تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

انتقاد تند کلانتری از صنعت خودروسازی

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: با این سیاست‌هایی که صنعت خودروسازی در پیش گرفته و پول و پول‌اندوزی در آن حرف اول و آخر را می‌زند، قادر نخواهیم بود حقوق محیط‌زیستی نسل‌های بعدی را حفظ کنیم.

رویداد۲۴-رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: با این سیاست‌هایی که صنعت خودروسازی در پیش گرفته و پول و پول‌اندوزی در آن حرف اول و آخر را می‌زند، قادر نخواهیم بود حقوق محیط‌زیستی نسل‌های بعدی را حفظ کنیم.

عیسی‌ کلانتری،‌ معاون رئیس‌جمهور‌ و رئیس‌ سازمان حفاظت‌ محیط ‌زیست‌، در دهمین‌ همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت، با بیان اینکه محیط ‌زیست از بُعد طبیعی شکننده است، گفت: با این سیستم، محیط ‌زیست کشور دوام نخواهد آورد. کلانتری با بیان اینکه کسی جلودار صنعت آلوده‌کننده خودرو نیست، بیان کرد: با اینکه دولت در تیرماه مصوبه‌ای مبنی‌بر ازرده‌خارج‌کردن یک خودروی فرسوده به‌ازای واردات هر خودرو داشت، اما این مصوبه بیشتر از یک ماه طاقت نیاورده و لغو شد.

اکنون تمامی این شرایط باعث می‌شود تا مردم را راهی بیمارستان‌ها کنیم و کودکانمان ذرات کمتر از ٢,٥ میکرون را تنفس کنند. رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: با اینکه رئیس‌جمهور و دولت موظفند تا پایان چهار سال خود ٥٠ درصد از آلودگی کلان‌شهرها را کاهش دهند، اما با این سیاست‌ها امکان کاهش یک‌درصدی هم نخواهند داشت، مگر اینکه شبه‌انقلابی در صنعت خودروسازی ایجاد شود. وی با تأکید بر اینکه باید در صنعت خودرو‌سازی تجدیدنظر جدی صورت گیرد، اظهار کرد: ادامه این روند در صنعت خودروسازی آسیب جدی برای سلامت مردم در پی خواهد داشت. ما باید به‌سرعت از ساختارهای کنونی در صنعت خودروسازی بیرون بیاییم و خودروهای سالم‌تر، کم‌مصرف‌تر و با راندمان بالاتر تولید کنیم.

صنعت موتورهای درون‌‌سوز و نفت زمانی می‌تواند رایج شود و پا بگیرد که نحوه نگرش ما به صنعت خودرو تغییر کند. رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست با اشاره به ضرورت تولید خودروهای برقی در کشور، خاطرنشان کرد: تعداد خودروهای برقی ساخته‌شده در کشور دو تا سه دستگاه است و هنوز ما به تولید صد دستگاه از این خودروها نرسیده‌ایم. رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر جیره‌بندی آب شرب و علت آلودگی هوا، اظهار کرد: امیدواریم آب شرب جیره‌بندی نشود، ولی در صورت رخداد این قضیه، کاری از دستمان برنخواهد آمد.

هم سوخت و هم صنعت خودرو هر دو مقصر آلودگی هوا هستند. گازوئیل مصرفی یورو ٤ نیست و بنزین هم در تهران تا حدی یورو ٤ است. کلانتری اضافه کرد: خودروهای گازوئیلی در فصل سرما بیشترین میزان آلودگی را دارند. دوسوم آلودگی برای خودروهای سنگین و فرسوده است، البته آلودگی ناشی از بنزین هم در فصل سرما کمتر است، اما این میزان کم به این دلیل است که میزان مصرف گازوئیل از آن سبقت گرفته، به همین دلیل درصد بنزین به نسبت گازوئیل در آلودگی هوا کمتر است. رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست درباره نقش برگزاری چنین همایش‌هایی در کاهش آلودگی هوا، گفت: این قبیل همایش‌ها می‌توانند مؤثر باشند، البته صاحبان این نوع از فناوری در صنعت خودروسازی باید برای بقا و توسعه بجنگند، چراکه خودروسازان معمولی اجازه توسعه و فراگیری این نوع از فناوری‌ها را نمی‌دهند، زیرا یقین دارند بازارشان راکد خواهد شد.

وی بیان کرد: صاحبان این قبیل فناوری‌ها در کنار بازاریابی، فروش و تجاری‌سازی محصول خود، مقابله با آلودگی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، ازاین‌رو دولت باید از آنها حمایت کند. رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست با تأکید بر اینکه ۹۶ برنامه داریم، گفت: با کاهش ۶۸ درصدی بارش‌ها، لازم است ابتدا حوضه دریاچه ارومیه آب کافی داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه افزود: در سال جاری میزان بارش‌ها در کل کشور و حوضه دریاچه ارومیه ۶۸ درصد کاهش یافته است. کلانتری با بیان اینکه وضعیت بارش‌ها در سال جاری مناسب نبوده است، اظهار کرد: تأمین آب دریاچه ارومیه در گرو پرآب‌شدن آب حوضه دریاچه است. دریاچه ارومیه قابل احیاست، ولی اجرای طرح‌های مربوط به آن نیاز به تأمین سرمایه و اعتبارات دارد.

نظرات شما
پیشخوان