پنجم برای شفاف سازی عملکرد شهرداری برنامه های مختلفی دارد. شورا بیشتر تلاش خواهد کرد که با اصلاح ساز و کارها و ساختارها زمینه را برای هر گونه تخلف از جمله بودجه و تخلفات و تخلف از مقررات مالی را محدود و نظام مند کند.

علاوه بر املاک نجومی شهرداری سابق تخلفات دیگری مانند فروش تراکم هلوگرام داشته است این مساله چه خواهد شد؟

بله فروش تراکم هلوگرام یکی دیگر از تخلفات مدیریت شهری سابق بوده است که مفهوم فنی هلوگرام فروشی این است که شهرداری قبل از اینکه منابع و درآمدی را شناسایی کند پروژه ای را تعریف می کرد اما پیمانکار بدون اینکه در قبال پروژه پول پرداخت کند شهردار برای او هلوگرام صادر می کرد. این هلوگرام نوعی ارواق بهادار است که از سوی بانک مرکزی صادر می شود. در واقع فرد با در دست داشتن آن می تواند در هر نقطه از تهران، با استفاده از آن، جهت تراکم سازی اقدام کند و مجوز ساخت به فرد می دهد. از سویی دیگر این هولوگرام نیز قابل واگذاری است به همین دلیل در کنار سایر مشکلات مدیریت شهری دوره قبل باید مورد بررسی قرار بگیرد. شهرداری باید بر اساس درآمد برنامه ریزی می کرد و مطابق با برنامه به پیمانکار تخفیف می داد. بدیهی است که وقتی مدیران شهری به پیمانکاران می گویند پروژه ها را به ثمر برسانید اما زمان پرداخت پول معلوم نیست در این صورت پروژه ها گران تمام می شود. به همین دلیل به نظر می رسد که باید مسائل اجرایی، درآمدی و عمرانی به صورت جدی مورد پیگیری قرار گیرد. از سویی بودجه شهرداری تهران 23 هزار میلیارد است اما مدیریت شهری سابق می گفت 17 هزار و نهصد میلیارد است! این نشان از عدم شفافیت درآمد شهرداری در دوره گذشته داشت. اما اگر به راستی 17 هزار و نهصد میلیارد درآمد شهری باشد، بنابراین 10 هزار و چهارصد میلیارد تومان از محل تراکم و کاربری هاست، سه هزار میلیارد از طریق فروش دارایی ها حاصل می شود. به عبارتی شهرداری 13 هزار میلیارد از محل فروش ذخایر شهر و دارایی ها در آمد دارد تا در مقابل 17 هزار میلیارد ونهصد تومان کار کند! بنابراین مساله فوق نشان از عدم تطابق منابع و درامد شهردار سابق با عملکرد دارد به همین دلیل ضرورت منابع شهرداری تهران باید به طور دقیق شناسایی شود. بر این اساس نگاه شورای پنجم و شهرداری به مسائل شهری نگاه علمی و فنی است به همین دلیل اجازه نی مدهد که این ساختار معیوب در شهر بیش از این ادامه پیدا کند. مطابق با عرف باید از نو به ساختار مالی شهرداری و سازو کار درآمد، برنامه، اولویت بندی و تخفیف ها، واگذاری پروژه به بنگاه های دیگر و بخش خصوصی و پیمانکاران و..پرداخت و آنها را مورد بازنگری قرار داد.

منبع: خرداد 
نظرات شما
پیشخوان