تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶

بودجه سال ۹۷ شهرداری با محافظه‌کاری بسیار تنظیم خواهد شد

معاون برنامه‌ریزی، توسعه امور شورای شهرداری تهران در اولین نشست خبری خود جزئیات برنامه سوم شهرداری تهران را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رویداد۲۴-معاون برنامه‌ریزی، توسعه امور شورای شهرداری تهران در اولین نشست خبری خود جزئیات برنامه سوم شهرداری تهران را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.حجت‌الله میرزایی امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اشاره به اینکه کار تدوین برنامه سوم از اول آذرماه آغاز شده است، گفت: برنامه سوم شهرداری تهران تا پایان خرداد به اتمام خواهد رسید و بعد راهی شورا خواهد شد. بودجه سال 98 نیز بر مبنای برنامه سوم تهیه می‌شود. برنامه دوم تا پایان دوره یعنی پایان سال 97 اجرا خواهد شد. این برنامه کاستی‌هایی دارد، اما با توجه به اینکه مصوبه قانونی است، مجبوریم طبق آن عمل کنیم.

میرزایی ادامه داد: برنامه سوم دربردارنده اصلاحاتی در همه سطوح شهرداری است. اصلاح ساختار زمان بیشتری نسبت به تدوین برنامه می‌گیرد و شهرداری تهران با چند مشکل بسیار گسترده روبرو است که گستردگی بیش از حد، غیر کارکردی بودن و تعداد شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری از جمله مشکلات است.

او هدف معاونت را کوچک‌سازی و چابک‌سازی شهرداری عنوان کرد و افزود: یکی از قسمت‌های برنامه سوم توجه به آلودگی زیست‌محیطی است. همچنین بخشی هم به حمل و نقل اختصاص داده شده است. در همین راستا در حوزه حمل و نقل یکسری کمیسیون‌های تخصصی با محورهای آلودگی،  زیست محیطی، کاهش نابرابری اقتصادی و اجتماعی و هوشمندسازی تشکیل شده است. همچنین جمع‌بندی برنامه دوم به اتمام رسیده و تا هفته آینده کتابی در این زمینه منتشر خواهد شد.

میرزایی با تاکید بر اینکه اصلاح ساختاری در شهرداری بسیار ضروری است اما زمان طولانی نیاز دارد تصریح کرد: در حال حاضر با چند مشکل روبرو هستیم از جمله گستردگی بیش از حد شهرداری که این امر نیازمند بازنگری جدی است. همچنین تعداد شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری، معاونت‌ها و فعالیت‌های آن با نگاه چابک‌سازی باید بازنگری شود.

معاون شهردار تهران در ادامه یکی از مشکلات اساسی شهرداری را موازی‌کاری خواند و گفت: برای مثال در حوزه خدمات بانوان اداره کل امور بانوان و مشاور شهردار در امور بانوان و از سوی دیگر اداره توانمندسازی بانوان همه در این حوزه فعالیت می‌کنند. یعنی تشکیلات بسیار گسترده که هیچ‌گونه ارزیابی از میزان اثربخشی آن وجود ندارد.

او با تاکید بر لزوم تغییر ساختار اداری شهرداری افزود: تا پایان سال 96 تشکیلات برای تاسیس اداره کل خزانه‌داری که همه منابع آنجا متمرکز شود ایجاد خواهد شد و کلیات آن تا امروز نیز نهایی شده است.

معاون شهردار در ادامه با تاکید بر اینکه بودجه سال 96 کسری قابل توجهی دارد، تصریح کرد: علت عمده کسری بودجه 96 به خاطر حذف سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده است. برآورد دقیق از میزان کاهش درآمد شهرداری در بحث تراکم‌فروشی هزار میلیارد تومان است. در حال حاضر 18 هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری پیش‌بینی شده اما بعید می‌دانیم بیش از 16 هزار میلیارد تومان آن قابل تحقق باشد.

او درباره ویژگی‌های بودجه سال 97 تصریح کرد: بودجه 97 انقباضی خواهد بود. بدون افزایش بودجه و با محافظه‌کاری بسیار زیاد تنظیم خواهد شد. همچنین پروژه‌های عمرانی اولویت‌بندی خواهند شد.

میرزایی با اشاره به اینکه در گذشته 80 درصد از منابع بودجه شهرداری از طریق عوارض ساخت و ساز تامین می‌شده است گفت: ادامه روش‌های گذشته نه ممکن و نه مطلوب است و آثار و پیامدهای مشخصی دارد. تمام ظرفیت‌های شهر تهران به اتمام رسیده و بخشی از آن هم پیش‌فروش شده است.

او ادامه داد: اگر کماکان قالیباف هم بر سر کار بود نمی‌توانست از طریق ساخت و ساز بودجه را تامین کند. در حال حاضر 500 هزار واحد مسکونی مازاد در تهران وجود دارد بدون آنکه هیچ‌گونه تقاضای ساخت و سازی وجود داشته باشد.

ادامه دارد....

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان