تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۵
مسجدگردی در نوروز:

مسجد اعظم قم؛ یادگار آیت الله بروجردی

مسجد اعظم قم یکی از قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و بی‌گمان زیبا‌ترین بناهای تاریخی فقیه برجسته حضرت آیت الله العظمی حاج آقا حسین طباطبایی بروجردی در قم است که همه روزه پذیرای جمعیت زیادی از زوار برای برپایی نماز است.
رویداد۲۴- مسجد اعظم قم یکی از قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و بی‌گمان زیبا‌ترین بناهای تاریخی فقیه برجسته حضرت آیت الله العظمی حاج آقا حسین طباطبایی بروجردی در قم است که همه روزه پذیرای جمعیت زیادی از زوار برای برپایی نماز است. 

به گزارش رویداد۲۴، مجاورت بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (ع)، معماری بی‌نظیر و تدریس درس‌های سنگین حوزه توسط مراجع بزرگ حوزه، ازجمله عللی است که این مسجد عظیم را حائز اهمیت می‌کند. 

آن مرجع تقلید بزرگ بر این باوربودند که «در جوار کریمهٔ اهل بیت (س) باید مسجدی هم شأن مسجد گوهرشاد نسبت به بارگاه حضرت رضا (ع) وجود داشته باشد.» لذا مرحوم بروجردی در زمان حیات خود با تملیک و خریداری منازل و بازارهای اطراف حرم در سال ۱۳۳۳ کلنگ ساخت این مسجد را در محلی که محراب شبستان زیرگنبد است با دستان مبارک خود بر زمین می‌زنند. 

مسجد اعظم قم؛ یادگار آیت الله بروجردی

مسجد اعظم قم که امروزه مرکزیت حوزهٔ مقدسه است، دارای مساحت ۱۲ هزار متر مربع است. 

این مسجد را مثلثی تشکیل می‌دهد که ضلع جنوبی آن در حدود یکصد و بیست متر و قاعده آن شاید به ۱۰ متر هم نمی‌رسد. اما با دقت نظر مرحوم حاج حسین لرزاده یکی از معروف‌ترین معماران آن عصراست که این بنای باشکوه را با وجود چنین مشکلی، با این دقت نظر به انجام رساندند. 

ساخت این مسجد که در سال ۱۳۳۹ خاتمه می‌یابد، از معماری و کاشی کاری هنرمندانه‌ای برخوردار است. 

گنبد مسجد با مساحتی قریب ۱۴۶۰م‌تر، گنبد بسیار بزرگی در دنیای شیعه است. کاشی کاری محراب وگنبد که از آثار قدیم کاشی کاری در ایران است خود، میراث فرهنگی امروز است. 

زیر گنبد و ایوان مصنوعه دو گوشواره ۲ شبستان است که مجموع مسجد را تشکیل می‌دهد. بیرون شبستان ۲ ایوان قرار گرفته که جزء مسجد است. 

مسجد اعظم قم؛ یادگار آیت الله بروجردی

جنوب مسجد علاوه بر شبستان نسبتاً بزرگی که نمای مسجد است، دارای راهرویی است که بعد از ورود به محوطه کوچکی، سالن نهار خوری بزرگی قرار دارد. تأسیس کتابخانه‌ای در ضلع غربی مسجد، دیگر یادگاری آن مرحوم فقید است. 

و در ‌‌نهایت، مرقد مطهر حضرت آیت الله العظمی حاج آقا حسین طباطبایی بروجردی نیز در ضلع غربی مسجد اعظم بنا بر سفارش و وصیت ایشان واقع شده است.

برچسب ها: رویداد24 ، مسجد ، قم ، بروجردی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان