تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
در بیستمین مراسم صد شرکت برترIMI100 :

فولادمبارکه رتبه اول در گروه فلزات اساسی و رتبه پنجم در ارزش افزوده و اشتغالزایی را کسب نمود

در بیستمین همـایش شرکت‌های برترایران شرکت فولاد مبارکه توانست رتبه دوازدهم در بین صد شرکت برتر و در گروه فلزات اساسی رتبه نخست و در شاخص‌های ارزش افزوده و اشتغالزایی رتبۀ پنجم را کسـب کنـد.
رویداد۲۴-در بیستمین همـایش شرکت‌های برترایران شرکت فولاد مبارکه توانست رتبه دوازدهم در بین صد شرکت برتر و در گروه فلزات اساسی رتبه نخست و در شاخص‌های ارزش افزوده و اشتغالزایی رتبۀ پنجم را کسـب کنـد.

در پی کسب این موفقیت وزیـر صنعت، معدن و تجارت با اهدای لوح تقدیر به دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولادمبارکه از عملکرد مدیریت و کارکنان این شرکت قدردانی کرد.

به گزارش خبرنگار فولاد، در این آئین که در سالن همایشهای صداوسیما برگزار شد،دکتر شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اقدامات سازمان مدیریت صنعتی در معرفی شرکتهای برتر ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه این همایش توانسته نتایج ارزشمندی ارائه کند و جایگاه مناسبی هم در اختیار داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید با ابتکار و الگوبرداری از جوامع توسعه یافته و شرکتهای پیشرو در جهان، به برنامه های مدون و اثربخش تری دست یابیم، افزود: این کار باعث میشود شرکتهای داخلی نیز بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به روند روبه رشد بخش صنعت در سالهای گذشته افزود: حرکت ما به سمت جلو است و کشور در وضعیت مطلوبی به سر میبرد؛ با وجود این، هنوز عده ای اصرار دارند یأس و ناامیدی را در کشور رواج دهند.

شریعتمداری گفت: قطار اقتصادی کشور به حرکت درآمده است و از ۱۰درصد رشد منفی صنعتی کشور در سالهای گذشته به ۵ تا ۵/۶ درصد رسیده و این یعنی قطاری که روی ریل قرارگرفته است و باید با سرعت بیشتری به سمت مقصد خود حرکت کند و این مهم نیز به همراهی اندیشمندان و صنعتگران ایرانی نیازمند است.

وی با اشاره به شرایط مثبت پسابرجام در بخش صنعت، معدن و تجارت گفت: سرمایه گذاریهای خارجی رشد زیادی داشته تا جایی که ۷/۹میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم صورت گرفته و از این مقدار بالغ بر ۲میلیارد دلار در بخش صنعت هدف گذاری شده است. در این راستا در حدود ۲۲۴ واحد توانسته ازطریق سرمایه گذاری مستقیم خارجی جواز تأسیس دریافت کند که ۵۰ درصد از همین واحدها در پسابرجام به بهره برداری نیز رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدامات مثبت صورت گرفته در بخش عمرانی افزود: پیش از این تمام سرمایه گذاری عمرانی ۱۰هزار میلیارد تومان بود؛ در صورتی که در دولتهای یازدهم و دوازدهم این مقدار ۳ برابر شده و به ۳۰هزار میلیارد تومان رسیده است. در بودجۀ ۹۷ نیز افزون بر ۴۰هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری عمرانی، برای توسعه با مشارکت بخش خصوصی برنامه ریزی شده و این امر باعث رشد فعالیتهای عمرانی در سال ۹۷ تا میزان ۳۶۰ درصد خواهد شد.

شریعتمداری با اشاره به اقتصاد تک محصولی گفت: حضور شرکتهای برتر در امر صادرات باید قوت بگیرد. در ارزیابی شرکتهای برتر نیز باید معیار صادرات و سهم ارزشگذاری جهانی بیشتر در نظر گرفته شود. اینکه شرکتهای ایرانی تولیدات خود را در عرصۀ ملی ارائه کنند کافی نیست و باید به سمت فتح بازارهای جهانی نیز پیش بروند.

وی خاطرنشان کرد: توجه جدی به صادرات و کسب سهم بیشتر نسبت به رقبا، توجه جدیتر به توسعۀ بازارهای صادراتی و تنوع در عرضۀ محصولات صادراتی ازجمله مواردی است که شرکتهای برتر باید به آن بیشتر دقت کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷درصد از صادرات کشور به صادرات صنعتی مربوط است، اظهار کرد این میزان تا ۳۵درصد نیز قابل رشد است.

وی افزایش بهره وری در صنعت را مهم خواند و افزود: در ایران با محدودیت منابع آبی مواجهیم؛ اما درنهایت استفاده از انرژی در کشور ما ارزانتر از دیگر نقاط جهان است.

شریعتمداری تصریح کرد: در بخش صنعت، شرکتها باید به سمت ادغام و بزرگ شدن پیش بروند تا به بهره وری بیشتری دست یابند. فقط در این صورت است که شرکتهای کوچک میتوانند با استفاده از ظرفیتهای شرکتهای بزرگ و تقویت تشکلهای صادراتی فراگیر راه خود را هموارتر کنند.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس آمار، ۵۳درصد صادرات غیرنفتی کشور در اختیار ۱۰۰ شرکت برتر این همایش است، خواستار توجه جدی تر به صادرات غیرنفتی شد.

به گـزارش خبرنگار فولاد، در این همایش دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولادمبارکه، پس از دریافت لوح تقدیر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هرسال به همت سازمان مدیریت صنعتی، تلاش و کوشش تمام مدیران و کارکنان شرکتهای ایرانی بر اساس شاخصهای از پیش تعیین شده بررسی میشود تا وضعیت شرکتهایی که در عرصۀ اقتصاد ایران اسلامی صاحب نام هستند، به نمایش گذاشته شود.

سبحانی افزود: در بیستمین همایش رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایرانی نیز شاخصهایی از قبیل فروش و درآمد، ارزش افزوده، صادرات و اشتغالزایی و... بررسی شد و فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکنندۀ فولاد در کشور و منطقۀ خاورمیانه، توانست در بین ۱۰۰ شرکت برتر، رتبۀ اول را در بخش فلزات اساسی از آن خود کند. ازنظر ارزش افزوده نیز با کسب رتبۀ پنجم به موفقیت دیگری دست یافت. این امر نشاندهندۀ این نکته است که فولادمبارکه با در اختیار داشتن تمام زنجیرۀ تولید فولاد میتواند ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند.

سبحانی در همین خصوص افزود: گروه فولادمبارکه مجموعه ای توانمند در تولید فولاد است که از ابتدا تا انتهای حلقه های زنجیرۀ تولید را در خود دارد؛ در حقیقت ایجاد ارزش افزوده در این زنجیره ها از سنگ آهن تا محصول نهایی باعث میشود بیشترین ارزش افزوده برای سهامداران و ذینفعان این شرکت حاصل شود.

وی با تأکید بر اینکه سال گذشته فولاد مبارکه در شاخص ایجاد ارزش افزوده رتبۀ دهم را داشت و امسال با پنج پله صعود به رتبۀ پنجم دست یافته است اضافه کرد: علاوه بر این، فولادمبارکه در بخش فروش هم در قسمت فلزات اساسی با بیش از ۱۳هزار میلیارد تومان، جایگاه نخست را در بین شرکتهای فولادی به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل فولادمبارکه با اشاره به هدف گذاری تولید فولاد در برنامۀ ششم و جایگاه فولادمبارکه در این برنامه افزود: فولادمبارکه در حال حاضر ظرفیت ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تن فولاد خام را در گروه خود، شامل واحدهای فولادمبارکه، فولاد سبا و فولادهرمزگان، برنامه ریزی کرده است و امیدواریم تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۸/۱۲میلیون تن برسیم.

وی تصریح کرد: راهاندازی فولاد سپیددشت در استان چهارمحال و بختیاری و توسعۀ ۵/۱میلیون تنی فولادهرمزگان ازجمله اقداماتی است که به همین منظور برنامه ریزی شده است.

سبحانی گفت: در افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵میلیون تن فولاد در نظر گرفته شده است. فولادمبارکه نیز تصمیم دارد با تولید ۲۵میلیون تن فولاد، سهم ۵۰درصدی خود را حفظ کند. در همین راستا برخی از طرح های توسعه مشخص شده و ظرف سه سال آینده به بهره برداری میرسد؛ در عین حال برخی از طرحها نیز در مراحل مقدماتی است.

وی خاطرنشان کرد: محل طرحهای توسعه عمدتا در جنوب کشور در چابهار یا بندرعباس تعیین شده است.
نظرات شما
پیشخوان