تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

سلطانی فر: ایران بازیگر اصلی فعالیت فرهنگی درمنطقه است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: غنای فرهنگی و تاریخی باعث شده است تا ایران به عنوان بازیگر و محور اصلی فعالیت های فرهنگی در منطقه محسوب شود
 مسعود سلطانی فر عصر سه شنبه در آیین رویداد فرهنگی 'نوروزگاه' در محل چهلستون اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: هم اکنون فعالیت مشترک با کشورهایی که اشتراکات فرهنگی زیادی با ایران دارند، بخوبی در جریان است.
وی اضافه کرد: کشورهای متعددی در منطقه آیین های مشترک ملی، مذهبی و فرهنگی با ایران دارند و در این پیوند، فعالیت گسترده ای برای ثبت میراث ملموس و ناملموس این اشتراکات انجام شده است.
سلطانی فر خاطرنشان کرد: برای مثال نوروز چند سال قبل با طرح مشترک چند کشور و با محوریت ایران در یونسکو به ثبت رسید.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در باره چوگان نیز گفت: تلاش می کنیم که این رشته را با محوریت ایران و بعنوان یک طرح مشترک با دیگر کشورها ثبت جهانی کنیم.
وی گفت: یک'ایران جغرافیایی' و یک 'ایران فرهنگی' وجود دارد و خیلی از کشورها با ایران فرهنگی تشابه دارند و حتی قرنها پیش نیز جزیی از خاک ایران محسوب می شدند.
وی اضافه کرد: آداب و سنن، رسوم و آیین هایی که در ایران در حوزه فرهنگی اجرا می شده است هم اکنون بصورت مجزا در برخی کشورها دنبال می شود و ما می توانیم با همین کشورها این مقولات فرهنگی را به ثبت جهانی برسانیم.
سلطانی فر ادامه داد: البته در این بین صحبت های متناقضی از سوی برخی کشورها در باره میراث ناملموس ایران انجام گرفته و برخی بحث های غیر کارشناسی نیز توسط افراد غیر مرتبط در باره این موضوعها مطرح شده است که به آنها نمی پردازیم.
به گزارش ایرنا، عصر امروز با پرتاب گوی توسط معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی در میدان تاریخی نقش جهان اصفهان و برپایی بازی نمادین، تلاش برای تشکیل پرونده ثبت جهانی ورزش چوگان به نام ایران در یونسکو آغاز شد.
همزمان با این بازی که در قسمت شمالی این میدان حد فاصل خیابان حافظ و سپاه اصفهان برگزار شد، راه شاهی کاخ عالی قاپو نیز با رژه سوارکاران در این مسیر گشایش یافت.
رویداد فرهنگی نوروزگاه از روز گذشته همزمان با 10 استان کشور در اصفهان آغاز شد و به مدت چهار روز ادامه دارد.
قرار است در این مدت برنامه های متنوع فرهنگی با عنوان های'نوروز، پوشاک سنتی و صنایع دستی'،'نوروز، سوغات، غذاهای سنتی و گردشگری'،'نوروز و اقلیت های مذهبی' و همچنین'نوروز، نمایش های آیینی، موسیقی و میراث فرهنگی' با هدف آشنایی شهروندان با آیین ها و سنت های نیاکان برگزار شود.
به گزارش ایرنا، چوگان بعنوان یکی از اصیل ترین ورزش های سنتی ایران از جمله برنامه هایی است که قرار است در رویداد فرهنگی نوروزگاه به مردم معرفی شود.
ورزش کهن چوگان ایران زمین که بدلیل رواج در بین پادشاهان به 'بازی شاهان' معروف بوده، امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده است و بیش از 77 کشور مسابقات و برنامه های ویژه چوگان را برگزار می کنند.
چوگان در ابتدا عنوانی نظامی و جنگی داشت و نام آن برگرفته از چوبی است که سوارکاران حین بازی، بوسیله آن بر گوی افتاده بر زمین ضربه می زنند.
با انجام این بازی، سوارکاران ایرانی، آمادگی اسب های خود را ارتقا می دادند و این آمادگی را به نمایش می گذاشتند.
میدان نقش جهان یکی از استانداردترین و تاریخی ترین مکان های انجام این بازی است که همچون نگینی سبز در مجموعه تاریخی نقش جهان اصفهان قرار دارد.
این میدان از زمان تیموریان برای انجام بازی چوگان مورد استفاده قرار می گرفته و در زمان صفویان بازسازی شده است.
صفویان با بازسازی میدان چوگان نقش جهان اقدام به احداث مسجد، بازار و کاخ سلطنتی دورتادور این میدان کردند و از آن بعنوان مجموعه ای سیاسی، مذهبی، اقتصادی و فرهنگی ورزشی بهره گرفتند.
در کتب تاریخی آمده است که روزهای تعطیل، بازی چوگان در میدان نقش جهان برگزار می شده و پادشاهان صفوی با حضور در ایوان کاخ عالی قاپو، نظاره گر این بازی می شدند.
اصفهان مهد چوگان ایران و جهان شناخته می شود و همین عامل موجب شده است تا مسئولان سازمان میراث فرهنگی، فعالیت خود را برای ثبت جهانی بازی چوگان به نام ایران از این شهر تاریخی آغاز کنند.
گرچه پیش از این جمهوری آذربایجان تلاش هایی را برای ثبت این ورزش اصیل ایرانی به نام خود انجام داده است اما حساسیت ملی در باره این اقدام در دیدار مسئولان جمهوری اسلامی ایران با مقامات جمهوری آذربایجان و یونسکو در آذر سال 92 به طرف های مقابل گوشزد شد.
مسعود سلطانی فر روز سه شنبه به منظور افتتاح چند طرح گردشگری و حضور در برنامه فرهنگی نوروزگاه وارد اصفهان شد.

منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان