تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

اشتباه استراتژیک اصلاح طلبان

محمد آیتی*

به هر تقدیر انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و تا حد زیادی ترکیب نمایندگان و گرایشات سیاسی آنها مشخص شد. هرچند تکلیف برخی کرسی های بهارستان به اوایل سال 95 موکول شد ولی بطور کلی از هم اکنون می توان آینده مجلس دهم را متصور شد.

بی تردید افزایش تعداد نمایندگان اصلاح طلب نسبت به مجلس نهم مهمترین اتفاق انتخابات هفتم اسفند بود. در این بین پیروزی قاطع و معنادار لیست اصلاح طلبان در تهران نه تنها جبهه اصلاحات را شگفت زده کرد بلکه رقیب سنتی را به شدت به فکر فرو برد تا جایی که امروز آسیب شناسی این شکست سنگین نقل محافل این روزهای اصولگرایان است.

اصلاح طلبان با وجود این پیروزی باشکوه در تهران و تا حدی در استان های دیگر کشور مرتکب اشتباهی شدند که شاید تا مدت ها خود را ملامت کنند. تشکیل شورای سیاست گذاری در تمام استان های کشور و به تبع آن تصمیم گیری در مورد کاندیدای اصلح و حامی و همراه دولت اتفاقی قابل ستایش بود اما آنچه امروز از آن به عنوان اشتباه استراتژیک اصلاح طلبان یاد می کنند، نوع انتخاب افراد و تصمیم گیری این شورا در برخی از استان ها بود.

با وجود رد صلاحیت های گسترده اصلاح طلبان در سطح کشور، افرادی تایید شدند که از گزینه های شورای سیاستگذاری کارآمدتر و حتی نزدیک تر به دولت تدبیر و امید بودند که اگر مورد قبول شورای سیاست گذاری واقع می شدند، شانسی به مراتب بالاتر از کاندیدای اجماعی اصلاح طلبان داشتند.

در برخی از این شوراهای سیاست گذاری، افرادی تصمیم گیری می کردند که خیلی با جریان اصلاحات سنخیت نداشتند. حتی وقتی به گذشته این افراد نگاه می شود به راحتی می توان دریافت که فرد مورد نظر از شاخص های لازم اصلاح طلبی برخوردار نیست.

در همین راستا این افراد بی سابقه یا کم سابقه سکان هدایت کشتی اصلاحات استان خود را به دست گرفتند و با غوطه ور شدن در تصمیمات احساسی و خودمحور باعث آن شدند که به راحتی کرسی های بهارستان به رقیب واگذار شود.

با نگاهی گذرا به آرای برخی استان های کشور به وضوح شاهد آن هستیم که اگر اصلاح طلبان به جای آنکه کاندیدای درجه سه یا چهار که از قابلیت رای آوری برخوردار نبودند به سمت افراد رای آوری که تفکرات نزدیک به اصلاح طلبان و دولت داشتند می رفتند، مجلسی به واقع نزدیک تر به جبهه اصلاحات و دولت داشتیم.

 شاید این تصمیمات غلط برخی استانها و شهرستان ها پشت سر پیروزی قاطع اصلاح طلبان در تهران گم شد اما اصلاح طلبان شناسنامه دار و اصیل باید بدانند که برای پیروزی در عرصه های سیاسی - اجتماعی آینده نیاز مبرم به تصمیمات عقلانی و کارشناسی تر دارند.

*روزنامه نگار

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
0
0
نمی دانم تا کی باید چوب یکسری اصلاح طلب نما را بخوریم!
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان